🍃[FESTIVAL] Mijn reis om mijn Airbnb duurzamer en winstgevender te maken🍃

Sybe
Former Community Manager
Former Community Manager
Terneuzen, Netherlands

🍃[FESTIVAL] Mijn reis om mijn Airbnb duurzamer en winstgevender te maken🍃

Leonardo798.png

Dit artikel is onderdeel van het CC Duurzaamheids- festival. Het oorspronkelijke artikel is door @Leonardo798  in het Portugeestalige Communitycentrum gepost. Hieronder staat de vertaling. De volledige opstelling van het festival kun je hier vinden.

-------------------------------------------------------------------------------------

AirBnB is een platform dat me in staat heeft gesteld om verschillende dromen over de hele wereld te vervullen. En zodra de kans zich voordeed, registreerde ik een eigen woning en werd ik verhuurder.

In deze reis ontdekte ik dat de markt erg competitief is en dat ik enkele ideeën moest ontwikkelen om mijn bedrijf duurzamer te maken, zowel om mijn bijdrage te kunnen doen en om een aangenamere omgeving voor de gast te bieden, als om mijn kosten voor elektriciteit en water te verlagen.

Ik stelde een plan op in fasen. De eerste zou zijn om de waterstroom in alle kranen in het huis te verminderen en de airconditioning te automatiseren om te voorkomen dat de gast deze onnodig aan laat staan.

Voor de kranen kocht ik een waterbesparende kraan en een verstuiver die lucht in de waterafvoer injecteerde, zodat het watervolume werd verminderd, maar het de indruk gaf dat er veel water was. En wat betreft de airco: aangezien het een model is zonder WiFi, kocht ik een schakelaar van Tuya en stelde ik deze in op bepaalde gebeurtenissen om te bepalen wanneer de airconditioning zelf moest uitschakelen.

Aanvankelijk had ik grote moeite om te weten of er werkelijk iemand in het huis aanwezig was of niet, dus ik koos ervoor om de airconditioning uit te schakelen als deze langer dan 12 uur draaide en ook altijd om 10 uur 's ochtends. En ik laat ook een briefje achter waarin staat dat de airconditioning een timer heeft en dat, als de airco uitgeschakeld is, de gast gewoon op de knop kan drukken om deze zonder problemen opnieuw in te schakelen.

Omdat het een huis is, anders dan een hotelkamer, zou het niet mogelijk zijn om een sleutel of kaart te associëren met de aanwezigheid van iemand in het huis, aangezien het mogelijk is dat sommige gasten vertrekken en anderen in het huis blijven.

Alleen al met deze maatregelen van de airconditioning en kranen was mijn waterrekening met ongeveer 15% verlaagd en de elektriciteitsrekening met 20%. Het ging immers om 7 kranen en 2 airco's.

Met het succes van deze eerste stap, besloot ik om alles wat mogelijk is in het huis te automatiseren om een duurzamere omgeving te creëren. Zo begon ik te investeren in het zwembad, aangezien dat mijn hoogste kosten in het huis zijn.

Mijn zwembad heeft 4 pompen (whirlpool, waterval, filter en verwarming), dus ik had een systeem nodig dat het gebruik van deze bronnen beheerde om het gebruik ervan te minimaliseren, maar zonder gasten teleur te stellen. Daarom installeerde ik een controller om de efficiëntie van de zonneverwarming te verbeteren, waarmee ik het schema kan aanpassen aan de weersomstandigheden (helder, bewolkt, regenachtig, zomer, winter, etc.). Ik installeerde een timer voor de whirlpool- en watervalpompen en ook een systeem waarmee ik het filtersysteem kan koppelen met pH, chloor, volumeregeling. Zo kan ik beheren wat het beste moment is om het zwembad te vullen en chloor toe te voegen, waardoor afval wordt geminimaliseerd en toch de gast niet wordt lastiggevallen.

Na het voltooien van de zwembadfase begon ik te investeren in een geautomatiseerd irrigatiesysteem dat de meer dan 30 plantenpotten verspreid over het huis en in de voor- en binnentuin water geeft. Dat systeem geeft de planten water in de vroege ochtend waardoor verdamping wordt geminimaliseerd.

En de laatste stap was om sensoren in alle externe lampen te installeren, waardoor ze kunnen worden in- of uitgeschakeld volgens een tijdschema of bij aanwezigheid van personen. En ook sensoren die bepaalde huishoudelijke apparaten met een hoger verbruik uitschakelen.

Deze extra sensoren helpen wanneer het verblijf van de gast eindigt. Ik kan de vriezer, de filter, de verlichting, de ventilatoren en andere apparaten uitschakelen zodra ze vertrekken, waardoor hun elektriciteitskosten worden verlaagd en er geen werknemer ter plaatse moet gaan.

Door al deze investeringen bij elkaar te voegen, heb ik maandelijks een vermindering van water- en elektriciteitsverbruik van 30% tot 40% bereikt. Zo zal ik na 12 maanden al alle kosten van de aankoop en installatie van de sensoren hebben terugverdiend en bovendien draag ik bij aan een duurzamer verblijf.

De volgende stap is om te investeren in een systeem van eigen opwekking van elektriciteit met fotovoltaïsche panelen, omdat mijn woning zich bevindt in een regio waar de zon tijdens een groot deel van het jaar schijnt.

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

0 Antwoorden 0

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf