In onze gemeente, Sudwest-Fryslân, gaat de toeristenbelastin...
In onze gemeente, Sudwest-Fryslân, gaat de toeristenbelasting vanaf 2025 omhoog naar 2,00. Op dit moment is het belastingtari...
Gasten kunnen boeken zonder vooraf vragen te stellen. Wij kunnen dan weigeren of accepteren. Voorheen ook eerst een bericht sturen. Dat deed ik ook altijd want ik wil mijn gasten leren kennen; ze logeren in mijn huis en ik wil weten wat voor een vlees ik in mijn kuip heb; in de 10 jaar dat ik dit doe heb ik al veel ervaring met de soort van antwoorden en kan ook vrij aardig inschatten of het ok is om ze te accepteren.
Jammergenoeg lijkt het alsof je nu nog alleen maar kunt weigeren of accepteren als ze boeken. Stellen ze alleen wat vragen dan kun je nog altijd vooraf accepteren zodat het boekingsproces 'makkelijker' gaat.
Juist nieuwe hosts raken dan in paniek en krijgen het idee dat ze moeten beslissen. Vaak weten ze niets van de gasten; geen foto en geen info.
Dit is geen 'verbinden' meer maar een receptie bemannen van een hotel.
Hoe staat jullie hierin?
Ik wil graag dus de 3 opties houden op de eerste mail die binnenkomt: accepteren/weigeren/antwoorden (of bericht versturen). Nu weet ik wel met wat zoeken hoe ik het vind maar juist de nieuwelingen niet.
Mieke
@mirjam
Iemand die een vraag stelt, hoef je alleen maar mee te communiceren. "Vooraf goedkeuren" is dan een keuze die je kunt maken als de gast je bevalt. Ook een speciale aanbieding sturen is een optie. Weigeren is geen verplichting (gewoon de communicatie stoppen).
iemand die een boekings-aanvraag stuurt kun je gedurende 24 uur mee communiceren, wel is de keuze tussen accepteren of weigeren binnen die tijdsperiode verplicht, anders daalt je waardering qua communicatie. NB Een gast die iets wil waar je advertentie niet in voorziet kun je vragen de boekingsaanvraag in te trekken, dan is accepteren of weigeren niet (meer) nodig.
NB Teveel weigeren kan zorgen voor "straf" van Airbnb.
Uiteraard gelden bij "Direct reserveren" andere spelregels.
Wat is precies je probleem met deze communicatiemogelijkheden ?
Want deze mogelijkheden bestaan al lang en zijn ook niet recent gewijzigd.
Dank Emiel, ik ben blijkbaar niet echt duidelijk geweest.
Het gaat in dit geval niet om iemand die alleen een vraag stelt maar om een onervaren gast die onmiddellijk boekt zonder zich te introduceren. De aanvraag komt binnen bij een onervaren host. Die ziet een boeking zonder foto en geen tekst en de 2 keuzes: accepteren/weigeren.
Het klopt dat communiceren met iemand die een alleen vraag stelt geen probleem is; het gaat juist om mensen die boeken zonder introductie want dan heb je alleen de keuze tussen accepteren of weigeren en wij weten wel het pad te bewandelen om in conclaaf te gaan met die gast maar juist de nieuwelingen niet en Airbnb is best dwingend waardoor ze het gevoel krijgen dat ze niet mogen weigeren. De gast die zichzelf niet introduceert is onervaren. Zie je het voor je? Onervaren gast en een onervaren host.De een weet niet dat hij dit moet doen en de ander weet niet waar hij zijn vragen kan stellen aan deze gast. Vaak einde verhaal.
Iemand die een boekingsaanvraag stuurt moet je binnen 24 uur beantwoorden en inderdaad weigeren of accepteren of een speciale aanbieding sturen. Je kunt ook altijd vragen of ze hem intrekken zonder die reden die jij noemt: als je ergens niet in voorziet waar ze om vragen want dan trekt ie het altijd wel in. Voorbeeld: je verhuurt een kamer op een boot maar de gast heeft niet door dat hij niet de hele boot huurt; gegarandeerd dat hij de aanvraag intrekt als je hem dit alsnog meldt.
Wat recentelijk wel is veranderd is dat het veld antwoorden in de mail die je krijgt er niet meer is bij een boeking. Vroeger 3 velden: accepteren/weigeren of antwoorden; de laatste zie je dus niet meer. Een onervaren host weet echt niet wat te doen. Toevallig kwam er ook op Airbnb Host Amsterdam hier van diverse hosts een vraag/commentaar omdat ze even niet wisten wat nu moesten.
Als ervaren host weet je dat je naar de inbox moet en je kunt daar je vragen stellen zodat je een goede basis hebt waarom je wel/niet deze gast in huis wil. Nu lijkt het alsof je op basis van een aanvraag/boeking zonder foto en zonder info (dat was in dit geval) alleen kunt weigeren of accepteren.
Wij (de ervaren hosts) gaan de vragen gewoon stellen en leggen uit dat we meer willen weten maar als zo'n nieuwe onervaren host schrikt en wel weigert dan geef je de gast die vaak niet in de gaten heeft dat hij toch wel zichzelf had moeten introduceren een slecht gevoel en dat slaat terug op Airbnb. Vandaar mijn verzoek om het communicatiekanaal vanaf de eerste mail die in je box komt. Ik zie alleen maar voordelen voor zowel de onervaren gasten en hosts maar ook voor Airbnb want de gast leert niet van zijn fout als hij niet weet wat hij fout doet en zal weer teleurgesteld worden en haakt af om te boeken via Airbnb en gaat naar Booking waar nooit om een introductie wordt gevraagd.
Je zegt weigeren is geen verplichting; dat klopt helemaal maar je moet wel binnen 24 uur de keuze maken. Dus of verplicht accepteren of verplicht weigeren
Het gaat dus niet om mij of om jou maar om de beginnelingen. Airbnb staat voor verbinding; het oude Airbnb voor nog veel meer maar dat is in de loop der jaren iets veranderd.
Ik hoop dat ik je nu wel heb kunnen duidelijk maken dat ik geen problemen met deze communicatiemethoden maar dat Airbnb door het weghalen van het veld antwoorden in de 1e mail het zowel de gast (uiteindelijk) als de beginnende host te moeilijk maakt; het is juist de beginnende host die we moeten helpen en door deze mogelijkheid niet meer te geven (dan na een hoop zoekwerk) kun je klandizie verliezen van zowel host als gast. Ik weet zeker dat Airbnb dat niet wil maar zich niet heeft gerealiseerd dat ze dit zo wel in de hand werken.
Ik heb steun van jullie nodig om ze dit duidelijk te maken.
Ergens gaat er wat fout want het antwoord van Emielis voor mij niet de oplossing want hij begreep niet wat eigenlijk de issue was.
@Mieke0
Misschien kan de onervaren host beter direct boeken uitzetten totdat meer ervaring is opgedaan
@Bob297 Dat advies krijgen ze ook van me maar dit was geen direct boeken.
Je kunt als gast altijd boeken; ook als de host direct boeken niet aan heeft staan; dan komt dus accepteren of weigeren als keuze. En zie je niet meer zoals eerder ook antwoorden of bericht versturen.
Als voorbeeld via de app dit keer maar ook via een mail hebben we nog maar (ogenschijnlijk) 2 opties
Dankjewel voor de tag @Mieke0! Ik ga dit doorgeven aan het team. Hopelijk kunnen ze wat info delen over wat er precies aan de hand is.
Aan allen die dit probleem tegen komen:
• stuur me graag schreenshots van wat je ziet, (de verschillende fases: je mail met aanvraag, en wat zie je daarna, als je vervolgens klikt op accepteren/afwijzen?)
• welk device werd gebruikt?
• welk Operating System?
• Welke brouwser ( bij desktop gebruik)
Dan kan ik daaarmee weer naar de technische dienst!
@Mirjam0 @Quincy @Katja202 @Bob297 @Emiel1
In mijn geval:
desktop via Imac (=IOS) en Google maar heb wel ook Safari geprobeerd wat ook geen succes was.
Ik weet mijn probleem aan het door elkaar gebruiken van Windowszaken als Google op de desktop en een Eppo zowel als een Iphone maar dus blijkbaar niet.
dank Mirjam