Kvk inschrijven of niet?

Jason1640
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Kvk inschrijven of niet?

Hallo allemaal!

Ik ben sinds kort weer begonnen met verhuren van mijn appartement volgens de bed&breakfast regeling. Ik heb verder de vergunning etc al geregeld, maar dan vroeg ik mij af of ik mij moet inschrijven bij kvk.

Wat is het voordeligste om te doen? Zijn er pluspunten als ik mij inschrijf? Ik kan echt nergens vinden wat de beste keuze is, dus daarom vraag ik het hier. Zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten? Please let me know!

Groetjes,

Jason

4 Antwoorden 4
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Jason1640 

Als je verhuur "bedrijfsmatig" is , dan heb je nodig:

- KvK inschrijving

- BTW nummer (9% BTW heffen op de verhuur, kan in de advertentie toegevoegd. Minder dan 20.000 per jaar omzet ? Dan vrijstelling BTW mogelijk). BTW nummer toevoegen aan Airbnb account.

Doe evt. de "ondernemerscheck" op de site van Belastingdienst op te testen of je aangemerkt wordt als ondernemer voor de loonbelasting en evt.ook de BTW

Toegevoegd: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/ondernemers  (de items in kolom 2 en 3)

Jason1640
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Hallo @Emiel1,

Bedankt voor de reactie! Ik ga er naar kijken 😉

Hoe zit het in jouw geval? Sta jij wel ingeschreven?

Volgens de belastingdienst is het niet noodzakelijk voor hun, volgens de gemeente van Amsterdam is het niet nodig en nu wacht ik ook nog af op de reactie van de kvk.

Groetjes

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Jason1640 

Ik heb Kvk en BTW nummer (maar niet BTW-plichtig ivm omzet minder dan 20.000, de zgn KOR).

Bijkomend voordeel is dat Airbnb geen BTW heft op Servicekosten.

KvK zal je niet willen inschrijven als niet kunt aantonen ondernemer te zijn (bijv. ibv zakelijk bankrekening).

Je advertenties geven aan dat het om 2 kamers gaat in een huurappartement (?)

Dan lijkt mij dat er dan geen sprake is van "ondernemerschap". De Airbnb inkomsten zijn dan voor de Belastingdienst prive verkregen als "overige inkomsten niet uit loondienst"

NB

In Amsterdam wordt de toeristenbelasing automatisch door Airbnb geincasseerd/afgedragen.

Jason1640
Level 2
Amsterdam, Netherlands

@Emiel1 

Het gaat maar om 2 kamers inderdaad, in een koopwoning. Misschien moet ik de omschrijving even aanpassen haha.

Ik zal mijn situatie even goed bij de kvk leggen en hun een uitspraak laten doen. Ik schat dat ik wel ongeveer 20.000 zal omzetten in 2023 (op basis van de aankomende reserveringen). Even lastig dit allemaal!

Bedankt voor de reacties!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf