[FESTIVAL] Duurzaamheid met een persoonlijk tintje

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

[FESTIVAL] Duurzaamheid met een persoonlijk tintje

Quincy_0-1650986417786.jpeg

 

Quincy_1-1650986472789.pngDit artikel is onderdeel van het CC Festival van de Duurzaamheid. Het oorspronkelijke artikel is door @Anna1403 in het Engelstalige Communitycentrum gepost. Hieronder staat de vertaling. De volledige opstelling van het festival kun je hier vinden.

 

---------------------------------------------------------

 

Kun jij op het gebied van duurzaamheid wel wat inspiratie gebruiken? Dan moet je dit artikel echt even lezen. Als je op het punt staat om je accommodatie duurzamer in te richten of daar al een tijdje mee bezig bent, weet je vast al hoe je dat wilt aanpakken. Misschien ga je voor je gasten verschillende bakken neerzetten zodat ze hun afval kunnen scheiden, tref je voorzieningen zodat ze minder afval produceren en minder energie verbruiken of ga je ze erop wijzen dat ze ook tijdens hun verblijf een steentje kunnen bijdragen aan een prettigere leefomgeving en een beter milieu. Wat je ook voor ogen hebt, er zijn talloze manieren om je gasten daarover te informeren. Je kunt bijvoorbeeld wat informatiebladen neerleggen of je duurzame maatregelen in je advertentiebeschrijving vermelden. Dat laatste hebben wij ook gedaan, en op een paar foto's kunnen gasten alvast zien hoe die maatregelen bij ons in de praktijk uitpakken. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, en je schept zo ook de juiste verwachtingen, maar hoeveel effect sorteert dit eigenlijk? We weten allemaal dat gasten niet altijd alle informatie lezen, en soms hebben ze ook niet dezelfde ideeën over duurzaamheid als jij. Dus hoe bereik je deze gasten en krijg je ze zover dat ze wat milieuvriendelijker gaan leven? 

 

Wat Airbnb zo bijzonder maakt, is dat elke host en elke accommodatie volstrekt uniek is. Mijn eigen kijk op duurzaamheid veranderde toen ik me realiseerde dat ik mijn eigen persoonlijkheid ook op dit gebied in mijn accommodatie moet laten doorschemeren. Het mag dan om een serieus onderwerp gaan, dat wil nog niet zeggen dat we daar niet iets leuks van kunnen maken voor onze gasten. Sterker nog, je eigen duurzame activiteiten kunnen een prima gespreksonderwerp zijn en je gasten enthousiast maken voor een duurzamere vakantie. Bovendien kun je zo ook laten zien dat je zowel je gasten als het milieu een warm hart toedraagt. Ik ben er inmiddels achter dat alles vanzelf gaat als je je gasten eenmaal met iets leuks hebt weten te raken. Als je ze bijvoorbeeld aan het denken zet over hoe mooi je plek is of enthousiast vertelt over alle duurzame activiteiten die er bij jou in de buurt plaatsvinden, zijn ze zich plotseling meer bewust van dingen als zwerfvuil en de hoeveelheid afval die ze zelf produceren. Je zult zien dat ze maar al te graag ook een steentje willen bijdragen en willen weten waar je zelf winkelt en welke activiteiten je onderneemt. 

 

Gebruik je fantasie en probeer te bedenken hoe je je gasten via je eigen ruimte en de directe omgeving meer met duurzaamheid in aanraking kunt laten komen. En wat helemaal mooi is: op die manier zet je jezelf ook meteen op de kaart. Voor het geval je wel wat inspiratie kunt gebruiken, staan hieronder een paar tips van mezelf en andere hosts:

 

  • Hang een schoolbord op waarop je georganiseerde activiteiten als het schoonmaken van het strand of een middagje papier prikken kunt noteren. Laat je gasten ook weten dat je het heel leuk zou vinden als ze op het bord schrijven waaraan ze hebben meegedaan of daar een tekening van maken. Kinderen zijn echt DOL op afvalgrijpers en papierprikkers, dus zet er een paar voor ze klaar.
  • Leg een welkomstgids neer met daarin een overzicht van een paar leuke restaurants en winkels in de buurt die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Vraag je gasten ook om hun eigen favoriete plekken te noteren voor de gasten na hen. Daarvoor zou je bijvoorbeeld een prikbord met een plattegrond kunnen ophangen.
  • Voor de kinderen van mijn gasten heb ik een paar kleurplaten ontworpen die ze mee kunnen nemen naar het rotsstrand om te ontdekken wat er zoal in de achtergebleven poeltjes leeft. Op die kleurplaten staan ook leuke spelletjes en tips over hoe je het strand netjes achterlaat.
  • Leg een paar milieuvriendelijke attenties klaar. Ik heb gemerkt dat gifvrije bloemzaadjes voor bijen het altijd goed doen. 
  • Zoek uit wat de winkeliers en mensen in de buurt voor duurzaams doen. Wij raakten toevallig een keer in gesprek met iemand bij ons uit het dorp die zelf zeep en shampoo bleek te maken van zeewier van het strand. Dit plasticvrije alternatief alleen al heeft tal van gasten op nieuwe ideeën gebracht.
  • Zet een voertafel neer en leg voor je gasten wat vogelvoer en een verrekijker klaar. Dat is meteen ook een mooie gelegenheid om ze iets over de vogels bij jou in de buurt te vertellen.
  • Zet strandspullen klaar die je gasten mogen lenen, zoals emmertjes, schepjes en bodyboards, zodat ze die zelf niet hoeven te kopen (en bij hun vertrek weer weggooien).
  • Duurzame, zelfgemaakte cadeautjes doen het vanwege het persoonlijke tintje ook altijd goed. In onze accommodatie kom je dan ook overal zelfgemaakte dingetjes tegen. Als gasten bij ons reserveren om iets te vieren, vlecht ik een hart van wilgentakken en zet ik een paar welkomstcadeautjes neer, zoals zelfgemaakte jam van vruchten uit eigen tuin. Klein gebaar, groot plezier!

 

Komt jouw duurzame ideaal tot uiting in je accommodatie? Laat hieronder weten hoe jij het hebt aangepakt en waar je gasten enthousiast op reageren.

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

0 Antwoorden 0

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf