Een aantal constateringen

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Een aantal constateringen

Beste Nederlandstalige Airbnb Community,

 

Volgens mij voert Airbnb tegenwoordig actief beleid. Om advertenties die langere tijd niet geboekt worden, automatisch te pauzeren of zelfs te verwijderen.

Ik neem aan, om een wildgroei aan aangeboden advertenties te voorkomen. Sowieso zullen slecht presterende advertenties door de zoekmachine vanzelf ook onderaan geplaatst of zelfs niet getoond worden.

Nieuwe advertenties worden daarentegen, gedurende een periode van ongeveer 3 maanden, door de zoekmachine gepromoot.

 

De achterliggende reden zal wellicht ook zijn, dat Airbnb natuurlijk een goed aanbod wil kunnen bieden. Maar het moet gasten niet tegen gaan staan (door een overdaad aan aanbod). Waardoor sommige gasten wellicht zullen afhaken en hun geluk gaan proberen bij een concurrent met een overzichtelijker aanbod.

 

In ‘onze’ regio, zie ik namelijk momenteel het actuele aanbod op Airbnb dalen. Er waren voorheen best wel veel advertenties, die nog nooit geboekt waren (of in ieder geval geen recensies hadden). Vaak resulteert dat dan ook in een matig onderhoud van de advertentie en een (te) lage reactiesnelheid door de verhuurder. En dat is dan weer schadelijk voor het merk Airbnb.

 

Sowieso laat Airbnb doorgaans (maximaal) alleen de eerste 306 zoekresultaten zien (17 pagina’s met ieder 18 advertenties).

 

Volgens Airdna is slechts zo’n 41% van alle Airbnb advertenties in ‘onze’ stad actief.

In andere grote steden, ligt dit percentage nog veel lager. In Londen is dit zelf ongeveer 25%.

Londen kan tegenwoordig de Airbnb hoofstad van de wereld genoemd worden, met bijna 61.000 actieve Airbnb advertenties.

 

Tevens merk ik, dat Airbnb, in onze regio, over de hoogste groei heen schijnt te zijn (Als ik naar het totale aantal advertenties kijk). Niet alleen in percentages, maar ook in absolute aantallen.

Dat is wellicht ook logisch te verklaren, omdat er een eindig aantal te huren accommodaties beschikbaar is. In andere regio’s ter wereld, zie ik nog wel een redelijke groei. Maar ik kan me indenken dat de afname van met name het aantal nieuwe advertenties. Op het hoofdkantoor van Airbnb tot enige zorg zal leiden. Vandaar ook de nieuwe initiatieven van de laatste tijd: Airbnb Plus, Ervaringen, Restaurants, Concerts en noem het maar op.

Sowieso, lijkt Airbnb Plus nog niet echt heel actief uitgerold te worden binnen de Benelux?

0 Antwoorden 0

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf