Huurder / gast wordt na boeking plotseling iemand anders ...

Guido28
Level 2
Tilburg, Netherlands

Huurder / gast wordt na boeking plotseling iemand anders ...

Een situatie die ik al eens eerder meemaakte, maar waar ik zelden een probleem mee had, en nu wellicht wel ... Kreeg gisteren een aanvraag voor een boeking voor een maand, die ik natuurlijk na wat denken accepteerde ... Wel viel me op, dat de aankomende gast net lid was van Airbnb, en dat hij nauwelijks informatie in de mail had staan, noch op zijn profiel ... Vanmorgen kreeg ik plotseling een bericht, dat de aankomende gast niet de aankomende gast zal zijn, maar dat hij alleen maar optrad namens een vriend ... Die vriend gaat de werkelijke gast zijn ... 

 

Nu weet ik niet precies hoe ik met deze situatie moet omgaan ... Ben ik nog verzekerd als er iets gebeurd? Kan het zijn, dat hier sprake is van iets, dat niet helemaal door de beugel kan? Wat is het beleid van Airbnb hierin? Hebben andere verhuruders hier ervaring mee?

 

 

12 Antwoorden 12
Hissie-En-Tonnie0
Level 5
Groningen, Netherlands

Ow dat heb ik ook eens gehad, daar bleek in plaats van de boekster ineens haar moeder en een vriendin te komen.
Ik heb daar geen probleem van gemaakt en had er uiteindelijk een gezellige gaste aan. Maar ja dat was maar twee dagen.

Ik zou eerst om uitleg vragen (waarschijnlijk heeft degene die komt geen credit card of paypal ofzo) 

En dan zou ik toch ff met airbnb bellen en ze de berichten even laten lezen en vragen hoe het dan zit met verzekeringen en dergelijke.

Als je het niet vertrouwd niet doen, ik ga ervan uit dat airbnb niet moeilijk doet als je de boeking annuleerd om deze redenen.

 

Hallo Jasperdina

Je schrijt dat men bij problemen tel. contact op kan nemen met Airbnb. Heb jij misschien een telefoonnummer?

Ik vind de communicatie met Aribnb erg lastig en word constand naar de helpdesk verwezen.

Het zou fijn zijn als je het nummer door zou kunnen geven.

Alvast bedankt.

Hilde

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Ik zou daar veel moeite mee hebben, eerlijk gezegd. Het hele systeem is gebaseerd op vertrouwen, en dat gaat direct na de boeking al mis. Ik ben misschien wat achterdochtig, maar vraag me direct af waarom de gast in kwestie niet zelf een account heeft kunnen aanmaken en niet zelf een boeking heeft kunnen doen. Ik ben van mening dat degene die de boeking heeft gedaan, dit had moeten communiceren voordat je hebt bevestigd. Ik ben ook wel benieuwd hoe het beericht in eerste instantie is geschreven, vanuit de eerste persoon of vanuit de derde.

 

Anyway, Jasperdina gaf al aan contact te zoeken met Airbnb. Ik denk dat dat een heel goed advies is, zeker omdat het gaat om een boeking van een maand.

Aurelia6
Level 1
Veldhoven, Netherlands

Ook hier iets in die trant meegemaakt. Huurder met naam X boekt 2 maanden vooraf. Uiteindelijk laat hij weten, op mijn vraag, niet zelf in te checken maar een van zijn vrienden... deze booking heb ik geannuleerd. Deze vriend had niets met AIRBNB te maken....Ook omdat huurder niet zelf deze wijze van inchecken aankaartte, ikzelf moest daar naar vragen...

Sandra305
Level 5
Bruges, Belgium

Zelf zeer slechte ervaring gehad met ongeveer zelfde probleem.  Een vriendelijke doch korte mail "I'm in Bruges can I book your room, having some trouble with the hotel I booked, can you please help me."  Snel even gecheckt op die dame haar profiel en minstens 15 leuke recensies dat het een aangename gaste is.  Ik aanvaarde dus de boeking en liet weten dat onze andere gasten rond de middag zouden uitchecken en we haar kamer zo snel mogelijk in orde zouden brengen en dat ze welkom was.  Alsook zeg ik altijd tegen de gasten mijn gsm nummer toe te voegen en me dan via whatsapp of dergelijke te contacteren mochten er zich problemen voordoen ivm vertragingen of eender wat... 

 

Nadat alles bevestigd was kreeg ik plots een sms via whatsapp, dat ze graag haar bagage wou langsbrengen en dan later wel zou terug keren om in te checken, maar of we toch al haar bagage konden bijhouden.  Goeiedag en welkom aan flexibel zijn want dat hoort wel beetje als host vind ik, dus natuurlijk kom maar af wij helpen je daar wel even mee.  toen ze twee uur na afspraak EINDELIJK rond half elf voor onze deur stond kreeg ze niet alleen een kop soep aangeboden maar kreeg ze ook nog mijn fiets in bruikleen zodat ze meer zou kunnen zien tijdens haar dagje Brugge.  

 

Ze zou terugkomen om de sleutel rond 15 u dus bleef ik paraat maar zij vond het niet nodig om op afgesproken uur aanwezig te zijn. Om halfzes kwam ze langs om in te checken.   Iets voor middernacht kreeg ik een sms via whatsapp of ik even naar haar kamer kon gaan want ze had het te warm en ze wou de verwarming uit.... (die staat bij ons geregeld op dag en nacht dus die staat vanaf halfelf uit) ik liet haar weten dat de verwarming niet aanstond en zag plots dat ze haar sms ondertekend had met "Melissa" terwijl de persoon die boekte een andere naam had.  

 

De volgende ochtend rond 11 uur hoorden wij haar naar buiten gaan en sprak ik haar even aan over het uitcheck uur.  'ooooh dat zou pas rond vijf uur zijn...'??? Ik liet haar weten dat wij ook werken en andere gasten willen inchecken dus dat wij graag zouden willen dat ze de kamer rond de middag ten laatste één uur zou vrijmaken.  Ik sprak haar ook aan op het feit dat zij geen eigen airbnbprofiel had en dat ik het niet leuk vond dat ze hierover had gelogen.   Ze verwoordehet zo mooi dat ik me dus ook niet ergerde en het wou laten overwaaien én wij zelfs een leuke recensie voor haar schreven uit respect voor de klant. 

 

Om 18 u stuurde ze een sms dat ze inderdaad (want wij lieten haar dit weten)  haar sim card vergeten was op onze kamer en dat ze  die zou komen ophalen om zeven uur. Ik liet haar weten dat wij aan het werk waren op 25 km van ons huis en niet zomaar ons werk konden stilleggen om even heen en terug te rijden maar dat we die wel met plezier wilden opsturen naar haar adres. 

 

Ze begon te schelden per sms dat ze dit niet vertrouwde, dat ze eistte dat wij die kaart zouden vernietigen én haar daar minstens 3 foto's van door te sturen, kortom te gek voor woorden... Ik had ondertussen ook al Airbnb ingelicht over de fake boeking maar kreeg hier geen respons op.

 

De volgende dag krgen we een recensie terug van haar en had ze ons op alles met één ster gequoteerd, had ze de slechtste feedback ooit gegeven, kregen wij als klap op de vuurpijl van airbnb een waarschuwing dat als we ooit nog dit soort recensie en punten zouden krijgen  wij geblokt zouden worden op het platform enz.... Kortom een nachtmerrie voor ons 

 

Hoe ze het heeft geklaard snap ik nog steeds niet, want normaal gesproken kan een gast die niet bij je logeerde ook geen recensie schrijven.  Maar ik kreeg mail van Airbnb dat "..." die persoon een recensie had geschreven (het profiel die geboekt had) en bij nakijken stond er een splinternieuw profiel tussen mijn recensies die zij blijkbaar snel had aangemaakt OF het oude vervangen door iets nieuws.  

 

Misschien is dit heel wat uitleg voor een klein antwoord maar ik zou nooit ofte nimmer nog een gast toelaten die niet zelf over een profiel beschikt.  Zoals ik tussen de comments las, het gaat hier wel over vertrouwen he? Wij nemen mensen in ons huis en wij zijn ook vreemden voor hun. dus er moet toch ergens een basis zitten die niet mag overtreden worden. 

 

dus nee zou ik aanraden, niet doen!! Als host kan je dit risico niet nemen vind ik.  Ook al betekend dit dat je die periode mss geen boekingen krijgt.  Maar zekerheid voor alles toch? 

Groetjes, Sandra 

Truus1
Level 2
Borculo, Netherlands

Op grond van mijn (slechte) ervaringen hiermee: niet doen en annuleren en gelijktijdig voorstellen dat ze zelf een profiel aanmaken en opnieuw een boeking doen. Airbnb heeft hier begrip voor. Lastiger is het dat er opeens iemand anders voor je deur staat dan die je verwacht, laat je die dan niet binnen? Ik heb altijd vooraf veelvuldig mailcontact dus de kans is klein dat dit gebeurt, ik bel en/of SMS dan ook altijd, dus dan wordt het al lastiger dat iemand zich voordoet als iemand anders.

Residentie-Fortunia0
Level 1
Antwerp, Belgium

Ik heb in mijn advertenties staan dat enkel de gasten die geboelt hebben toegaan krijgen, wie iemand een cadeau wil doen moet mij op voorhand toelating vragen. 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Het is tegen de regels van Airbnb als je boekt voor iemand anders (tenzij de boeker beschikt over een buseniss-account bij airbnb). Onlangs ook meegemaakt, airbnb gebeld en deze hebben boeking meteen kosteloos en zonder "strafpunten" voor mij geannuleerd. Men wil dat niet, ook het systeem van reviewing werkt dan niet meer. Maak er korte metten mee, de voorwaarden voor het maken van een boeking zijn helder hierover en de boeker is gewoon 100% in overtreding als hij/zij niet voor zichzelf boekt.

Ik heb net nieuwe gasten ontvangen, een stel uit Italië. Maar ze kwamen enkel om de ouders van haar te droppen; zaten zelf in Amsterdam-West. Eigenlijk wil ik dit niet, o.a. omdat er met die ouders niet te communiceren valt (die spreken alleen Italiaans). Ik zou AirBnB wel willen bellen, maar heb geen telefoonnummer... Peter

telefoonnummer AirBnB inmiddels gevonden, en zij en ik gaan allebei huurder bellen...

Ingrid394
Level 2
Harderwijk, Netherlands

@Guido28 Misschien dat je al genoeg info hebt uit de reacties hierboven, maar ik zou de gast zeker ook niet accepteren. Ik zou hem bellen en vragen om uitleg, en als het een schappelijk persoon is, zou ik vragen of de werkelijke gast een Airbnb-profiel wil aanmaken en zelf boeken, conform de regels van Airbnb. Als een gast zich niet wil identificeren, wil ik absoluut geen onderdak bieden, niet voor een nacht en zeker niet voor een maand. Er zijn te veel cases waarin dit verkeerd is gegaan. En als de gast daar geen begrip heeft, jammer van je omzet, maar dan komen er wel weer andere gasten. 

Veel succes!!

Guido28
Level 2
Tilburg, Netherlands

Dank, Ingrid ... Inmiddels heb ik ook de regels vanuit Airbnb hiervoor gevonden en ben ik bij boeking al helder en duidelijk ... 't Is ook voor ieders veiligheid dat boekingen correct lopen ... 

 

Hartelijke groet,

Guido Koppes

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf