Goedendag,
Twee dagen geleden (16-4-22) heeft Airbnb, zonder mijn toestemming, een reservering kosteloos geannuleerd omdat de Gast positief getest is op Covid.
Hierdoor kan deze betreffende gast niet komen en volgens het beleid van Airbnb valt dat onder verzachtende omstandigheden.
Dit beleid is vastgesteld aan het begin van de pandemie waar hosts sowieso beperkingen opgelegd hebben gekregen door landelijk beleid. Inmiddels is Covid echter geen levensbedreigende ziekte meer en gelden landelijk geen beperkingen meer. Het hebben van Covid volgens toeristische richtlijnen geen reden voor kosteloze annuleringen.
Daarnaast verhuur ik een groot familiehuis voor grotere groepen. Daar kan altijd een lid van de groep ziek worden of een been breken. Dat valt ook niet onder verzachtende omstandigheden. Als 1 of 2 personen niet kunnen komen kan de rest nog steeds besluiten wel te komen of men dient zichzelf hier tegen te verzekeren.
Ik vind het werkelijk bizar dat Airbnb, zonder mijn toestemming, deze reservering (die 2 dagen later zou plaatsvinden, dus die krijg ik ook niet meer verhuurd) annuleert en mij voor de kosten op laat draaien.
Als Host houden we ons aan de landelijke richtlijnen met betrekking tot annuleringsbeleid. Waarom doet Airbnb dat niet? Of heeft Airbnb dit opgenomen zodat de Airbnb niet uit hoeft te keren bij een annulering vanwege een Covid besmetting en de kosten op de Host afgewenteld kunnen worden?
Wat zijn ervaringen van anderen Hosts hiermee? Wat gaat Airbnb doen met een beleid dat hosts zwaar dupeert en geen recht doet aan de feitelijke situatie. We hebben het hier al zwaar genoeg gehad met een sluiting van in totaal 10 maanden (ik verhuur in Duitsland). Dan is het niet zo prettig als Airbnb zelf ook nog een beleid hanteert dat gasten kosteloos kunnen storneren bij een besmetting terwijl dat wettelijk niet verplicht is.
Vriendelijke groet Heleen