Betaling door AirBnB

Anonymous
Niet van toepassing

Betaling door AirBnB

Airbnb claimt 6-12% servicekosten te berekenen. Ik ben weliswaar geen wiskundig genie, maar bij Airbnb zitten waarschijnlijk nog wat slechtere rekenmeesters. Of zou 6-12% gewoon wel lekker klinken? 

Ter illustratie. Ik vraag 29 euro voor een gast per kamer per nacht. De bewuste gast betaalt 33 euro aan Airbnb. Ik betaal vervolgens nog 1 euro aan Airbnb. 28 euro opbrengsten dus voor mij en 5 euro gaat naar Airbnb. Eén procent van 28 euro is 0,28 euro. 5 euro gedeeld door 0,28 euro is 17,9%.

Het kan echter nog erger. In het verleden boekte ik wel eens een kamer voor 30 euro voor een nacht. Ik betaald dan 35 euro terwijl de verhuurder ook nog één euro betaald. Hetzelfde rekensommetje: 6/0,29=20,7%

 

Beiden aanzienlijk hoger dus dan het meest ongunstige 12% tarief en 3,5 keer het laagste 6 procent tarief. Misleiding lijkt me hier het woord dat past. Beetje eerlijker informatie dus graag.

 

Peer

14 Antwoorden 14
Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Het eerste dat ik vind als ik in het help center zoek op "kosten":

 

"Ons systeem verwerkt alleen gehele getallen en alle kosten en totalen zijn afgerond op de dichtstbijzijnde hele bedrag."

 

Dit verklaart een deel van het verschil dat je hebt gevonden. Daarnaast gaat die 6-12% alleen over de servicefee die je gasten aan Airbnb betalen. Dus uitgaande van een huurprijs van 29 Euro/nacht dien je de volgende berekening te maken:

 

29 * 1.12 = 32.48. Afgerond zou dit uitkomen op 32 Euro.

 

Afhankelijk van de herkomst van je gast kan ook het volgende gelden:

 

"Voor gasten die in een andere valuta betalen dan de standaardvaluta van het land waar de accommodatie is gevestigd, wordt 3% wisselkoerskosten in rekening gebracht, in aanvulling op elke systeembrede basiswisselkoers die van kracht is."

 

Dan wordt de rekensom:

 

29 * 1.15 = 33.35. Afgerond zou dit uitkomen op 33 Euro.

 

Jij als host betaalt 3% servicefee (die zit dus niet bij de fee van de gasten in, en dat zou het resterende deel van het gevonden verschil verklaren). Jouw fee komt daarmee op 29 * 0.03 = 0.87. Afgerond zou dit uitkomen op 1 Euro.

 

Dus volgens mij gebeurt er niets geks met de berekening van Airbnb. Als je een andere huurprijs kiest, zou het kunnen dat je met jouw manier van bereken lager uitkomt dan 12%.

 

Samenvattend:

 

Hostfee is 3%

Gastfee is 6-12%

Mogelijk wordt er 3% extra in rekening gebracht

Bedragen worden op hele getallen afgerond

 

Je mag jezelf afvragen of je "misleiding" hier nog steeds een woord vindt dat past.

 

 https://www.airbnb.nl/help/article/384/what-are-the-service-fees

Hissie-En-Tonnie0
Level 5
Groningen, Netherlands

Super uiteg Bob !
Daarnaast wil ik ook mijn mening even meegeven...

Voor die ene of afhankelijk van je huur prijs die paar euro die je als host betaald krijg je wel gewoon heel veel terug en ik denk dat mensen dat wel eens vergeten.
Niet alleen de zekerheid dat je ook daadwerkelijk je centjes krijgt wanneer iemand heeft geboekt maar je bent voor die paar centen ook verzekerd. En ja dat werkt echt en ze betalen indien nodig ook daadwerkelijk uit.

Ja airbnb verdient hieraan, nou en? De hosts toch ook?

Pieter12
Level 1
Zoetermeer, Netherlands

Ik vind de term "misleiding" wel van toepassing. 

 

AirBnB laat mij de tarieven zien:

 

€127 x 7 nachten
€889
Subtotaal
€889
Servicekosten
-€31

Je verdient
€858

 

Ondertussen vragen jullie de klant €1012. Waarom laat je me dat dan niet zien zodat ik mijn prijzen kan afstemmen op wat de klant werkelijk betaald? Ik wil een klant tarief zetten, en niet een tarief dat AirBnB na aftrek van extra service kosten, aan mij betaald. Het geheim houden van die klant prijs vindt ik misleiding. Bovendien is het hier 17% toeslag, als de klant tenminste gelijk heeft.

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Er staat volgens mij toch heel duidelijk "je verdient" onder de optelsom. Daar zie ik weinig misleidends aan. Omdat de servicefee voor je klanten bepaald wordt door het aantal boekingen dat zij doen via het Airbnb systeem, is het vrijwel onmogelijk je fee daarop aan te passen. Gasten die voor het eerst boeken zullen namelijk 12% betalen. Gasten die zeer regelmatig boeken zullen 6% betalen.

 

De klantprijs wordt overigens niet geheim gehouden. Als je op een willekeurige beschikbare datum klikt in je kalender, zie je aan de rechterkant een overzichtje. In dat overzicht staat een link "Wat betalen gasten?". Als je daarop klikt, kun je zien hoe hoog het bedrag is dat aan je gasten in rekening wordt gebracht en op welke manier dit is opgebouwd (zie afbeelding).

 

Tot slot, je praat hier niet met Airbnb, maar met de community van hosts. Airbnb zal de berichten die je hier plaatst niet lezen en er niet op reageren. Clipboard01.jpg

Dirk75
Level 2
Antwerp, Belgium

30maart2018

 

Hoi,

 

Blijkbaar is deze optie nu verdwenen in de nieuwe versie....of ben ik de enige die ze niet ziet?

Christine1
Level 10
Glenbrook, Australia

@Pieter12,

It might be called Airbnb but the organisation is extremely sophisticated and offers a very comprehensive service to all involved. Including this website we are all using. None of this actually runs on air and Airbnb activities need to be funded somehow.

If you feel uncomfortable and that there is some lack of transparency with the pay as you earn fees, then perhaps one of the other services where you pay annuual membership charges and +15% commission might suit better. With some of them you have more autonomy too. For example bookings and payments are separate. The company assists to publicise your listing and enable bookings. they then take a commission. If the guest does not pay, or causes a problem. You have the freedom to chase them for the money and fix your property without their assistance.

This is a system that suits some people. Not me though.

I like Airbnb and I think they offer great value to both parties in the transaction.

This discussion is useful though because it does help others to understand how transactions are being calculated.

Groeten, Christine.

Pieter12
Level 1
Zoetermeer, Netherlands

Hi Crhistine,

thank you for your answer. I have no problem to pay AirBnB for it's services. 

 

I have found that pricing is very sensitive (not very elastic), so getting the price that the customer pays is important. My complaint is that AirBnB is not showing me properly what the customer price is. They are not showing me that there are extra costs above the one that I pay them. That is not transparent, and I often get issues with it with customers.

 

Pieter

Christine1
Level 10
Glenbrook, Australia

@Pieter12,

Hi Pieter, I suggest that you stop trying to figure out what each guest is paying, even when they ask you.

Instead, look up the FAQ's via the help centre question and answers. You can research the issue then forward a link to the information which explains how things are done.

Next time a guest asks this question send them the link, so they can read the information directly.

This will demonstrate that the responsibility to discover this information remains with the guest; but that as a Host you will do the courtesy of assisting guests to locate information on the website.

It is better in the long term if you teach guests how to use the website to learn things rather than constantly being the target of an endless line of questions. You are not doing them or yourself any favours if they think that the only way to learn about Airbnb is by asking a Host. 

eg.

https://www.airbnb.com.au/help/article/104/what-are-guest-service-fees. 

https://www.airbnb.com.au/help/article/125/how-is-the-price-determined-for-my-reservation

Much quicker and more informative.

Success!

Christine.

Anonymous
Niet van toepassing

Sorry, sorry Bob.

 

ik moet hier echt even heel diep door het slijk. Dat ik zelf niet zag dat ik helemaal fout zat! Inderdaad, van misleiding kan hier geen enkele sprake zijn. Heel veel dank natuurlijk ook voor deze briljante uitleg. Fijn dat er medemensen zijn als Bob die dingen zo mooi en helder kunnen uitleggen. 

 

Daarbij wil ik overigens nog wel wat verzachtende omstandigheden aangeven. Ik was namelijk niet de enige die het allemaal niet direct heel helder zag. Zo was daar bijvoorbeeld mijn buurman die het in eerste instantie ook niet helemaal goed snapte. Ook enkele van mijn collega's en nog een paar doktoren in mijn omgeving kreeg ik het niet uitgelegd. Best lastig dus. Zo was daar bijvoorbeeld de vraag van mijn buurman en nog wat andere niet geheel domme kennisen en collega's hoeveel geld ik nu voor een overnachting vroeg en hoeveel een vakantieganger daar dan voor  betalen moest aan Airbnb. Dankzij Bob kwam ik nu goed beslagen ten ijs. "Achtentwintig euro wordt er op mijn rekening gestort" vertelde ik ze. En aan AirBnb betalen ze 34 euro. Gemiddeld is dat zo tussen de 6 en 12 procent. Dus dan zou je over het geheel uitkomen op een procent of 9. En zo gaf ik ze nog wat meer van dit soort reele voorbeelden.

 

Men keek mij wat meewarig aan. Of ik wel goed bij mijn hoofd was? Volgens al deze "externe deskundigen" was dit toch echt nog meer dan 20 procentjes. Of ik dat eventjes wat beter wilde uitleggen. 

 

Kijk, en dan komt de kracht van iemand zoals Bob. Men was met stomheid geslagen. Wat een vernuft en wat een briljante rekentechniek. Men kon niet ander dan de zienswijze van Bob met groot respect te waarderen. En men had alle begrip dat ik er in eerste instantie ook een compleet verkeerd beeld in mijn eigen hoofd geprent had. 

 

Wij voorspellen met zijn allen een grote toekomst voor Bob. Hij wordt vast weggekocht door Volkswagen. Daar hadden ze nog wat van die akkefietjes met software die niet goed zou zijn. Bob zou daar wel een passend antwoord op weten. Of bij Ryan Air. In het verleden moesten ze daar andere prijzen op de website aankondigen omdat er zogenaamd te veel kosten op de verkoopprijs zouden komen. Met Bob erbij was dat nooit gebeurd.

 

Nogmaals sorry, sorry Bob. Hoe kon ik ooit zulke slechte dingen denken over een bedrijf dat vooral sharing hoog in het vaandel heeft staan. Ik snap dat met dit soort negatieve commentaren die sharende economie nooit van de grond komt. Tijd om mijn leven te beteren. 

 

Met vriendelijke groet

 

Peer van Dam

Trudy9
Level 2
Utrecht, The Netherlands

Volgens mij is het percentage hoger bij mij.

Ik verhuur 19 dagen mijn appartement voor 80 euro per nacht dat is 1520 euro. Airbnb haalt er 193 af. Dat is 12.7%

plus wat ze nog extra van de gasten hebben ontvangen.

Misschien is er een fout gemaakt.

 Trudy van Dam

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Dag Trudy,

 

Ik heb even op je profiel gekeken en gezien dat je 10% wekelijkse korting biedt.

 

Bij een boeking van 19 dagen kom je dan op:

 

1520 - 10% korting = 1368.

 

3% servicefee eraf: 1368 * 0.97 = 1326,96

 

Afgerond op hele bedragen is dit 1327.

 

1520 - 1327 = 193.

 

Dus volgens mij klopt het ook hier gewoon.

 

Groet, Bob

Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Beste Peter,

 

In plaats van je te wenden tot sarcasme, kun je ook de moeite nemen mij uit te leggen waar ik mis zit in mijn berekening, net als dat ik de moeite heb genomen dit bij jou te doen. Daarnaast snap ik weinig van je houding. Je meldt een "issue" in het community center en krijgt hierop een reply. Zo werkt dat. Kennelijk staat die feitelijke reply je niet aan maar weiger je inhoudelijk in te gaan op mijn feedback. Ik vind dat nogal onvolwassen. Ik zou je willen adviseren je ego thuis te laten als je voor hulp het community center opzoekt.

 

Happy hosting mate!

 

 

Anonymous
Niet van toepassing

Beste Bob, 

 

Ik ging er in eerste instantie van uit dat jij een medewerker bent bij Airbnb. Zoals ik tot nu toe uit jouw post lees dan maak ik daarin een vergissing? Waarschijnlijk had ik iets minder sarcastisch gereageerd wanneer je jouw commentaar als onafhankelijke Airbnb host schrijft.

 

Mocht ik hier toch in discussie zijn met een medewerker bedrijf dan sta ik nog steeds volledig achter de toon van mijn berichten. In het andere geval vind ik het vreemd dat je de kromme berekeningen van een megagroot bedrijf (waarde plusminus 30 miljard euro) zo fanatiek verdedigd. 

 

Over de toon van het bericht, onvolwassenheid en een vermeend te groot ego: naar mijn bescheiden mening zegt de toon van het bericht wel degelijk iets over de het voor Airbnb wel erg positieve antwoord van jouw hand. Wat de toon met ego heeft te maken  is me overigens niet geheel duidelijk. Uiteraard mag je mijn antwoord onvolwassen vinden. We leven tenslotte in een vrij land. 

 

Maar toch nog maar even de simpele berekening in herhaling:

 

Als voorbeeld de vandaag alhier gearriveerde Nederlandse gast. Deze betaalde Airbnb 34 euro. Mijn netto opbrengst is hier 28 euro. Of je nou hoog of laag springt, er allerlei creatieve berekeningen bijhaalt, rekening houdt met wisselverliezen of andere onverwachte zaken, de bewuste klant betaalt hier 22,5 procent kosten over het bedrag dat ik ontvang!! Dit schreef ik overigens al eerder op, maar kennelijk dringt dat niet door. Deze reële cijfers geef ik ook aan degenen die belangstelling hebben voor de tarieven. En iedereen die deze cijfers ziet vindt dit een valide berekening. 

 

Het zal best zo zijn dat jij in de statuten van Airbnb kan vinden dat er niks mis is met hun berekeningen. En dat is misschien nog wel het ergste van het geheel; voor mijn buurman, de bakker op de hoek, mijn collega's op het werk of wie dan ook rekent Airbnb hier zo ongeveer twee keer zoveel commissie als ze doen voorkomen. En dit wordt dan creatief rechtgebreid. Zoiets gaf ik volgens mij ook al aan in mijn vorige "niet inhoudelijke groot ego" bericht. Uiteraard mag Airbnb geld verdienen aan de service die ze verleend. Ik ben zelfs redelijk tevreden over de manier waarop het bedrijf Airbnb functioneert. Maar iets verdienen is iets anders dan zaken creatief veel zonniger voorstellen dan ze zijn. In de volksmond noemen ze dit gewoon simpelweg misleiding; een populaire bezigheid vandaag de dag.

 

Dan nog even over de spreiding tussen de 6% en 12%. Het zal best zo zijn dat de fee lager wordt naarmate gasten vaker komen. In de praktijk wordt Airbnb echter vooral gebruikt door vakantiegangers die niet een aantal keren per jaar nog eens een dagje komen logeren. Steeksproefgewijs gekeken valt vrijwel iedereen die bij mij logeert in het maximale of bijna maximale tarief. In normaal dagelijks taalgebruik (waar de gemiddelde Airbnb gebruiker zich van bedient) kom je bij een spreiding tussen de 6 en 12 procent gemiddeld uit op een procentje of 9. Dit is toch iets anders dan het vrijwel altijd berekenen van het maximale tarief. Hier wederom hetzelfde verhaal. In de kleine letters klopt het allemaal. Als voorlichting naar gebruikers slaat het de plank echter gigantisch mis. Vooral het feit dat dit gebeurt bij een bedrijf met zo een goede professionele marketing afdeling (zeer bewust beleid dus) zet bij mij kwaad bloed. En zorgt voor reacties zoals de vorige en deze. Naar mijn bescheiden mening volledig terecht !

 

Alles bij elkaar niet bepaald heel  wervend beleid voor happy hosting. 

 

Ondanks al deze negatieve noten zijn er gelukkig  nog altijd wel de vele plezierige gasten die het een en ander goed maken. 

 

 

 

 

 

 

Mareike9
Level 1
Ingber, Netherlands

Tjeemig de peemig

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf