Wij krijgen steeds de vraag of we onze bedrijfsgegevens will...
Wij krijgen steeds de vraag of we onze bedrijfsgegevens willen verifieren en dienen daarvoor een document aan te leveren. Wij...
Iemand een idee of gemeenten met terugwerkende kracht je alsnog de toeristenbelasting laat betalen indien je nog nooit toeristenbelasting hebt betaald? Hoe streng zijn gemeenten hierin? Nooit geweten namelijk dat mensen die ivm werk naar Nijmegen komen en bij mij verblijven ook toeristenbelasting verschuldigd zijn. Is ook geen gering bedrag €3,42 pp per dag!
Ik denk dat elke gemeente anders te werk gaat @Liesbeth10. Neem bij vragen contact op met je gemeente of raadpleeg een advocaat of belastingadviseur.
Als Airbnb-host is het van belang dat je begrijpt welke wetten er gelden voor jouw gemeente, provincie en/of land (jouw rechtsgebied). Wij zijn een platform en marktplaats en geven geen juridisch advies, maar we brengen wel enkele punten onder je aandacht die je meer inzicht kunnen geven in de wet- en regelgeving in jouw rechtsgebied. Deze lijst is niet volledig, maar is een goed begin voor het begrijpen van het soort wetgeving dat voor jou kan gelden. Neem bij vragen contact op met je gemeente of raadpleeg een advocaat of belastingadviseur.
We doen er alles aan om de plaatselijke autoriteiten te laten inzien wat het voordeel van Airbnb is voor hun gemeenschap. Waar nodig blijven we pleiten voor beleidsverandering, zodat iedereen zijn eigen woning mag verhuren.
Zie artikel: https://www.airbnb.nl/help/article/961
Misschien kunnen @Mirjam0 en @Mieke0 ook nog wat advies met je delen @Liesbeth10 😊 Ze hebben namelijk enorm veel ervaring.
Toeristenbelasting geldt voor iedereen die niet is ingeschreven. Als jouw gasten zich tijdelijk zouden inschrijven dan wordt er geen toeristenbelasting gevraagd.
Of ze met terugwerkende kracht te werk zullen gaan is een logische vraag maar iedere gemeente mag dit zelf bepalen en is dus moeilijk voor ons te voorspellen.
Zolang je transparant bent in de kosten zullen je gasten er geen probleem mee hebben maar je mag ze niet achteraf belasten zonder vooraankondiging voor het boeken.
Mieke
@Liesbeth10 Je kan je online aanmelden bij de gemeentelijke belastingdienst,
Wanneer je verhuurt aan niet-nwonenden van de gemeente, ben je nl toeristenbelasting verschuldigd en dien je je zelf aan te melden, Men zou het beter verblijfsbelasting kunnen noemen. Verblijfsgasten profiteren namelijk ook van die dingen waarvoor wij als inwoners betalen via de gemeentebelasting, (verlichting, schoonmaak, groen en brandweer, ambulance en politie) dus het is wel logisch vind ik.
voor Nijmegen zocht ik het even op: bier kan je je aanmelden voor de toeristenbelasting: https://www.nijmegen.nl/diensten/belastingen/toeristenbelasting/
Verder zie ik op de gemeente site van Nijmegen niet direct of er een vergunning en/of registratie nummer nodig is, daarvoor zou je de gemeente kunnen bellen om na te vragen.
Het is wel goed om vooraf uit te zoeken wat de regels zijn omtrent verhuur in jouw gemeente.
Succes!