Verstrenging belastingen België

Thomas2376
Level 2
Koksijde, Belgium

Verstrenging belastingen België

Hallo iedereen,

Vanaf maart 2022 zal de Belgische overheid beschikken over gedetailleerde informatie omtrent ons verhuur via Airbnb.

Ik vraag mij af hoe gedetailleerd die informatie dan wel zal zijn? En zal de overheid de moeite doen om de advertentie grondig te lezen?

Ik reken op dit moment 50 euro schoonmaakkosten aan. Ik kuis na het verblijf. Hoe kan de overheid nu weten of ik kuis tijdens (dienst) of na (geen dienst) het verblijf? Ze tasten in het duister.

Zo kan ik nog wel even doorgaan... Als iemand een dienst aanbiedt dan zit de kost daarvan in de totaalprijs van het verblijf begrepen. De overheid kan niet zien hoeveel de dienst je heeft opgeleverd. Hoe kunnen ze je dan verplichten om bij de aangifte het totaalbedrag van je diensten aan een hoger tarief van 33% aan te geven?

2 Antwoorden 2

Dit is wat Toerisme Vlaanderen zelf schrijft over haar akkoord met Airbnb: Op vraag van Toerisme Vlaanderen zal Airbnb voortaan bepaalde logiesdata delen over de Vlaamse logiesverhuurders zoals de naam, het adres en de capaciteit van het logies en de gegevens van de uitbater zelf. Airbnb zal deze gegevens tot 6 keer per jaar bezorgen aan Toerisme Vlaanderen, bijvoorbeeld bij grote activiteiten, evenementen of festivals. Op basis van die gegevens kan Toerisme Vlaanderen vervolgens nagaan of het logies aangemeld is, in orde is met de brandveiligheid en voldoet aan alle normen inzake kwaliteit en comfortDoel? Een kwalitatief en veilig logiesaanbod garanderen aan de bezoekers uit binnen- en buitenland. 

Dat betekent dus flink wat controle; in het verleden waren al Vlaamse ambtenaren daarmee belast, die beschikken nu over de gedroomde inlichtingen. Airbnb delft hier het onderspit, lijkt me, in een "strijd" die al een tijdje aan de gang was.  Wie niet de regels volgt, verlaat best het platform. Dat is ook de bedoeling van Toerisme Vlaanderen en sommige steden: het wild - logeren verminderen. Hulp aan de hotelsector en belastingscontrole zijn het hoofddoel van de overheid. Veiligheid van de toerist..? Ik hoorde nog van geen drama's! 

Het is vooral spijtig voor wie een degelijk aanbod heeft (hygiënisch; van rookmelder tot brandverzekering;  informatie aan de bezoeker; enz. enz.) maar het vertikt om de overheid er al te dicht bij te betrekken. Tja.

G-8
Level 2

Zijn er andere platformen die deze gegevens nog niet delen met de Belgische overheid?

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf