Wat zijn jouw anti-fraude tips?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Wat zijn jouw anti-fraude tips?

Quincy_0-1612472462137.jpeg

 

Hallo allemaal,

 

Vandaag wil ik een onderwerp aansnijden dat regelmatig door jullie wordt aangegeven: Oplichterij.

 

Of je nu een host of gast bent, ik zou graag horen wat jullie uit je ervaringen hebben opgemaakt.

 

Ik zou ook graag willen weten of jullie preventie- en beschermingsmaatregelen hebben genomen, zoals bepaalde vragen die jullie routinematig stellen?

 

Quincy

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

9 Antwoorden 9
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Ik heb een aantal vaste rituelen bij acceptatie van gasten oa om mogelijk frauderende personen eruit te vissen:

- Ik maak geen gebruik van "Direct Reserveren".

- Alleen acceptatie van buitenlandse gasten als ID geverfieerd is

- Ik vraag altijd naar doel van het verblijf (NB bij mij geen  boekingen mogelijk korter dan 3 nachten)

- Altijd aanvullende communicatie,  fraudeurs vallen dan al snel door de mand.

 

Mijn ervaren fraude gevallen:

- Gast wil kamer boeken omdat werkgever betaald, maar gaat verblijven bij vriend of familie. Voorstel om de "winst" te delen.

- Gast wil accommodatie als postadres of zelfs als officieel woonadres gebruiken tbv postzendingen cq aanvraag bankrekening of verblijfsvergunning etc.

- Gast wil korting en ook rechtsstreeks boeken, zonder Airbnb

- Meest irritane (recente) ervaring: een persoon lukte het om het adres uit de advertentie te "destilleren"  en stond (onaangekondigd) op de stoep om te onderhandelen over een verblijf.

 

Door ervaring leer je steeds beter het kaf van het koren te scheiden !

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Vandaag weer een, voor mij nieuw,  geval van fraude binnengekregen:

Gast wil kamer boeken voor vriendin (wat op zich al niet is toegestaan), maar vriendin wil zich alleen registreren bij Gemeente, maar daadwerkelijk niet verblijven in de kamer. Of dat met 100,- Euro per maand te regelen was. Nou, nee dus.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Erg vaag allemaal... Heb je het profiel uiteindelijk ook aangeven als frauduleus @Emiel1

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Quincy 

Ik ben ermee gestopt profielen aan te geven.

1. Je hoort er nooit iets van terug

2. Heb niet de indruk dat Airbnb daar actief iets mee doet.

3. Ik vind dat Airbnb zelf meer aan preventie kan doen, bv. accounts beter verifieren (ID).

 

 

 

 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Absoluut @Emiel1! Ik vroeg ook altijd of ze konden onderbouwen wat het doel van hun verblijf was. Het minimum aantal dagen voor een boeking had ik op 2 dagen staan om wat lui eruit te vissen die "andere doelen" hebben.

 

Zo te zien heb je er al aardig wat gehad. 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Meen je niet oho wat brutaal gewoon aan de deur staan 😞 

Verder wel dezelfde ervaringen van oplichters en ik ben erg

achterdochtig als 1 persoon wil boeken in een appt met 3 kamers.

1 keer gedaan en die mevrouw kreeg wel veel herenbezoek dus dat

doen we ook niet meer haha

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo @Quincy @Emiel1 

 

Ja wij hebben er net als de meeste andere hosts ook regelmatig mee te maken, helaas.

Wij hebben ook het minimaal aantal dagen begin dit jaar op 2 gezet, dat scheelt wel iets denken wij en gasten die nog niet eerder bij Airbnb geboekt hebben kunnen alleen maar via een aanvraag bij ons reserveren.

We hebben het gehad dat er hier mensen voor de deur stonden die nog met een boeking bezig waren maar nog niet betaald hadden, hoe die al aan ons adres zijn gekomen weten we niet maar we hebben ze niet binnen gelaten. 

Ook hebben we diverse aanvragen gehad die mensen bleken pikante foto's te willen maken bij ons, nou dat ging dus echt niet door! Vlak daarna probeerden ze onder een andere naam weer te reserveren maar gelukkig hadden we dat meteen in de gaten en ook dat ging dus niet door. De klantenservice heeft ons hier toen echt heel goed mee geholpen!

Als het niet goed voelt dan nemen we de boeking (geven we het profiel aan bij Airbnb) niet meer aan en ik denk dat je dat na ruim 3 jaar ervaring zelf heel goed aan kunt voelen en je kunt natuurlijk gasten die je niet vertrouwt eerst even googelen.

Hopelijk kunnen en mogen we straks weer veel gezellige toeristen ontvangen in onze studio en hebben we minder last van frauduleuze aanvragen... 

 

Fijn weekend,

Lia

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Hoe google jij gasten die een aanvraag doen ? Er staat geen achternaam bij toch , ik ben oprecht benieuwd hoe je dat doet !

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Sineke0 

 

Ik ga naar het profiel van een gast kijk dan bij de recensies en alleen als die slecht zijn probeer ik ze te googelen...

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf