Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede er...
Laatste reactie
Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede ervaringen tot nu toe, maar wat we graag willen is dat er gedurende...
Laatste reactie
Opdracht via mail gekregen om belastingopgave te doen vanwege Europese wet-en regelgeving, ingaande 1 januari 2023, Is voor mij nieuw...
Betaal keurig mijn toeristenbelasting aan de gemeente en heb een recreatiewoning die ik verhuur, dus ben niet belastingplichtig.
Mijn vraag: moet ik dan toch de vraag van Airbnb beantwoorden en de opgave verzorgen?
ik begrijp niet goed hoe airbnb een service factuur kan opmaken waarop belgische btw wordt aangerekend aangezien zij op die factuur een Iers BTWnr gebruiken? Wss zie ik dit verkeerd maar kan iemand dit uitleggen of weet iemand hier meer over? en hoe kan ik zorgen dat onze bedrijfsnaam vermeld wordt op deze servicefacturen die Airbnb opmaakt? Al bedankt. grtjs, Leen
Genoeg vragen en hopelijk licht vanuit Airbnb
Ik weet alleen dat je het in moet vullen anders stopt de uitbetaling vanaf 1 januari...
Een klein stukje hieronder is er ook al een forumbericht gestart door airbnb zelf
Ik zie dat stukje hieronder niet maar heb inmiddels via mijn belasting adviseur informatie ingewonnen. Die stelt: het is een Amerikaans bedrijf.
Per land is er een belastingwet waar je aan dient te voldoen.
Dus, invullen en dan doe je het goede.
Voor Nederland....
Airbnb (een Amerikaanse onderneming) is verplicht vast te stellen dat ‘hun’ verhuurders voldoen aan de belastingregels van de landen waarin ze actief zijn en moet controleren of er mogelijk belasting verschuldigd is in de VS. Doen ze dat niet, dan volgt voor hen een sanctie vanuit de Amerikaanse belastingdienst, de IRS. Zonder uw belastinggegevens zal Airbnb 30% inhouden, of misschien zelfs in het geheel niet uitbetalen, om te voorkomen dat zij schade lijden doordat u de noodzakelijke gegevens niet verstrekt.
Als ik het goed begrijp, dienen de gegevens er dus niet voor u meer belasting te laten betalen, maar om vast te stellen dat u aan de belastingregels van de landen waarin u actief bent (i.c. Nederland), voldoet.
Belastingheffing in Nederland
Overigens betaalt u niet alleen toeristenbelasting, maar ook onroerendezaakbelasting. Verder behoort de recreatiewoning voor de heffing van inkomstenbelasting tot de grondslag sparen en beleggen in box 3.
Ik vind dit een goed onderwerp en heb me ook zorgen gemaakt over de melding dat ik mijn ben nummer moet doorgeven. Ik verhuur 2 kamers in mijn eigen huis via Airbnb. Ik geef mijn inkomsten deels door aan de belastingdienst als inkomen eigen woning. Ik vraag mij af of Airbnb nu alle inkomsten per 2023 doorgeeft aan de belastingdienst. Aangezien zij geen idee hebben van de aftrekposten, energie, boekingskosten etc ben ik bang dat er geen correcte bedragen doorgegeven worden.
Voor mij is deze maatregel ook nieuw en ik voelde me nogal geïntimideerd omdat er uitdrukkelijk bij staat dat je niet meer kunt verhuren wanneer je de gegevens niet invult. Ik heb het om die reden toch gedaan maar had graag meer uitleg gehad. Ik hoop dan ook dat bovenstaande uitleg mbt de sanctie vanuit de Ameriakaanse belastingdienst van Ronald114 juist is. Mag ik vragen waar deze informatie vandaan komt en of dit daadwerkelijk de reden is waarom Airbnb deze gegevens opvraagt?
Ik ben ook erg benieuwd hoe andere verhuurders hierover denken en wat zij gedaan hebben met het verzoek.
De informatie die ik heb gedeeld komt van mijn belastingadviseur en is een advies naar zijn inzicht in mijn situatie. Die is anders dan de uwe, omdat het een recreatiewoning betreft.
Geïntimideerd voelen, daar kan ik me iets bij voorstellen, aan de andere kant, u gaat akkoord met de wijze waarop Airbnb haar bedrijf organiseert met alle rechten en plichten.
Er wordt gevraagd naar uw fiscaal nummer (BSN), Adres en of u degene bent die de overeenkomst aan gaat en voldoet aan de wetgeving van Nederland.
That's it.
Succes
Verantwoord verhuren ontdekt op deze site... daar staat alles.