advertentie geschorst, wat nu ?

Alex7492
Level 2
Oud Ade, Netherlands

advertentie geschorst, wat nu ?

Hallo,

Ik ben sinds augustus 2020 host op airbnb en het gaat hartstikke goed. Iedereen wilde afgelopen jaar toch graag er tussenuit en dus gingen de reserveringen al gauw lekker lopen. Soms met gasten die je liever niet wilt ontvangen (jeugd die lak hebben aan coronaregels en/of huisregels), maar ook veel fijne en achteraf heel blije gasten. Gevolg is, dat ik sinds januari superhost ben. Top !

Maar nu ben ik plotseling en zonder enige waarschuwing geschorst. Mijn advertentie althans 😉 Afgelopen vrijdag is mijn advertentie gedeactiveerd, mijn kalender geblokkeerd, ik ben sindsdien niet zichtbaar en dus ook niet boekbaar voor gasten. Natuurlijk vrijdag gelijk een bericht naar klantenservice, maar dat werd niet beantwoord en gewoon gesloten. (?) Vervolgens zaterdagochtend weer gemaild en daar kreeg ik gelijk respons op, er zou naar gekeken worden. 5 uur later een berichtje dat het naar de juiste afdeling ging en verder oorverdovende stilte. Ik hoor helemaal niets, er gebeurt helemaal niets. Ik mail 2/3x per dag, geen enkele reactie. Natuurlijk ook elke dag gebeld met klantenservice. Eerst ging het naar een hogere afdeling, toen werd er onderzoek naar gedaan, we sturen een bericht, er is een investigation gaande, we geven het door dat u weer gebeld heeft, u wordt zo teruggebeld, enz, enz. Heel vriendelijk allemaal, maar de praktijk is, dat mijn advertentie inmiddels al 3 dagen geschorst is en ik krijg niet te horen waarom. Ik krijg zelfs helemaal geen antwoord. Is er iemand die enig idee heeft, waar dit om gaat ? Hoe krijg ik contact met iemand die me wel helpt ? Hoe krijg ik mijn advertentie weer geactiveerd ? En even voor de duidelijkheid : 100% responsgraad, 4,9 als beoordelingsscore en 0,0% annuleringspercentage, dus alles is in orde. Iemand dit ook meegemaakt ? Tips ? Wie kan mij helpen ? Alle input is welkom !

 

20 Antwoorden 20
Toetsie0
Level 5
Amsterdam, Netherlands

wauw, precies mijn verhaal: een gast vroeg te reserveren, maar omdat ie rookt en aangeeft te willen vliegen van Parijs naar Amsterdam, heb ik vriendelijk bedankt en zelfs een leuk hotel in de buurt getipt. Ik doe niet aan direct boeken, dus niks geen reservering. Toch ineens vanuit Airbnb een verzoek of ik opnieuw wil onderhandelen met deze meneer. Eh nee. Hij popte ook weer op in de inbox, in de berichten die ik al op archive gezet had. Ik leg hem nog een keer uit dat hij niet bij mij terecht kan, vanwege onnodig vliegen en roken. Hij beklaagde zich over iedereen die moeilijk deed op Airbnb. Ik ging daarop in met tsja, dan kun je misschien naar je eigen gedrag kijken (zijn reviews gaven heeel omfloerst ook al blijk van een lastig persoon). Hij werd steeds passief agressiever, tot hij zelfs zei dat ik niet moest vergeten dat zij ons gered hadden in 1945. WOW! wat een belachelijk gedrag. Maar goed. Na die bemoeizucht van airbnb heb ik gebeld: nee, ik hoef hem niet in mijn huis, en ik denk dat jullie dit account in de gaten moeten houden vanwege macho pushy gedrag. 

En ja hoor, ik krijg TWEE keer een klacht van hem, en lig eruit. Geschorst. Pfff.. Systeem vermangeling. Een reservering voor over 12 dagen is geannuleerd door Airbnb, en ook twee boekingen in het nieuwe jaar! Wat een stress voor die mensen! Zo goed vooruit geboekt en dan nu dit? Heel bizonder. Blij te lezen dat dit meerdere mensen is overkomen. 

Ik ga de booking goedkeuring die ik binnen heb maar eens opzoeken en een eigen website-je beginnen. Fairbnb bestaat geloof ik ook. WAT belachelijk. 10 jaar host, en superhost. Wat een behandeling. Groeten, Toetsie van Casa Vrolik.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Toetsie0 
Dat is helaas de praktijk bij Airbnb.
Een (potentiele) klant dient een klacht in en Airbnb vindt je schuldig tot het tegendeel bewezen is.
Gewoon blijven drammen bij Airbnb. Uiteindelijk vind je een medewerker die wel wil nadenken.
Zelf een website beginnen is nutteloos. Airbnb heeft veel meer marketing power dan jijzelf ooit zult hebben.
Door op andere portals te adverteren, spreid je de risico's.
Ik noteer altijd het telefoonnummer van de gasten zodat ik ze kan bellen als er iets gebeurt. Je bent immers aan de heidenen overgeleverd.

Toetsie0
Level 5
Amsterdam, Netherlands

ja, nummer noteren is slimme. Alleen.. tegelijkertijd wens ik niet werken met zoveel achterdocht. bizar, ze krijgen 23% of zo van onze service aan de gasten, en dan dit! 

 

vanavond tijd ingeruimd om booking op te starten als airbnb niet tot inzicht gekomen is.

 

Dank Bob!

Alex7492
Level 2
Oud Ade, Netherlands

Ik wens je veel sterkte hiermee, ik kan me nog heel goed herinneren hoe machteloos ik me voelde toen het mij overkwam. Triest dat de werkwijze nog altijd dezelfde is ...

Gelukkig mij niet meer overkomen en hoop het ook nooit meer mee te maken. Ik heb de risico's gespreid en sta inmiddels op Airbnb, booking, Vrbo en Micazu. Uitstekende tip van Bob, gewoon doen !

Toetsie0
Level 5
Amsterdam, Netherlands

Collegas!

 

ik zal even updaten: WAT een farce zeg. Heel team **bleep**te t op. Door een goeie host-hulp aan de telefoon ergens niet in de USA zei tegen me: Toetsie, ik weet dat je dat niet nog een keer wilt, maar ik stuur je zo nog een link, en of je daar dan het hele verhaal nog een keer opschrijft, dan kijkt iemand anders er naar en lijkt het me logisch dat alles goed komt.

 

En dat was zo. 

 

Waar ik van baal is dat ze vervolgens na "oh er is echt helemaal niks aan de hand, hier is je account weer" op mijn vraag om deze zaak als CASUS te gebruiken om te kijken naar het functioneren (positief en negatief) van hun mini club die kijkt naar "discriminatie" niet gingen doen. Oftewel. 4 mensen blijven kuttig doen en mij en anderen als host benadelen, als veteraan Tom weer eens 2 x flagged omdat hij niet mag vliegen binnen Europa en niet een roker mag zijn als hij bij mij wil en dus niet geaccepteerd wordt. Wat een stomme ervaring. Ik ga in maart mn eigen website beginnen. 

 

Maar goed. 1 klant kwijt, en twee terug die alle drie niet begrepen wat hun overkwam toen AIRBNB zonder opgaaf van redenen ze cancelden! Ik vind t echt broodroof. 

 

En natuurlijk was ik vreselijk assertief en vast niet tacktisch toen dit allemaal gebeurde, maar dat hoeft ook niet. 

 

Wilde ik toch even delen!

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Toetsie0 
Voordat je booking opstart, raad ik je aan om je eerst te verdiepen in het koppelen van de kalenders. Dat is geen rocket science, maar je wilt niet dat er opeens een dubbele boeking ontstaat. Dat is kostbaar

Zolang je airbnb account geblokkeerd is, is dat lastig.
Waarschijnlijk kun je booking wel aanmaken en even pauzeren bij het live gaan

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf