Logiebelasting

Pascal131
Level 1
Rotterdam, Netherlands

Logiebelasting

Beste,

 

Ik heb van de Gemeente Rotterdam een formulier gekregen waarin ik aangifte kan doen betreffende Logie Belasting.

Het zou gaan om 4,5 % van de kale huurprijs. Geen idee of Airbnb gegevens doorgeeft aan Gemeente en-of Belastingdienst en hoe bereken je een kale hurprijs.

 

Weet iemand hier iets van?

 

Hartelijke groet,

 

Pascal 

3 Antwoorden 3
Christie19
Level 2
Rotterdam, Netherlands

Datzelfde vroeg ik mij ook af. Heb ook die brief ontvangen. Weet iemand meer?

 

christie

Liesbeth12
Level 2
Heinenoord, Netherlands

Hallo Christie, ben jij er al uit? 

Groet Liesbeth

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Pascal131@Christie19@Liesbeth12,

 

Weer een klassiek voorbeeld van hoe overheden omgaan met bedrijven, zoals Airbnb.

In de media vooral breed hun zorgen uitten over de impact, die dit soort bedrijven hebben op de lokale gemeenschappen en de druk op de huizenmarkt.

En ondertussen heimelijk en stilletjes de verhuurders, individueel benaderen om ook nog maar even een stevig graantje mee te pikken (dit geldt trouwens wereldwijd hoor)!

 

Zo te horen gaat de gemeente Rotterdam hiermee ook nog eens op de stoel van de nationale belastingdienst zitten.

Want wat is nu in vredesnaam weer een “Logiesbelasting”?

In de toeristische wereld worden er doorgaans 2 soorten belastingen geheven.

  • Toeristenbelasting door de lokale overheid op basis van een vast bedrag voor het aantal verbleven personen en nachten.
  • Inkomstenbelasting door de nationale overheid als zijnde een percentage van de winst of het volledige huurbedrag.

Kennelijk gebruikt de gemeente Rotterdam, de bewoording “Logiesbelasting”, als zijnde Toeristenbelasting. Maar rekent ze deze wel af op eenzelfde wijze als de Inkomstenbelasting?

 

Wij verhuren in Portugal en daar wordt inkomstenbelasting geheven over het bedrag ZONDER Airbnb Servicekosten (ik zelf noem dit altijd het 100%-bedrag).

Oftewel, de som van:

  • De nachtprijs x het aantal nachten
  • Schoonmaakkosten
  • Eventuele kortingen en toeslagen (al dan niet bedongen door de huurder of de verhuurder)

 

Dus geen rekening houdend met het inhouden of betalen van Airbnb Service kosten, zowel aan de huurder- als aan de verhuurderszijde.

 

Een Airbnb verhuurder weet in principe zelfs niet eens wat de huurder nu werkelijk betaald.

 

Airbnb stelt beschikbaar aan de huurder:

  • Kwitantie voor het totale bedrag
  • Factuur voor de Airbnb huurder servicekosten, inclusief BTW

Kortom Airbnb betaald al netjes BTW in Nederland, en betalen voorts winstbelasting in Ierland.

Dus over die Airbnb huurder servicekosten wordt al netjes belasting betaald. En dat kan dan niet opgelegd worden aan de verhuurder om nogmaals belasting over te betalen.

Nederland heeft een belastingverdrag met Ierland om dubbele belasting te voorkomen.

Zo simpel werkt dat.

 

In sommige regio’s of steden verzorgd Airbnb het inhouden en afdragen van Toeristenbelasting.

Momenteel levert Airbnb in Nederland verder nog geen financiële gegevens aan de nationale overheid. Maar het is uiteraard de vraag, hoe lang dit nog stand zal houden. Verder zijn sommige overheden al een behoorlijk eind gevorderd, om hier op zeer slinkse wijze, toch wel achter te komen.

 

In het te downloaden formulier, op: https://www.rotterdam.nl/loket/logiesbelasting/

Tref ik de navolgende omschrijving aan: "Kosten voor overnachten niet uitsplitsen. De kosten die gemoeid zijn met het overnachten, mag u niet uitsplitsen voor de logiesbelasting. Dus de kosten van bedlinnen, schoonmaken, afschrijving meubilair, bemiddelingskosten voor reisbureaus

(commissiekosten) etc. mag u niet uit de overnachtingsprijs halen voor de berekening van de

logiesbelasting. Verleende korting op de overnachtingsprijs mag wel worden afgetrokken"

 

Wat ik hier uithaal, is dat de gemeente Rotterdam, dus hetzelfde verstaat onder de kale huurprijs, als wat ik eerder het 100%-bedrag genoemd heb.

 

Oftewel de bruto huursom, zonder Airbnb service kosten (zowel aan de huurder- als aan de verhuurderzijde).

Per reservering wordt dit het: "Subtotaal" genoemd, in de uitsplitsing van de diverse bedragen.

 

Ik hoop dat dit zo een beetje helpt.

 

Uiteraard is het bovenstaande, mijn eigen conclusie en kunnen daar verder geen rechten aan ontleend worden. Ik ben tenslotte geen belasting-ambtenaar van de gemeente Rotterdam 🙂

 

Succes!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf