toeristen belasting in nederland

W26
Level 1
Zutphen, Netherlands

toeristen belasting in nederland

Beste mede hosts,

Ik ben nieuw en heb zojuist mijn belastingnummer opgegeven. Ik heb opgezocht hoeveel de toeristenbelasting in Zutphen is en kwam op 5,19 euro per persoon per nacht.

Hoe wordt dit aan mijn 'klant' berekend?

En wat moet ik verder nog doen? moet zelf bij de gemeente gaan aangeven hoeveel nachten en gasten ik heb gehad?

Ik sta vooralsnog voor een raadsel, waar vind ik dit onderwerp goed uitgelegd voor een nieuwe host?

3 Antwoorden 3
Sybe
Former Community Manager
Former Community Manager
Terneuzen, Netherlands

Hoi @W26 ! Goede vraag, toeristenbelasting kan soms nogal verwarrend zijn. Volgens mij heef @Henk66 hier overlaatst ook aan gezeten, misschien dat hij of @Kirsten266 , @Bob297 , @Wim-En-Lia0 je hier meer over kunnen vertellen?

Airbnb heeft hier zelf niet heel veel informatie over aangezien het per land en per gemeente verschilt hoe dit werkt. Ik heb wel dit artikel gevonden over het innen en afdragen van toeristenbelasting: https://www.airbnb.nl/help/article/1036. Eventueel zou je het nog bij de gemeente kunnen navragen hoe dit precies aangegeven en betaald moet worden.

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Henk66
Level 4
Bemmel, Netherlands

Hoi

Bij ons in Arnhem is het een vast bedrag per persoon per nacht. Is dat bij u ook zo of is dat een percentage? Deze kunt u toevoegen bij Airbnb onder het kopje Account --> Belastingen

Na toevoegen wordt dit zichtbaar onder:

Menu -> Tarieven en beschikbaarheid -> Belastingen.

Kan zijn dat deze alleen beschikbaar is als Professionele Verhuurtools geactiveerd is (zie ook account)

Registratie gaat meestal via een nachtverblijfregister. Deze moet u bijhouden en kan de gemeente naar vragen. Zie hiervoor de site van uw gemeente. Kan zijn dat u ook eerst uw accommodatie moet registreren bij de gemeente. Dat staat allemaal als het goed is bij de gemeente uitgelegd (zie ook APV)

groet

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Sybe @W26 @Henk66 
Airbnb incasseert maar in een beperkt aantal gemeenten in NL de toeristen belasting:
Het innen en afdragen van toeristenbelasting door Airbnb in Nederland - Airbnb Helpcentrum

Als Zutphen/Arnhem daar niet bij  staat moet u dit zelf innen bij de gasten.
vervolgens ook zelf aangeven en afdragen.

Bij het innen twee mogelijkheden:
Verwerk het in het huurtarief
Incasseer het afzonderlijk.

In NL doen wij het laatste omdat regelmatig gasten uit onze woonplaats huren omdat ze met een verbouwing of echtscheiding bezig zijn.  Gasten uit de eigen woonplaats hoeven geen toeristenbelasting te betalen.

Het afzonderlijk incasseren gebeurt op verschillende manieren.
Ik stuur altijd een bedankbrief, wijs de gasten op het systeem van de reviews en verwijs naar de advertentie waar vermeld staat dat toeristenbelasting betaald moeten worden.
De gasten hebben dan de mogelijkheid dit contant achter te laten, over te boeken of om een betaalverzoek te vragen.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf