[FESTIVAL] Luffa-sponzen uit eigen tuin

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

[FESTIVAL] Luffa-sponzen uit eigen tuin

Quincy_0-1650622734702.jpeg

 

Quincy_0-1650623442964.pngDit artikel is onderdeel van het CC Festival van de Duurzaamheid. Het oorspronkelijke artikel is door @Clara116 in het Engelstalige Communitycentrum gepost. Hieronder staat de vertaling. De volledige opstelling van het festival kun je hier vinden.

 

___________________________________________________

 

Elke dag staan we weer voor nieuwe keuzes, maar hopelijk is iedereen zich inmiddels bewust van zijn eigen voetafdruk en van de impact die we met z'n allen op het milieu hebben. 

 

Net als heel veel anderen dacht ik in eerste instantie dat ik in mijn eentje niet echt een verschil kon maken. Maar sinds ik me erin heb verdiept en eens goed om me heen heb gekeken, weet ik dat het wel degelijk verschil maakt als een heleboel mensen, waaronder ikzelf, een paar kleine dingen anders gaan doen. 

 

In ons gezin is mijn man David de biologische tuinder en ben ik degene die de boodschappen doet, kookt, zorgt dat alles op rolletjes loopt en met veel plezier luffa's kweekt. Toen ik er eenmaal achter was dat deze sponzen niet op de bodem van de oceaan groeien, maar gewoon aan een plant, was ik meteen om. 

 

Luffa's zijn supersimpel in het gebruik, en voor een paar dingen zijn ze zelfs ideaal. Je hoeft bijvoorbeeld nooit meer schuursponsjes of keukenrollen te kopen: als ik iets heb gemorst, pak ik gewoon een luffa in plaats van een stuk keukenrol. Wat je ook wilt schoonmaken, met een luffa gaat het gewoon het allerbest. Ze gaan ongeveer een jaar mee en je kunt ze met de hand wassen of in de wasmachine gooien als je ook de bacteriën wilt doden. Daarna hang je ze te drogen en zijn ze weer klaar voor gebruik. Ik was ermee af, gebruik ze onder de douche en maak er bijvoorbeeld ook de keuken, de badkamer en mijn Airbnb-huisje mee schoon. Daarom heb ik inmiddels een hele collectie sponzen en sponsjes, voor elk klusje een andere. 

 

Veel van onze Airbnb-gasten hebben over het huisje en onze manier van leven gelezen en willen ook graag meer weten over onze tuinen. Ik leid ze met alle liefde rond en geef ze dan ook meteen een paar luffa-sponzen en -zaadjes. Volgens mij maakt het planten van een zaadje echt verschil, net als laten zien dat je niet per se altijd alles hoeft weg te gooien. We geven onze gasten ook geregeld groenten en bloemen uit eigen tuin. Dat is een ideale manier om even contact te maken en ze te laten zien dat ze hier ook thuis zijn. Zo probeer ik sponsje voor sponsje verschil te maken.

 

Quincy_3-1650623167083.jpeg

 

Quincy_4-1650623182558.jpeg

 

Quincy_5-1650623194175.jpeg

 

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

4 Antwoorden 4
Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Clara116 in which climate are you growing luffa’s? This is great. Never knew this. Perhaps i can grow them as well. Thanks for sharing

Groetjes Katja

@Katja202  Hello we are in Florida and what's important is to have about 5 months of sunshine to grow luffas...they need heat for sure. Hope that helps. 

Best regards, Clara

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Clara116 thanks! I go and give it a try! 

Groetjes Katja
Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Ben benieuwd of het je lukt. Tot ik het las op het Engelstalige forum had ik ook nog nooit gehoord van zelf luffas kweken. Er is hier s nachts nog steeds nachtvorst dus ik vrees dat het te koud is

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf