Toeristenbelasting Nijmegen

Liesbeth10
Level 2
Nijmegen, The Netherlands

Toeristenbelasting Nijmegen

Hallo,

vandaag kreeg ik een mail van Airbnb dat ik een aangifteformulier bij de gemeente Nijmegen moet aanvragen ivm toeristenbelasting. Ik heb hiermee tot nu toe geen ervaring. Ik heb namelijk vooral gasten die een aantal maanden verblijven in mijn ruimte omdat ze voor een aantal maanden werken bij de Radboud universiteit. Het betreft dus geen toeristen maar om mensen die hier verblijven ivm werk.

kan iemand mij vertellen hoe het zit? Ben je dan ook TB verschuldigd of niet?

vast hartelijk dank,

Liesbeth Ueberbach

3 Antwoorden 3
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Liesbeth10, ik tag even @Mirjam0 en @Mieke0. Ze hebben allebei erg goede tips m.b.t. belastingen in Amsterdam maar misschien hebben ze tips dat ze eventueel met jou zouden kunnen delen 😊

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mieke0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Nou en of; je bent altijd toeristenbelasting verschuldigd als de gasten niet ingeschreven staan.

In Amsterdam houdt Airbnb het automatisch in maar zover ik weet niet in Nijmegen en moet je idd de gemeente bellen voor een formulier.

Mieke

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Ha @Liesbeth10, zoals Mieke aangeeft ben je altijd toeristenbelasting verschuldigd wanneer je  betalende gasten hebt die niet op jouw adres staan ingeschreven.

Zie het zo: Vaste bewoners betalen gemeentebelastingen voor de gemeentevoorzieningen waar ook jouw gasten van profiteren:  brandweer, straatverlichting; reinigingsvoorzieningen etc. De toeristenbelasting is hun inbreng in deze voorzieningen. Het zou beter verblijfsbelasting kunnen heten want niet iedereen die in de stad verblijft is er als toerist en dat is verwarrend. Je kan idd even bij de gemeentelijke Belastingdienst van Nijmegen  vragen hoe dit in Nijmegen gaat. Elke gemeente heeft weer andere regels 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf