Scam

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Scam

Dit bericht las ik zojuist op het engelstalige deel van de community.

Het leek me nuttig om het hier ook te delen.

Ik ontving een aanvraag voor een verblijf van 4 dagen voor 2 personen rond Kerstmis, en de gebruikersnaam was Rebeca. Ze zei dat haar man en zij op bezoek waren om Kerstmis in ons huis door te brengen. Ze vroeg zich af waarom de advertentie twee keer was gepubliceerd en welke ze moest gebruiken. Ze had een link voor me bijgevoegd. Ik, om haar te helpen, klikte op de link, en het bracht me naar een Airbnb-achtige website, maar ik zag dat het webadres anders was dan die van Airbnb. Nadat ik geklikt had, vroeg het me om in te loggen door gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Dat deed ik bijna, en ik dubbelklikte gewoon op de lege ruimte in de veronderstelling dat mijn laptop de info automatisch zou tonen, wat hij altijd doet als hij de inlog info onthoudt. Maar mijn laptop liet de inloggegevens niet zien, en ik was sceptisch maar wilde de gast toch graag helpen. Ik vertelde haar dat ik de dubbele vermelding hier niet kon zien, en ze zei nooit iets terug, werd stil.

Na 5 minuten, kwam  een andere gebruiker, Elena, die me exact dezelfde vraag stuurde naar mijn andere listing, en heeft vraag over dubbele listing met dezelfde dubieuze ige link! Alles was hetzelfde!  Ik wist dat het oplichterij was! Ik vroeg Elena om contact op te nemen met ANB voor verdere info. Ze zweeg als de dood. Natuurlijk weigerde ik en meldde haar.

Ik meldde deze twee gebruikers bijAirbnb. Deze twee accounts hadden alleen hun telefoonnummer als geverifieerd op hun profiel, niets anders. (Normaal gesproken voor gebruikers zoals deze, zou ik vragen om een ID bewijs bij het inchecken als de ID niet was gecontroleerd door ANB). Ze zijn beiden pas deze maand lid geworden, geen reviews, niets. Het is duidelijk hun doel om de hosts op de nep ANB website link te laten klikken met inlog info zodat ze later de inloggegevens kunnen stelen en een hoop slechte dingen kunnen doen!

2 Antwoorden 2
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Bob297 

 

Een klassieke "phishing" methode: gegevens ontfutselen via nep-website !

Deze variant al eens eerder gezien in Airbnb community.

 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dankjewel voor het delen @Bob297

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf