Wetgeving gemeente Groningen

Niek-and-Wieske0
Level 2
's-Hertogenbosch, Netherlands

Wetgeving gemeente Groningen

Wethouder Roeland van der Schaaf heeft plannen om het verhuren van een woning/kamer in Groningen aan banden te gaan leggen. Hij wil een maximum van 30 dagen per jaar in gaan stellen, wat natuurlijk belachelijk laag is en gaat zorgen voor een tekort aan huurwoningen voor korte termijn-huur. Hij spreekt over 'Amsterdamse taferelen', alsof Groningen hetzelfde soort bezoekers aantrekt als onze hoofdstad en denkt hiermee het woningtekort op te gaan lossen. Verhuurders van Airbnb's worden 'huisjesmelkers' genoemd. Ik vind dat wij, als gepassioneerde en gastvrije gastvrouwen en -heren, een tegengeluid moeten laten horen. Groningen heeft (Air)bnb's nodig om aantrekkelijk te blijven voor (ouders van) studenten, onderzoekers, professoren, toeristen, etc.. Zelf heb ik Dagblad van het Noorden en de wethouder aangeschreven. Het zou krachtig zijn als meer hosts dit deden! Zijn emailadres is: roeland.van.der.schaaf@groningen.nl. Alvast dank!

 

Artikel: https://dvhn.nl/groningen/Je-huis-verhuren-via-Airbnb-Wethouder-Roeland-van-der-Schaaf-van-Groningen...

2 Antwoorden 2
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Niek-and-Wieske0 

Helaas kan het artikel niet gelezen worden als zijnde niet-abonnee van DvhN.

 

Weet je zeker dat het hier niet gaat om een 30 dagen per jaar beperking voor alleen die Airbnb accommodaties welke door eigenaar/bewoner in zijn geheel worden verhuurd (dus eigenaar/bewoner  is dan zelf niet aanwezig in die periode) ?

 

Dat is nl de regel in mijn stad (Leeuwarden) en deze is zonder veel weerstand ingevoerd.

 

Niek-and-Wieske0
Level 2
's-Hertogenbosch, Netherlands

Hallo Emiel,

Dat zou kunnen, maar in ons geval (een woning van slechts 40 m2) is dat dus het probleem. En zo zijn er  veel meer volledig verhuurde woningen op Airbnb!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf