Berekening toeristenbelasting Utrecht

Opgelost!
Janine387
Level 1
Utrecht, Netherlands

Berekening toeristenbelasting Utrecht

Hallo,

inmiddels moet in Utrecht ook toeristenbelasting betaald worden van 6% 

Nu verhuur ik slecht sporadisch dus loop er nu pas tegen aan.

Ter check wil ik even weten hoe dit exact te berekenen zodat ik dit kan doorbelasten aan de huurders. 

Kan iemand met recente  verhuurervaring in Utrecht, mij dit toelichten? 

hartelijk dank alvast. 

Beste Antwoord
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Janine387 

Ik verhuur niet in Gemeente Utrecht, maar heb de regeling even bekeken.

Er moet 6% toeristenbelasting worden betaald over de kosten voor logies die aan de gast in rekening worden gebracht, exclusief BTW. Dus dat is de prijs voor de overnachting + de schoonmaakkosten.

(Ter vergelijking: In Amsterdam, waar Airbnb zelf de toeristenbelasting (10%) int, laten advertenties zien dat dit percentage wordt geheven over de logiesprijs + schoonmaakkosten).

Voorbeeld Amsterdam (31,- TB = 10% van 285,- + 29,=)

Emiel1_0-1650489545538.png

Maar info mbt Utrecht:

https://bghu.nl/belasting/toeristenbelasting

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR614728/2

Beste antwoord in origineel bericht bekijken

6 Antwoorden 6
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Janine387 

Ik verhuur niet in Gemeente Utrecht, maar heb de regeling even bekeken.

Er moet 6% toeristenbelasting worden betaald over de kosten voor logies die aan de gast in rekening worden gebracht, exclusief BTW. Dus dat is de prijs voor de overnachting + de schoonmaakkosten.

(Ter vergelijking: In Amsterdam, waar Airbnb zelf de toeristenbelasting (10%) int, laten advertenties zien dat dit percentage wordt geheven over de logiesprijs + schoonmaakkosten).

Voorbeeld Amsterdam (31,- TB = 10% van 285,- + 29,=)

Emiel1_0-1650489545538.png

Maar info mbt Utrecht:

https://bghu.nl/belasting/toeristenbelasting

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR614728/2

Petra922
Level 1
Utrecht, Netherlands

Int Airbnb dan ook voor gemeente Utrecht? Andere informatie is al 3jaar oud. Ondertussen is toeristenbelasting in Utrecht 8,5%. Niet echt grappig meer als ik dat bovenop de verhuurperiode moet vragen. Ik hoop dat iemand dit kan beantwoorden voor me. Informatie op gegeven websites zijn wat summier. 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Petra922 
Wat moet je doen als Airbnb-verhuurder in Utrecht?

Aanmelden bij BghU

Voordat je begint met verhuren, moet je je aanmelden bij de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht

Toeristenbelasting innen en afdragen
Als verhuurder ben je verantwoordelijk voor het innen van de toeristenbelasting bij je gasten en het afdragen hiervan aan de BghU. Let op: in Utrecht wordt deze belasting niet automatisch door Airbnb geïnd, dus je moet dit zelf regelen .

Gastenregistratie bijhouden
Je bent verplicht een nachtregister bij te houden met gegevens van je gasten, zoals naam, geboortedatum, adres, nationaliteit, aankomst- en vertrekdatum, en het gebruikte identiteitsdocument. Deze gegevens moet je zeven jaar bewaren .

Aangifte doen en betalen
Aan het einde van het jaar ontvang je een voorlopige aanslag toeristenbelasting. Op basis van je aangifte wordt de definitieve aanslag vastgesteld. Betaling kan in twee termijnen of, bij automatische incasso, in tien termijnen .

Petra922
Level 1
Utrecht, Netherlands

Dag Bob,

Super bedankt voor je reactie. Hier heb ik echt wat aan. Ik vind de openbare informatie echt vaag, die registratie heb ik bijvoorbeeld nergens gelezen. En dat kan aan mij liggen natuurlijk, maar betwijfel ik toch hahaha uiteraard  😜.

Ik ga meteen een administratie aanleggen en met terugwerkende kracht gegevens opvragen. De toeristenbelasting moet ik dan maar van inkomsten aftrekken. Opstartperikelen zeg ik dan maar. Gelukkig had ik leuke gasten dan kan ik dat hebben. 

Nogmaals heel erg bedankt en wie weet tot een volgende keer. Want ik zie dat je Level 10 host bent dus misschien stel ik nog wel een keer een vraag aan je, als dat mag.

Grtz en fijne dag,

Petra

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Petra922 
Graag gedaan Petra. Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust.
Ik neem aan dat je weet dat je de inkomsten bij je aangifte inkomstenbelasting moet opgeven en dat hier ook speciale regels voor zijn. De toeristenbelasting die je nu voor eigen rekening neemt is in elk geval een aftrekpost 🙂
Je moet zelfs omzetbelasting afdragen, maar dat hoef je pas als je boven de € 20.000 omzet 
PS
Als je mij (of iemand anders) wilt laten weten dat je reageert op hun bericht dan is het handig om @gevolgd door de naam in te tikken. 

Zo begin ik mijn bericht aan jou met @Petra922 

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

@Petra922 het nachtregister is inderdaad een verplichting in heel Nederland. Je kunt hier op internet meer informatie over vinden. Succes! 

Meer tools voor jouw doelen

Informatiecentrum

Gidsen over gastvrijheid, het beheren van je advertentie en het laten groeien van je onderneming.

Lokale hostclubs

Leer nieuwe dingen door online en bij meetups bij jou in de buurt contact te leggen met lokale hosts.