Wat is er zo super aan een Superhost?

Airbnb
Official Account

Wat is er zo super aan een Superhost?

Het Superhost-programma bestaat vijf jaar. Om dat te vieren, zetten we een paar bijzondere verhuurders in het zonnetje die al vanaf het allereerste begin Superhost zijn.

 

Deze maand is het vijf jaar geleden dat Airbnb met het Superhost-programma van start is gegaan. Om deze mijlpaal te vieren, zetten we een paar bijzondere verhuurders in de schijnwerpers die elke keer opnieuw de Superhost-status hebben verworven. Sinds de start van het programma in 2014 hebben meer dan 3000 verhuurders elk kwartaal de Superhost-status verdiend. Dat is twintig keer achter elkaar! Wij waren benieuwd naar wat er allemaal bij komt kijken om vijf jaar lang de status van Superhost te behouden. Hieronder vertellen een paar van deze Superhosts hoe ze het aanpakken om hun gasten iets speciaals te bieden.

 

Australia_Larrelle_1920x1080.jpg

 

Larelle uit Woolamia, Australië

Larelle en haar man noemen zichzelf introvert, maar dat weerhield hen er niet van om hun ruime gastenverblijf via Airbnb te verhuren. Dat verblijf staat op hun boerderij van 20 hectare groot aan de rand van de populaire badplaats Huskisson in Australië. "Eigenlijk gaat het allemaal heel vanzelf, wat me best heeft verbaasd. Ik ben nogal op mezelf en voel me meestal meer op m'n gemak bij dieren, maar ik vind het echt leuk om nieuwe mensen te leren kennen, hun verhalen te horen en onze plek met hen te delen", zegt Larelle. "Ik vind het geweldig om te zien hoe blij mensen worden van ons en onze dieren."

 

Hun gasten delen het terrein rond het verblijf met drie paarden en een troep wilde kangoeroes. "Het doet me vooral goed om de reactie van de kinderen te zien. Die hebben thuis vaak niet eens een hond, laat staan paarden en kangoeroes", zegt ze. Larelle denkt zelf dat ze haar vijfjarige Superhost-status te danken heeft aan het feit dat het zorgvuldig ingerichte gastenverblijf net ver genoeg weg is van de drukte van het badplaatsje.  Bovendien kunnen haar gasten even gas terugnemen, van de natuur genieten en eventueel een handje helpen op de boerderij. "Veel gasten komen spontaan helpen als ik de dieren voer of de paarden borstel", zegt ze. "En als ze 's morgens naar buiten kijken, is de kans groot dat er een paar kangoeroes langs hun raam springen. Dat heb je niet overal."

 

UK_Vicky_1920x1080.jpg

 

Vicky uit Penzance, Verenigd Koninkrijk

In 2006 zijn Vicky en haar partner Joe verhuisd van Londen naar Penzance, een plaatsje aan de ruige kust van Cornwall, om daar hun droom te verwezenlijken: in de buurt van de zee een opnamestudio en een eigen platenlabel beginnen. Ze hebben een prachtig Victoriaans huis gekocht en dat ingericht met antieke meubels, instrumenten en snuisterijen die helemaal bij hun eigen stijl en creativiteit passen. Het kwam weleens voor dat er muzikanten bij hen bleven logeren, en toen ze eenmaal doorhadden hoe leuk ze dat vonden, besloten ze actief te worden op Airbnb.

 

Vicky denkt dat ze haar vijfjarige Superhost-status te danken heeft aan het plezier dat ze er zelf aan beleeft om haar gasten rond te leiden door hun prachtige woning. Gasten die dat leuk vinden, mogen een kijkje nemen in de opnamestudio. Het is heel goed mogelijk dat ze dan artiesten tegen het lijf lopen die daar aan een nieuw album werken (en daar zitten ook internationaal bekende namen tussen). Maar het allerleukst vindt ze de zorg voor haar gasten en het contact dat ze met hen heeft. "Ik maak een lekker en gezond ontbijt voor ze klaar en heb soms hele gesprekken met ze. En als ze tips willen, vertel ik wat leuk is om te gaan bekijken", zegt ze. "Soms is er gewoon een klik. Dan zitten we twee uur aan het ontbijt en beseffen ze opeens dat ze hier zijn om Cornwall te verkennen."

 

Japan_Daisuke_Hila_1920x1080.jpg

 

Daisuke en Hila uit Fujieda, Japan

Daisuke en Hila droomden van een eigen huis in een van de schitterende dorpjes in de buurt van Fujieda in Japan. Daar wilden ze reizigers verwelkomen en hen kennis laten maken met de cultuur van deze regio. Maar de historische huizen in deze dorpjes gaan van oudsher over van ouder op kind, dus ze wisten dat het lastig zou worden om er een te bemachtigen. Toen ze eindelijk het 96 jaar oude traditionele huis vonden waar ze nu gasten van over de hele wereld ontvangen, verkeerde het in een deplorabele toestand. Ze hebben veel tijd en aandacht aan de renovatie besteed, waardoor het huis nu een ideale uitvalsbasis is voor gasten die het platteland willen verkennen en kennis willen maken met aspecten van Japan waar ze zonder lokale gids nooit mee in aanraking zouden komen.

 

Al sinds het allereerste begin van het Superhost-programma hebben deze twee hun status te danken aan hun persoonlijke en geheel eigen manier om gasten te verwelkomen. "Een week voordat onze gasten arriveren, nemen we alvast contact met ze op om een beeld te krijgen van wat ze willen gaan doen", zegt Daisuke. "Op de dag van aankomst halen we ze op van het dichtstbijzijnde treinstation. Onderweg naar huis laten we ze alvast wat dingen zien, zoals de rijstvelden, het bamboebos, de theeplantages en het dorp. Op die manier kunnen we elkaar alvast een beetje leren kennen."

 

"Daarna stoppen we bij de supermarkt en helpen we ze met de boodschappen voor het avondeten, want alles is natuurlijk in het Japans", voegt Hila eraan toe. "En de meeste gasten willen het liefst dat wij koken."

 

Daisuke en Hila verhuren niet alleen, ze hebben ook een bamboekwekerij. Van hun bamboe maken lokale ambachtslieden traditionele producten, zoals geweven manden, lampenkappen en tassen. Gasten kunnen kijken hoe bamboe wordt geoogst of meedoen met een workshop bamboe vlechten met Daisuke. Op deze manier laten ze andere mensen kennismaken met de cultuur waar ze zelf zo van houden, en voor de dorpelingen een mooie gelegenheid om in contact te komen met mensen van over de hele wereld.

 

"Met sommige mensen heb je meteen een bijzondere band. Een van onze gasten gaf me thee van thuis en zei: 'Dit is onze 32e Airbnb, maar deze mate van gastvrijheid hebben we nog niet eerder meegemaakt'", vertelt Hila. "Ik moest er gewoon van huilen. Ik was heel blij en voelde me tegelijkertijd in verlegenheid gebracht."

 

Korea_Younghee_1920x1080.jpg

 

Younghee uit Gwangju-si, Zuid-Korea

Beeldend kunstenaar Younghee en haar man Dongwook keerden na omzwervingen in de VS, waar hun kinderen zijn opgegroeid, en Japan terug naar hun geboorteland Korea. Ze besloten daar een uniek en eigentijds huis te bouwen dat aansloot bij hun artistieke visie: The Lemon House. Het huis omvat een kunstgalerie, kijkt uit op het platteland van Gwangju-si en heeft op de bovenste verdieping een opvallend raam in de vorm van een citroen. "In mijn werk is de citroen een terugkerend motief," zegt Younghee. "Dit huis is een vrolijke plek waar mijn kleinkinderen altijd met veel plezier hebben gespeeld."

 

Younghee en Dongwook zeggen dat ze het vooral vanwege hun jarenlange verblijf in het buitenland hebben aangedurfd om via Airbnb te gaan verhuren. En met succes: ze zijn al vijf jaar lang Superhost. "Mijn man en ik leidden een rustig bestaan," vertelt Younghee. "Het leek ons daarom leuk om mensen te leren kennen die een heel ander beroep hebben en misschien zelfs van een andere generatie zijn. Daarnaast leek het me een uitgelezen kans om iets over mijn eigen leven te vertellen, in de hoop dat anderen daardoor ook hun dromen gaan najagen."

 

Voor Younghee begint de ochtend met het neerzetten van vazen met veldbloemen die ze net heeft geplukt. Daarna maakt ze een heerlijk ontbijt klaar en laat ze haar gasten kennismaken met de plaatselijke cultuur en de omgeving. Wat ze precies gaan doen, bepalen de gasten zelf. Sommige gasten vermelden in hun recensie dat zij en haar man boodschappen met hen hebben gedaan, een museum hebben laten zien of mee zijn gaan wandelen. "Voor mij gaat het om veel meer dan alleen een plek om te overnachten", zegt Younghee. "Het is ook een culturele uitwisseling. We zien verhuren als een dienst aan anderen, maar tegelijkertijd is het voor ons ook een helende ervaring."

 India_Nalin_1920x1080.jpg

 

Nalin uit New Delhi, India

Nali is softwareontwikkelaar en heeft in 45 landen op locatie gewerkt. Na het zoveelste dertien-in-een-dozijn hotel besloot hij om voortaan een Airbnb te boeken vanwege de huiselijke sfeer. Hij ontmoette toen zoveel interessante mensen dat hij iets goeds wilde terugdoen. Sindsdien verwelkomt hij reizigers in zijn geboortestad New Delhi. "Toen ik eenmaal begon met verhuren, werd ik steeds enthousiaster", zegt hij. "Diep in mijn hart ben ik ook een zwerver. En door te verhuren en zelf te reizen ken ik nu in vrijwel elke grote stad, waar ook ter wereld, wel iemand."

 

Nalin heeft al vijf jaar achtereen de status van Superhost, wat volgens hem komt doordat hij graag contact heeft met zijn gasten en gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan. "Ik wil dat mijn gasten het gevoel hebben dat dit hun huis is, ook als ze maar vijf dagen blijven", zegt hij. "Bij mij ben je geen vreemdeling die toevallig deze plek heeft geboekt. Je hoort hier gewoon thuis."

 

Nalin begon in eerste instantie met één accommodatie, maar heeft zijn Airbnb-activiteiten inmiddels uitgebreid naar acht appartementen die hij allemaal zelf beheert. Elke gast treft bij aankomst onder meer een vaas met bloemen en een Amazon Echo aan. Verder bepalen gasten zelf hoeveel contact ze met hem hebben en kunnen ze hem altijd om hulp vragen. "Ik vind het leuk om mijn gasten te ontmoeten en ze te helpen met het vinden van leuke plekken in de stad", zegt hij. "Ik zeg altijd: 'Als je in de stad bent en wilt weten waar je lekker kunt eten of iemand zoekt om samen een hapje mee te eten, bel me dan.' Ik vind het belangrijk dat gasten het gevoel hebben dat ze bij mijn familie horen."

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Airbnb,

 

Airdna heeft hier in 2017 wat onderzoek naar gedaan.

Als basis hiervoor hebben ze verhuurders genomen, die redelijk veel zouden kunnen verhuren.

En de grappige uitkomst is eigenlijk, dat het bijna moeilijker is om geen Superhost te worden, dan wel (tenminste als je voldoende reserveringen weet te verkrijgen) 😄

Van de gehele populatie (ongeveer 2 miljoen verhuurders):

  • 64% Te weinig reserveringen
  • 11% Te lage beoordelingen
  • 5% Te traag reageren of Annuleringen
  • De rest (20%) behaalt de Superhost status.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf