Logiesbelasting Rotterdam

Jolie33
Level 1
Rotterdam, Netherlands

Logiesbelasting Rotterdam

Beste mede-Airbnbers / Rotterdammers, 

Eind december heb ik aanslagen logiesbelasting ontvangen voor 4 kwartalen. Op advies van de gemeente (14010) heb ik betaald om een boete te voorkomen. Ik ga nu bezwaar aantekenen.

WANT: voor zover ik het begrijp draagt Airbnb de toeristenbelasting al anoniem - in 1 grote zak - af aan de gemeente. 

Tegelijkertijd lijkt ook duidelijk te worden dat de gemeente onderscheid maakt tussen de bekende toeristenbelasting en de zogenaamde 'logiesbelasting', een term die nieuw zou zijn en formeel niet zou bestaan. Dit zou betekenen dat logiesbelasting los staat van toeristenbelasting. Dat de verhuurder dus apart aangeslagen wordt en dat dit niet gaat over het doorzetten van de geinde toeristenbelasting.  

De gemeente Rotterdam lijkt geen idee te hebben waar ik het over heb als ik ze bel. 

Airbnb blijft ook vaag als ik vraag naar een document dat ik kan aanleveren bij mijn bezwaarschrift. Een document waarin duidelijk staat dat de toeristenbelasting al door Airbnb is betaald aan de gemeente Rotterdam. 

Hoe gaan jullie hiermee om? Heeft er al iemand bezwaar aangetekend en welke argumenten zijn daarbij gebruikt? 

9 Antwoorden 9
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Mirjam0 @Mieke0, hebben jullie misschien tips voor Jolie?

@Jolie33, ik heb even een nieuwe topic voor je aangemaakt zodat het wat zichtbaarder wordt voor andere Hosts. 

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mieke0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Jolie33 @Quincy @Mirjam0 

In Amsterdam wordt de toeristenbelasting door Airbnb ingehouden voor alle verhuringen via dat platform; deze gegevens kun je jaarlijks downloaden en meesturen bij de opgave; want je moet altijd voldoen aan de plicht om alles door te geven; de betalingen die Airbnb heeft gedaan worden er vanaf getrokken; verhuur je alleen via Airbnb dan geen verdere betalingen nodig. Zover ik weet dien de andere platforms het niet.

Mirjam weet precies hoe die cijfers vanuit je account gedownload kunnen worden; ik doe altijd een schermafbeelding.

Weet je zeker dat in Rotterdam er dus ook een overeenkomst is tussen Airbnb de gemeentelijke belastingen?

In je account kun je zien dat het idd is ingehouden. Maar ook op iedere bevestiging. Zoals jij het beschrijft is er geen overeenkomst want anders zou een medewerker bij de gemeentelijke belastingen dit wel weten; je moet dus wel bij de gemeentelijke belastingen zijn en niet bij de telefoniste.

Mieke

Mieke0
Level 10
Mieke0
Level 10

Ik lees op de site van Amsterdam wel dat ze met Airbnb een afspraak hebben maar in Rotterdam zie ik niets.

Mirjam0
Level 10

@Jolie33  Het lijkt erop dat in Rotterdam dezelfde chaos heerst als Amsterdam! Daar heeft men op een gegeven moment een speciaal Email adres  aangemaakt  waar wel mensen achter zaten die wisten waar ze het over hadden . Rotterdam staat  inderdaad in het lijstje van steden waar Airbnb namens de hosts toeristenbelasting inhoud bij de gasten en aan de gemeente afdraagt  Her lees je daarover: https://www.airbnb.nl/help/article/2289/het-innen-en-afdragen-van-toeristenbelasting-door-airbnb-in-...  en hier is de website van Rotterdam over logiesbelasting, dat is dus  gewoon hetzelfde als toeristenbelasting, maar omdat iedereen die verblijft tegen betaling. die belasting moet betalen, noemt met het logiesbelasting, odat niet iedereen  toerist is maar bv. mensen die voor stage of werk tijdelijk in de stad zijn. Eigenlijk wel een betere naam. Ik zou. bij de gemeente vragen. naar iemand die weet van  verblijfsbelasting  en Airbnb.  Je moet wel aangifte doen, al zal je niks hoeven te betalen als je alleen via Airbnb verhuurt. Als aangifte zal je van de overnachtingen die je had een uitdraai moeten maken,  daartoe ga je naar je transacties,  kes bruto en. kies de periode waarover je aangifte. moet doen ( bv.  1 januari 2020- 31 december 2020 ). rechts zie je : downloaden als CSV , vervolgens importeer  je dat CSV in een exell programma,  dan krijg. je keurig alles. gespecificeerd en ook een. overzicht van wat Airbnb namens jouw gast aan de gemeente Rotterdam heeft afgedragen. 
Hopelijk kun je hiermee uit de voeten? 

Mieke0
Level 10

Als dit hebt gedaan dan kun je bewijzen dat het altijd betaald is; vermoedelijk heb je dit nog niet meegestuurd waardoor het proces stokt.

Mieke

Mirjam0
Level 10

@Jolie33  https://www.rotterdam.nl/loket/logiesbelasting/ is de link naar de  Gemeentelike belastingsdienst die gaan over de logiesbelasting  in Rotterdam (in andere plaatsen Toeristenbelasting genaamd) Hier staat ook alle nodige informatie en waar je terecht kan met je vragen.

De gemeentelijke belastingdienst  is een geheel andere dienst dan de gemeente.  Uit het bericht van Airbnb op https://www.airbnb.nl/help/article/2289/het-innen-en-afdragen-van-toeristenbelasting-door-airbnb-in-... begrijp ik dat Airbnb toeristenbelasting) of verblijfsbelasting) inhoud in: Amsterdam, Haarlem  Den Haag en Rotterdam .

Mieke0
Level 10

@Jolie33 @Mirjam0 @Quincy 

Vanaf 1 mei 2021 gaat het innen van logiesbelasting bij Airbnb verhuurders automatisch en rechtstreeks. Gemeente Rotterdam sluit hiervoor een overeenkomst met verhuurplatform Airbnb. Hierdoor is het voor de verhuurders (hosts) op Airbnb makkelijker de belasting af te dragen.3 mei 2021. Je moet dus tot 1 mei 2021 zelf slles afdragen.

In Amsterdam krijgen we de aangifte 1x per jaar; R'dam blijkbaar in vieren.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Jolie33, heb je de reacties van Mieke en Mirjam gezien?

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Meer tools voor jouw doelen

Informatiecentrum

Gidsen over gastvrijheid, het beheren van je advertentie en het laten groeien van je onderneming.

Lokale hostclubs

Leer nieuwe dingen door online en bij meetups bij jou in de buurt contact te leggen met lokale hosts.