Airbnb PLUS?

Marloes-En-Reginald0
Level 2
Westkapelle, Netherlands

Airbnb PLUS?

Beste collega hosts,

Sinds gisteren kreeg ik de melding dat wij met ons verhuurobject in aanmerking zouden komen voor Airbnb Plus. Klinkt erg goed dachten wij zo, en omdat er nu geen kosten aan verbonden zijn, planden we meteen een afspraak met een inspecteur/fotograaf voor aanstaande week. Pas later ben ik wat rond gaan kijken naar meer info op de community, en wat ik over PLUS lees in het buitenland is niet bepaald positief. Nederlandse ervaringen lees ik echter nergens, dus ik ben benieuwd wie van jullie zijn ervaring met dit programma kan delen?

Bedankt alvast!

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marloes-En-Reginald0,

 

Vermoedelijk is Airbnb pas recentelijk begonnen met de uitrol van Airbnb Plus in Nederland.

Vandaar dat je er nog niet veel (of zelfs geen) zult vinden, in Nederland bij Airbnb.

En inderdaad op de Engelstalige Community is al behoorlijk wat afgeschreven over Airbnb Plus.

Ik moet er wel bij zeggen, dat je daar voornamelijk de negatieve verhalen leest. Want er zullen ongetwijfeld ook verhuurders baat hebben bij dit programma. Alleen die verhalen kom je helaas maar zeer sporadisch tegen.

 

Airbnb Plus in hoofdlijnen:

  • De grote aankondiging in Februari 2018, om het 10-jarig bestaan van Airbnb te vieren.
  • De accommodatie moet minimaal een 4,8 of hoger scoren op het beoordelingspunt Algehele ervaring (lijkt een beetje op Superhost, maar is het niet).
  • De accommodatie moet voldoen aan een checklist van 100+ punten.
  • Als er ‘fixes’ nodig zijn, dan zal je wellicht moeten investeren.
  • De verhuurder raakt volledig de controle kwijt over de foto’s!!!!!!
    Een algoritme bepaald welke foto’s in de advertentie terecht komen.
  • Nog maar een beperkte hoeveelheid tekst in de advertentie.
  • De aangekondigde Premium Support voor Plus-accommodaties lijkt niet te bestaan of is niet te bereiken.
  • Premium placement (Bovenaan de pagina).
    Hierdoor verdubbeld (of zelfs verdrievoudigd) kennelijk het aantal page-views.
  • Plus-Advertenties onderscheiden zich door een andere lay-out.
  • Aanvankelijk zouden de kosten $ 149 bedragen om je aan te melden voor het programma.
    Maar Airbnb haalt kennelijk haar eigen doelstellingen voor de uitrol niet. Dus zijn ze nu ook begonnen om bepaalde verhuurders te benaderen die gratis deel kunnen nemen aan het programma.
    Die uitnodigingen worden geautomatiseerd aangemaakt, en zijn ook slechts beperkt geldig (volgens mij: 14 dagen).
  • Er zijn nog geen feiten gepubliceerd (tenminste bij mijn weten) aangaande de resultaten van het programma. Het mag natuurlijk wel duidelijk zijn, dat dit programma de wens van Airbnb zelf is. Dus zij zullen er zoveel mogelijk aan doen, om te zorgen dat het een succes wordt.
    En daar kun je als deelnemende verhuurder dus voordeel van hebben.
  • Airbnb geeft geen informatie over de consequenties voor de vindbaarheid van je advertentie, als je besluit te stoppen met het programma. Of als je automatisch uit het programma gezet wordt, omdat je score onder de norm zakt (dat kan dus kennelijk ook, alleen gebeurd dat volgens mij nog niet).
  • Je moet kennelijk ook wel met een doorlooptijd van 3-5 maanden rekenen, alvorens je advertentie als Plus-accommodatie online staat.

 

Het komt er een beetje op neer: Bezint eer ge begint! Het is in ieder geval niet allemaal uitsluitend rozengeur en maneschijn! Je hebt ook wat te verliezen!

En zorg ervoor dat je zoveel informatie tot je neemt, als mogelijk is. Zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

 

Aanvankelijk waren wij ook razend enthousiast over dit programma, maar dat is enthousiasme is sindsdien wel behoorlijk getemperd. En kijken we vooralsnog even de kat uit de boom.

 

Succes!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf