Netherlands (Non-Amsterdam) VAT Filing

Opgelost!
Varun-Raj0
Level 2
Almere, Netherlands

Netherlands (Non-Amsterdam) VAT Filing

Hi All,  

 

This question is to hosts (Non- Amsterdam) in Netherlands , how do you file VAT for the AirBnb bookings. I need guidance on this.

 

Thanks

1 Beste Antwoord
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Varun-Raj0 

Btw en Airbnb

Als u verhuurt via Airbnb, kunt u tegen heffing van omzetbelasting aanlopen (9%). De verhuur van onroerend goed is in principe vrijgesteld, tenzij u verhuurt zoals een hotel, pension of kamp. Airbnb valt onder deze uitzondering. U kunt bij een huuromzet tot € 20.000 wel gebruikmaken van de kleine ondernemersregeling (KOR). U verhuurt dan alsnog zonder btw. Boven deze drempel moet u altijd aangifte doen.

Beste antwoord in origineel bericht bekijken

11 Antwoorden 11
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hi @Varun-Raj0, I've moved your post to the Dutch speaking Community Center. I know that @Mieke0 and @Mirjam0 are very experienced on this matter—hopefully they can help. 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Varun-Raj0 , in addition to my previous message, I was able to find this article on the Dutch Tax Authority website (Belastingdienst) https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/in... 

 

Hope this helps!

 

Quincy

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Varun-Raj0
Level 2
Almere, Netherlands

Hi @Quincy  - Thanks for your help.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

You're very welcome @Varun-Raj0! I hope you'll find the answers you're looking for 🙂

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 Hi @Varun-Raj0 
 I count 9% VAT to pay from  my netto income ( the money that I get from Airbnb ) . The VAT on the costs you incur is deductible as withholding tax: energy costs, Internet subscription, purchase of furniture and linen, cleaning costs, breakfast costs. It is best to ask your accountant about this.
 Kind regards: 

Mirjam

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Mirjam0 
Ben je zakelijk verhuurder dat je voorheffing BTW kunt aftrekken?
Bij mijn bedrijf mag ik geen BTW aftrekken van de elektriciteit bij het laden van m'n auto omdat ik dit doe bij mijn privé woonhuis en de elektra aansluiting privé is

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Bob297 ik heb 12 jaar geleden, toen ik begon meer m’n B&B aan huis, deze toegevoegd aan het bedrijf dat al stond ingeschreven. Beide bedrijfjes staan op mijn naam als zzp er, samen zorgen ze voor mijn inkomen. 

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Bob297 @Toen ik begon met m’n B&B heb ik dat bedrijfje samengevoegd met mijn andere zzp bedrijf en met deze  beide takken van sport houd ik het hoofd boven water. Met beide bedrijfjes kom ik aan de vereiste aantal uren en omzet en kan zodoende ook voorheffing aftrekken. 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Mirjam0 

dank je

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Varun-Raj0 

Btw en Airbnb

Als u verhuurt via Airbnb, kunt u tegen heffing van omzetbelasting aanlopen (9%). De verhuur van onroerend goed is in principe vrijgesteld, tenzij u verhuurt zoals een hotel, pension of kamp. Airbnb valt onder deze uitzondering. U kunt bij een huuromzet tot € 20.000 wel gebruikmaken van de kleine ondernemersregeling (KOR). U verhuurt dan alsnog zonder btw. Boven deze drempel moet u altijd aangifte doen.

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Maar wel bij de belasting melden dat je minder dan 20.000 eur omzet, dan krijg je. zg ontheffing van administratie plicht. je hoeft geen BTW te betalen, maar  mag ook geen voorheffing aftrekken.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf