BTW specificatie

Merel1
Level 1
Amsterdam, Netherlands

BTW specificatie

Waar vind ik een gespecifeerde BTW factuur per verhuur?

17 Antwoorden 17
Kristina60
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hoi Merel

ik zit met dezelfde vraag - heb je nog een antwoord gevonden??

groetjes, Kristina

Leo222
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Ook ik heb een vraag over de BTW. Ik heb een Bed en Breakfast, sta ingeschreven bi jde KvK, heb een BTW nummer, draag die af want ik ben BTW plichtig. Ik heb de BTW latenn verleggen. Op de AirBenB website kun je wel een rekening vinden over de BTW die zij in rekening brengen over de basisservicekosten, echter niet over de BTW die zij rekenen over hun commissie (20%). Waar vind ik die? Zoals gezegd, ik heb de BTW laten verleggen, d.w.z. dat AirBenB geen BTW bij mij in rekening brengt. Echter, dat moet ik wel kunnen aantonen, ergo dienen zij een rekening aan mij te overleggen waarop staat wat de bruto verdiensten zijn, wat het bedrag is dat zij aan commissie rekenen én dat zij 0% BTW aan mij rekenen omdat de BTW verlegd is. AirBenB kan mij totnogtoe niet aan helpen zegen zij, terwijl ze daar volgens mijn belastingadviseur wel toe verplicht zijn. Herkent iemand op dit forum dit probleem? Hoe heb jij dat opgelost? Ik hoor graag van je en, alvast bedankt voor je antwoord. Hartelijke groet,

 

Leo 

 

Zij dienen een rekening aan mij te overhandigen of vindbaar te maken op hun w

DennisandLirette0
Level 2
Zandvoort, Netherlands

Hallo Leo,

 

BTW factuur kun je downloaden per boeking, in de boeking zelf. Airbnb rekent 0% BTW tarief over de commissie die zij innen. Deze BTW facturen verschijnen pas als je zelf je BTW nummer hebt ingevoerd in je account. Heb je hier wat aan? 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Merel1@Kristina60@Leo222,

 

Het werkt helaas allemaal een beetje anders.

 

Airbnb verstrekt aan de huurder een Factuur (inclusief BTW) met betrekking tot de Huurder Service kosten (Stelregel: doorgaans ongeveer 15% van het bruto huurbedrag).

Daarnaast verstrekt Airbnb aan de huurder ook nog een kwitantie voor het gehele door de huurder te betalen bedrag).

Een kwitantie is dus geen factuur!

 

Airbnb verstekt aan de verhuurder ook een Factuur (inclusief BTW) met betrekking tot de Verhuurder Service kosten (3% + BTW van het bruto huurbedrag).

In de praktijk dus: 3,63% = 3% + 21% BTW

 

Het bruto huurbedrag in het bovenstaande is: de nachtprijs x het aantal nachten + schoonmaakkosten + overige toeslagen en kortingen (van de verhuurder).

 

Als het BTW nummer van je bedrijf geregistreerd is bij Airbnb, dan krijg je een Factuur ZONDER BTW van Airbnb (aangaande de Verhuurder Service kosten)!

 

Airbnb hoeft namelijk helemaal geen factuur voor het bruto huurbedrag te produceren. Want dat deel wordt NIET door Airbnb ‘verkocht’, maar door de verhuurder!

Airbnb is in dit geval alleen maar een ‘doorgeefluik’. Net als een bank, zeg maar.

Zij maken immers geen winst op het doorsluizen van dit deel van het bedrag. Zij behalen hun winst uit de beide delen van de Servicekosten.

Dat Airbnb onmiddellijk de verhuurder service kosten incasseert, bij de uitbetaling.

Doet hier verder niets aan af.

 

Kortom: De verhuurder zal een Factuur moeten produceren inclusief BTW over het bruto huurbedrag!

 

Bedenk hierbij ook, dat de verhuurder doorgaans niet eens zal weten, wat de huurder exact betaald heeft voor de reservering. En welke exchange rate moet je dan gebruiken voor buitenlandse valuta? Als je het al wel zou weten (wetende dat de huurder tegenwoordig ook nog eens gespreid kan betalen).

 

De huurder zou dus uiteindelijk 2 facturen dienen te krijgen.

Eentje van de verhuurder, zijnde 100% van het bruto huurbedrag (en dat bedrag is dus inclusief BTW).

En eentje van Airbnb, zijnde ongeveer 15% van het bruto huurbedrag (en dat bedrag is dus ook inclusief BTW).

 

Ik hoop dat jullie het zo begrijpen.

 

Succes!

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Leo222@Merel1@Kristina60@Cor3

Ik zag dit in de help tekst staan:

 

Verhuurders

Om toegang te krijgen tot de factuur met BTW voor je reservering:

  1. Ga naar Advertenties
  2. op airbnb.com
  3. Selecteer Je reserveringen
  4. Als de reservering die je zoekt niet wordt weergegeven, klik je op Bekijk alle reserveringsgeschiedenis
  5. Klik op Bekijk facturen met BTW
  6. SelecteerFactuur voor Verhuurders

Als je een geverifieerd BTW-nummer aan je account toevoegt, zal het worden vermeld op de facturen met BTW, die hierna worden opgemaakt. Kijk voor de reserveringsdetails op je bevestiging.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bob297,

 

Inderdaad, op deze wijze kom je bij de zogenaamde Verhuurder Service Kosten Factuur.

De Factuur van Airbnb aan de Verhuurder, in verband met de 3% Service kosten - die in rekening gebracht worden.

Zonder BTW nummer is dat bedrag dus 3% + 21% BTW (Nederland).

En met BTW nummer is dat bedrag dus 3%.

Leo222
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hi Bob, Bedankt voor je antwoord maar dit is helaas nog niet wat ik zoek. AirBnB is volgens mijn boekhouder verplicht over de bruto verdiensten een rekening te sturen naar mij, waarop staat hoeveel  commissie  zij inhouden plús moet op die rekening staan  dat ze 0% BTW inhouden omdat, in mijn geval, de BTW verlegd is. Die rekening kan ik nergens vinden ondanks dat ik er al 4-5 keer met de helpdesk over gebeld heb. Ik vind alleen de rekening over de basisservicekosten (met 0% BTW). Groet, 

 

Leo

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Leo222,

 

De boekhouder zegt het, dus dan zal het wel waar zijn?

Probeer eens even logisch over deze hypothese na te denken.

Als Airbnb je een rekening zou sturen voor het volledige bedrag, dan zou dat impliceren dat jij dat volledige bedrag ook aan Airbnb dient te betalen. Dat kan toch niet!

Ik heb het hierboven al een keer uitgelegd. Uiteraard kan ik me indenken dat dit niet prettig is. Want dat betekent onder andere dat een deel van je huuropbrengst als BTW naar de belastingdienst gaat.

Als je Btw-plichtig bent, dan zal je dus BTW in rekening moeten brengen in het land van waaruit je opereert.

 

Wellicht dat je beter je boekhouder, hier eens om nadere uitleg over zou kunnen vragen.

Want mijn inziens, zit hij er volledig naast of begrijpt het niet volledig.

 

Kortom, wat jouw boekhouder wil. Gebeurt niet en gaat niet gebeuren ook. Meerdere malen contact opnemen met de helpdesk, over dit onderwerp. Zal vruchteloos blijken te zijn.

Het is wat het is. En als je boekhouder bij deze eis blijft, dan heb jij helaas een uitdaging.

 

Succes!

Leo222
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Bedankt voor je antwoord en de moeite die je neemt met me mee te denken. Ik snap wat je schrijft maar daar gaat het mij niet om. AirBnB trekt van de brutoverdiensten haar commissie af. Daar wil ik bewijs van dus, een rekening waarop staat hoeveel zij aan commisie aftrekken én dat het bedrag aan BTW nul is. Voorbeeld

Bruto verdiensten 100

Commissie.                20

BTW 0%.                      --

Uit te betalen           80

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Voor Airbnb zijn er geen bruto verdiensten. Zij rekenen een provisie voor de bemiddeling tussen jou en de huurder. Je hebt een overeenkomst met de huurder. Die betaalt aan Airbnb die alleen fungeert als doorgeefluik en in de positie is de provisie hiermee te verrekenen.

Over de provisie rekent Airbnb btw, behalve als je ondernemer bent voor de omzetbelasting

Leo222
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Aanvullend: heb jij ook een Bed en Breakfast? Zo ja, hoe doe jij dat dan richting belastingdienst?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi ,

 

Het enige wat mogelijk voor je is, is om een download te maken vanuit je transactiegeschiedenis.

Dit is een Csv bestand, dus bevat verder geen Airbnb kenmerken (Logo’s en dergelijke).

 

In dit bestand tref je onder andere aan (per reservering):

  • Het netto bedrag wat aan je uitbetaald is.
  • De eventueel door jouw in rekening gebrachte schoonmaakkosten
  • De (exclusief BTW) in rekening gebrachte verhuurder service kosten
  • De (inclusief BTW) in rekening gebrachte verhuurder service kosten (Als het BTW percentage 0 is, dan is dit bedrag uiteraard gelijk aan het voorgaande bedrag).
  • De eventueel in rekening gebrachte BTW, over de verhuurder service kosten

 

En nee, ik run geen Bed in Breakfast in Nederland.

Onze accommodatie staat in Portugal, daar gelden uiteraard vergelijkbare belastingregels, zoals in Nederland. Maar ze wijken op bepaalde punten natuurlijk wel een beetje af.

 

Boekhoudregels zijn echter universeel!

En de wijze waarop Airbnb met deze zaken om gaat is in principe ook universeel!

Alleen bij hoge uitzondering, passen ze wijzigingen toe per land (moet je denken aan de USA en China – of de EU in zijn geheel).

 

De Airbnb factuurtjes voor de verhuurder service kosten kun je downloaden, vanuit je reserveringslijst.

En die mag je opvoeren als zijnde kosten (ook dat is een regel die min of meer universeel geldt).

Zie dus de werkwijze die door @Bob297 al gegeven is!

Als je netjes je BTW nummer opgevoerd hebt in je profiel (en het is ook succesvol geverifieerd), dan zullen die factuurtjes dus 0% BTW bevatten.

 

Succes!

Detlef0
Level 4
Hanover, Germany

Ik vul dit csv-bestand altijd aan met een kolom waar ik het bruttobedrag laat berekenen (uitbetaling plus servicefee). Daardoor woordt het helemal duidelijk voor mezelf en voor een eventuele fiscale verificateur. airbnb.PNG

DennisandLirette0
Level 2
Zandvoort, Netherlands

Hi Leo,

 

Voor de belastingdienst moet je inkomstenbelasting betalen over je omzet. En als je BTW plichting bent, ben je verplicht BTW af te dragen over die omzet, sinds 2019 9% i.p.v. 6% in voorgaande jaren. 

De inkomsten van Airbnb komen bij ons binnen op een zakelijke rekening. 

Deze worden geboekt door de boekhouder en deze haalt daar 9% BTW uit, immers deze zit in de omzet en dien je af te dragen aan de belastingdienst. Dat is naar mijn weten het enige wat voor belang is van de belastingdienst. Die 0% BTW factuur is niet iets wat je kan verrekenen, immers 0% en de (service) kosten halen ze al af van het bedrag wat aan je wordt uitgekeerd. 

 

Ik heb toevallig vrijdag contact gehad met mijn boekhouder dat hij wel rekening houd met 9% nu i.p.v 6% BTW. En of hij nog verdere documenten nodig heeft. Hij dacht van niet. Zo wel zal ik het hier communiceren. Succes. 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf