Design met een budget: tips van Superhost Huma

Airbnb
Official Account

Design met een budget: tips van Superhost Huma

Huma_SH spotlight_image 1 .jpg

 

In de wijk Stockwell in Zuid-Londen staat een lichtgroen Victoriaans huis met een frambozenroze deur. Duw op de koperen deurknop in het midden, ga via een afgeleefde trap naar boven en daar zul je zonlicht zien stralen op een vintage bed, geplaatst op brede houten vloeren, dat afsteekt tegen gedurfde turquoise muren. Welkom in het huis van Superhost Huma, een historisch huis met vier slaapkamers vol moderne voorzieningen.

 

“Het is een symfonie van prachtige esthetiek,” zei Mimi uit Wenen, Oostenrijk, slechts een van de vele gasten die commentaar hebben gegeven op de stijl en inrichting van Huma. “Elk klein detail is zo smaakvol doordacht en elk meubelstuk heeft zijn eigen verhaaltje te vertellen.”

 

Als je kijkt naar de zorg die in Huma's interieur is gestoken, valt het zeker niet op dat ze geen formele opleiding in interieurontwerp heeft gevolgd, maar alleen een grote passie heeft voor interieurontwerp en de wens om die te cultiveren door te verhuren.

 

De Superhost stopte even met het schilderen van een boekenkast om ons te vertellen hoe ze begon met verhuren, om ons tips te geven voor het renoveren van een oude woning met een beperkt budget en om ons te vertellen hoe ze verhuren combineert met een fulltime baan als tijdschriftredacteur.

 

Alles in je huis is zo charmant en goed gecombineerd. Heb je je inspiratie uit je tijdschriftervaring gehaald?  

Ik werk als redacteur voor een onafhankelijk modeblad.  Maar ik ben al lang geïnteresseerd in interieurs, lang voordat ik begon te werken bij een tijdschrift. Ik begon dingen te verzamelen voor mijn eerste huis voordat ik mijn eerste huis had. Ik hou van willekeurige dingen zoals bestek en ik ben gek op interieurtijdschriften. Dat was allemaal om mijn eerste huis in te richten.

 

En toen besloot je dit te vertalen naar verhuren op Airbnb?

Toen ik er voor het eerst bij kwam in 2012 waren de Olympische Spelen aan de gang en toen had iedereen het over hoeveel geld je ermee kon verdienen. Het was niet mijn plan om een fortuin te verdienen, alleen om een financieel gat te vullen. Ik had toen even geen huurders en ik was bezig met de verkoop van mijn appartement. Pas in 2016 begon ik mijn eigen woning te verhuren. Voor die tijd had ik huisgenoten en toen besloot ik Airbnb een kans te geven met een van de kamers. Ik dacht dat het tijdelijk zou zijn, maar een voor een begon ik de kamers te vullen. Sinds mijn laatste huisgenoot vorige zomer vertrok, staan alle drie de kamers op Airbnb. Er was geen plan - het evolueerde gewoon op natuurlijke wijze en het is min of meer zelf een leven gaan leiden.

 

Vertel ons over het renoveren van je woning. Dat lijkt me nogal een onderneming.

Dit huis is grondig gerenoveerd. Ik wil niet weten wat ik eraan heb uitgegeven, maar de dure dingen waren de werkuren: bouwers, loodgieters, stukadoors en dingen die ik zelf niet kan doen. Voor de decoratie heb ik veel minder geld uitgegeven dan mensen zouden denken. Ik ben geobsedeerd door koopjes. Ik betaal zelden de volledige verkoopprijs voor iets. Veel van mijn meubels zijn vintage en ik koop ze heel goedkoop op eBay. Een deel ervan was gratis omdat ik ze toevallig vond. Zoals toen ik mijn broer bezocht en ik een stoel zag en riep: "Stop de auto!” De vorm van de stoel was echt mooi en niet besmet, dat moet je altijd controleren!- dus kon ik de stoel schilderen. Ik kan een oud ogend stuk transformeren, zolang het maar een goede basisstructuur heeft.

 

Denk je dat al je koopjesjachten en het overschilderen het waard zijn geweest?

O ja, ik denk dat de nummer één reden waarom mensen mijn ruimte boeken, is voor het uiterlijk van de ruimte, de inrichting. Ze merken het zeker op en ze geven er zeker een reactie op.

 

Heb je tips voor verhuurders die willen herinrichten, maar misschien denken dat de tijdinvestering of financiële investering te groot is?

Ten eerste is verf de goedkoopste manier om een kamer te transformeren. Als je de impact en de kosten vergelijkt, kun je echt heel veel doen met verf. Persoonlijk vind ik witte verf een slechte keuze. Tenzij je een industriële ruimte van het type loft hebt, is witte verf koud, saai en wordt die direct echt vuil. De kleur die ik het meest gebruik is grijs. Je kunt er een neutrale achtergrond mee krijgen die bij alles past, maar geavanceerder is dan wit en er niet zo snel vies begint uit te zien. Lichtgrijs is een goede optie voor mensen om eens uit te proberen als ze niet gewend zijn om kleur te gebruiken, omdat het vrijwel overal bij past.

 

Hoe combineer je je fulltime baan met verhuren?

Ik werk de meeste dagen thuis, dus dat geeft me echt de flexibiliteit om te verhuren. Als ik de hele dag naar kantoor moest, denk ik niet dat ik dit zou kunnen. Ik heb beide schermen open en ik wissel de hele tijd tussen mijn Airbnb-administratie en correspondentie en mijn werk voor het tijdschrift. Ik kan niet altijd direct reageren, maar meestal reageer ik binnen 30 minuten en gasten zijn meestal onder de indruk daarvan en waarderen dat. Ik krijg een melding via de Airbnb-app, zodat ik niet constant naar de computer hoef te staren.

 

's Morgens als ik mijn koffie drink, zorg ik ervoor dat ik helemaal bij ben, zodat ik de rest van mijn dag kan plannen. Maar ik moet er echt mee bezig zijn, georganiseerd en nadenken over wat ik eerst moet schoonmaken en voorbereiden. De slaapkamer komt altijd op de eerste plaats. Het laatste wat je wilt, is dat de slaapkamer half af is als de gast arriveert. Dan ga ik naar de badkamers.

 

Is er nog iets wat je wilt toevoegen?

In het begin maakte ik me zorgen als een maand een beetje rustiger was in termen van reserveringen, maar ik heb geleerd om me daar niet zo druk over te maken. Als je je best doet, dan komen de reserveringen binnen. Heb vertrouwen in je product. O, en je zult nooit zoveel schoonmaken en wassen in je hele leven.

1 Antwoord 1

Nice story and good tips!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf