Toeristenbelasting Amsterdam 2019*

Toeristenbelasting Amsterdam 2019*

Ik ontving ook een brief van de gemeente om aangifte toeristen belasting 2019 te doen, maar dit werd door AirBnb afgedragen.Ik verhuur niet meer en heb mijn account verwijderd dus kan niet meer bij een overzicht uit 2019 komen. Heeft iemand advies?

 

7 Antwoorden 7
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Mirjam0 en @Mieke0 weten jullie misschien meer hierover? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mieke0
Level 9
Amsterdam, The Netherlands

@Sandra4390 Ja, iedere host is verplicht jaarlijks opgave te doen van de toeristenbelasting aan de gemeente.

Het is dan niet handig om je listing te deleten.

De financien staan echter in haar account en kunnen terug te vinden zijn want je account verwijder je toch niet? want dan kun je niet meer boeken.

Deze gegevens ben je verplicht voor 5 jaar te bewaren.

Maar ook Airbnb moet deze financiele gegevens hebben.

Niet een handige actie dus om ales te deleten voordat alle administratie is afgerond.

Ze mag me bellen.

Mieke

 

Hi Mieke,

 

Dank voor je reactie.

Ik heb mijn account verwijderd omdat ik gestopt ben met verhuren. Inmiddels heb ik mijn administratieve informatie met aantal nachten doorgegeven aan de gemeente.

Ik ben wel benieuwd of Airbnb de gegevens nog terug kan halen. Hoor het graag.

 

Met vriendelijke groet,

Sandra4390

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Sandra4390 

Heb je je account gedactiveerd of laten verwijderen (verwijderen kan nl alleen door Airbnb). Zie hier het verschil:

https://www.airbnb.nl/help/article/240/hoe-deactiveer-of-delete-ik-mijn-account

 

Een gedeactiveerd account kan evt. weer worden geactiveerd.

 

Een account wat verwijderd is kan niet weer hersteld worden, maar "bepaalde informatie waarvoor een wettelijke bewaarplicht geldt" wordt wel bewaard (volgens artikel hierboven).

 

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Mieke  heeft het prima uitgelegd.   Als aanvulling: Aangifte doen is  niet hetzelfde als dat je nog zou moet betalen,  alleen de verantwoording van wat Airbnb  namens jou aan de gemeentelijke belastingdienst  heeft afgedragen. Je kan een overzicht van de gespecificeerde bedragen terugvinde. in transacties> bruto betalingen> vul in : 1-1-2019 - 31-12-20 en kies voor Download als CSV ,  Dan open je het programma Exell en importeer je dit CSV in exell.     Dan komt alles in kolommen naast elkaar en kan je deze optellen.

deze spreadsheet kan je als PDF bewaren en moet je meesturen. bij je aangifte. 

Daar kan IK weer bij assisteren  🙂  niet alle hosts zijn handig  met  Exell.  Succes @Sandra4390

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Mirjam0 @Mieke0, allebei enorm bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb @Sandra4390 getagd zodat ze een notificatie ontvangt. 

 

@Sandra4390, heb je de berichten van Mieke en Mirjam gezien? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

ai  ja die tags! sorry @Quincy en dank voor het toevoegen!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf