🍃[FESTIVAL] Recept voor vloeibaar wasmiddel🍃

Sybe
Former Community Manager
Former Community Manager
Terneuzen, Netherlands

🍃[FESTIVAL] Recept voor vloeibaar wasmiddel🍃

Zoé27.pngDit artikel is onderdeel van het CC Duurzaamheids- festival. Het oorspronkelijke artikel is door @Zoé27  in het Franstalige Communitycentrum gepost. Hieronder staat de vertaling. De volledige opstelling van het festival kun je hier vinden.

-------------------------------------------------------------------------------------

Wanneer je voor je eigen was zorgt, besteed je veel tijd aan het wassen. Perfect schone was is een essentiële factor voor de ervaring van de gast. Wassen heeft echter een sterke impact op het milieu: er wordt water en energie verbruikt en de ecotoxische producten die we gebruiken komen met de microvezels in het milieu terecht. De ecotoxiciteit van alle wasmiddelen is bewezen, ongeacht hun formaat, en een studie uit 2006 van het National Consumer Institute onthult dat geen enkel wasmiddel echt biologisch afbreekbaar is, ook de zogenaamde "ecologische" wasmiddelen niet.

Om onze ecologische voetafdruk te beperken zijn er enkele eenvoudige maatregelen:

• Kies lange cycli (de snelle temperatuurstijging van korte cycli verbruikt meer energie dan een lange cyclus)
  • Gebruik natuurlijke vezelstoffen (zodat er minder synthetische microvezels vrijkomen)
  • Kies ecologische wasmiddelen (deze zijn nog altijd "minder vervuilend")
  • Kies een wasmiddel dat wordt verkocht in een gerecyclede verpakking en dat in jouw deel van de wereld wordt gemaakt (het transport vormt een groot deel van de koolstofvoetafdruk van het wasmiddel)

Er zijn nog twee andere mogelijkheden die heel belangrijk zijn, maar die in de context van gemeubileerde verhuur ingewikkelder zijn:

• Minder vaak wassen (zoals in hotels, waar handdoeken niet meer systematisch elke dag worden verschoond)
  • Verreweg de grootste energie-uitgaven zijn voor het verwarmen van water. Koud of op 30 °C wassen vermindert dus aanzienlijk de milieubelasting (en behalve dat er minder energie wordt gebruikt, blijven het linnen en de kleuren behouden). Dat kan natuurlijk niet altijd, want het linnengoed moet tussen twee verhuringen door worden gedesinfecteerd, en dat kan alleen bij 60 °C en hoger.

Je kunt ook besluiten om je eigen wasmiddel te maken. Het voordeel van deze optie is dat de waskosten sterk dalen, en daarbij ook de ecologische gevolgen. Ik maak al jaren mijn eigen wasmiddel. Ik heb een heleboel recepten getest met gevlekte stukken wit katoen (stabilo, bloed, mosterd, tabasco, sojasaus), en ze dan de volgende dag (zodat de vlekken tijd hebben om te drogen) te wassen op 30 °C. 

Dit is mijn favoriete recept, een vloeibaar wasmiddel dat ik heb gevonden op de blog van MerciRaoul, met ook een versie in poedervorm.

Recept voor vloeibaar wasmiddel:

• 30 g zeep zonder toegevoegde glycerine (bijv. Marseille of Aleppo zeep, anders slibt de glycerine je machine dicht. Zeep bevat altijd van nature glycerine, maar er zit weinig in bij hitte behandelde zepen, dus voegen fabrikanten het toe om de huid te hydrateren. Dit is precies wat we proberen te vermijden.)
  • 1 eetlepel bicarbonaat, natriumcarbonaat of natriumpercarbonaat, (wees voorzichtig bij het hanteren want het is zeer irriterend.)
  • 1,5 liter water
  • Facultatief: 20 g epsomzout en 20 g (witte) klei om de was zachter te maken. Dat hoeft alleen als je geen wasverzachter gebruikt.

Breng het water aan de kook, zet het vuur uit, voeg de zeep en de carbonaat toe. Laat het afkoelen en mix het als het gestold is. Giet het daarna over in je container. 

Sybe_0-1681982843598.jpeg

Sybe_1-1681982843586.jpeg

Op de bovenste foto zie je het wasmiddel voor het mixen. Op de onderste foto zie je wat het geworden is. Er is veel schuim omdat ik het net heb overgeheveld naar de fles.

Toepassing : één dosis (maatdop), net als bij gewone wasmiddelen.

Recept voor waspoeder:

Dit recept komt van het blog van Banana Pancakes.

• 100 g zeep zonder toegevoegde glycerine (bijv. Marseille)
  • 50 g bicarbonaat
  • 50 g natriumcarbonaat
  • Facultatief: 50 g epsomzout en 50 g (witte) klei om de was zachter te maken. Dat hoeft alleen als je geen wasverzachter gebruikt.

Mix de zeep heel fijn (anders kan deze niet goed oplossen in het water). Meng in een grote luchtdichte pot de gemixte zeep, het bicarbonaat en het natriumcarbonaat. Sluit de pot en schud goed om alles te mengen. Voor het openen even laten staan om te voorkomen dat je het stof van het natriumcarbonaat (gevaarlijk, niet inademen) binnenkrijgt.

Toepassing: 1 eetlepel direct in de trommel

Let er wel op dat waspoeder bij koud wassen minder efficiënt is dan vloeibaar wasmiddel. Bovendien hebben de hier gemengde ingrediënten uiteenlopende hoeveelheden en dichtheden, waardoor het mengsel niet erg homogeen is en de deeltjes zich vrij snel samenvoegen (het bicarbonaat valt naar de bodem, de zeep stijgt). Daarom geef ik de voorkeur aan vloeibaar wasmiddel.

Deze twee recepten doen hun werk het beste, maar uit mijn tests blijkt dat commerciële wasmiddelen toch beter werken tegen vlekken. Dit zijn de testresultaten voor deze twee recepten na het wassen van de gevlekte stukken stof:

1 = industrieel merkwasmiddel (niet eerste prijs) / 2 = wassen op 30 °C zonder product / 3 = vloeibaar wasmiddel dat ik het liefst gebruik / 4 = waspoeder1 = industrieel merkwasmiddel (niet eerste prijs) / 2 = wassen op 30 °C zonder product / 3 = vloeibaar wasmiddel dat ik het liefst gebruik / 4 = waspoeder

Ik heb nog vele andere geprobeerd (ook klimop wasmiddel), maar die waren minder effectief.

Uiteindelijk is het commerciële wasmiddel toch werkzamer omdat het alle vlekken heeft verwijderd. Toch ik geef de voorkeur aan zelfgemaakt vloeibaar wasmiddel, aangezien mijn was niet zo vuil is, het voldoende doeltreffend werkt, en het per wasbeurt ongeveer 1,3 cent kost tegen 40 cent voor het commerciële wasmiddel, en 8 cent voor het waspoeder. Zelfs als dat betekent dat ik af en toe een vlekkenverwijderaar moet gebruiken voor de grote vlekken, of een commercieel wasmiddel. 

Vergeelde was bleken:

Voor de witte was geldt dat als ik percarbonaat of natriumbicarbonaat wil toevoegen om het wit te maken, de was minstens op 60 °C moet wassen, want daaronder werkt het niet. Bovendien heeft het geen zin om het aan vloeibaar wasmiddel toe te voegen, omdat het bij contact met water wordt geactiveerd en daarom na een periode van opslag geen effect meer heeft. Het is beter om het direct in de trommel van de machine te doen met een programma van minstens 60 °C.

Was lekker laten ruiken?

Ik heb essentiële oliën geprobeerd om de was lekker te laten ruiken, wat helemaal niet werkt. De druppels essentiële oliën dragen niets bij, ze zijn niet mengbaar in water en worden afgevoerd met het waswater. Ze laten de was helemaal niet geuren (probeer het maar eens, je zult het zien). Bovendien worden ze ook niet aanbevolen omdat ze VOC's (Volatile Organic Compounds) zijn en irritatie kunnen veroorzaken. Ik heb helaas niets gevonden om de was die met het zelfgemaakte wasmiddel is gewassen ook maar iets te laten ruiken.

Was verzachten?

Wat je van een wasverzachter verwacht is zacht, pluizig en zo mogelijk geurend wasgoed. Ik heb veel zelfgemaakte wasverzachter recepten geprobeerd (op basis van azijn, met of zonder glycerine, epsomzout, enz.), maar geen ervan heeft me overtuigd. Om het simpel te zeggen, dit zijn de analogieën van mijn tactiele waarnemingen na mijn tests:

DoelDoel

ResultaatResultaat

Het enige wat ik heb gevonden dat werkt om de korreligheid te verminderen is een beetje klei en/of epsomzout toevoegen aan mijn wasgoed (dit is een gepatenteerd proces voor sommige wasmiddelen), of industriële wasverzachter gebruiken.

Om mijn was te laten ruiken en zacht aan te laten voelen, voeg ik een beetje wasverzachter toe, vooral voor handdoeken, want ik heb nog geen ecologisch equivalent gevonden met voldoende effectiviteit voor huurwas.

Pas op, een veelvoorkomend idee op internet is dat je azijn aan je waspoeder kunt toevoegen zodat het beter werkt en je kleren zachter worden: dat is compleet FOUT!

Als je azijn toevoegt aan je zelfgemaakte wasmiddel heeft dat twee ongewenste gevolgen: het neutraliseert het bicarbonaat en verzuurt je wasmiddel, zodat het niet langer op vetvlekken werkt. Vette vlekken vereisen een basisch of alkalisch medium, omdat dit de werking van de oppervlakte-actieve stoffen verbetert, een van de hoofdbestanddelen van een wasmiddel en verantwoordelijk voor het verwijderen van vuil. 

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

0 Antwoorden 0

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf