Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede er...
Laatste reactie
Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede ervaringen tot nu toe, maar wat we graag willen is dat er gedurende...
Laatste reactie
Log in met je Airbnb account om verder te gaan met lezen en om samen te komen en verhalen te delen met miljoenen andere Hosts over de hele wereld.
Wij hebben ons buitenverblijf nu 6 keer verhuurd en overwegen al om te stoppen met verhuren.
Aan de ene kant respecteren mensen het huis te weinig. Ze laten het vuil achter, zorgen voor geluidsoverlast voor de buren. We verhuren niet meer aan groepjes alleen nog maar aan gezinnen daardoor.
En aan de andere kant vind ik dat mensen heel veeleisend zijn. Ze verwachten hotelservice, alles extreem spic en span. (Ze klagen over spinnen in een huis midden in het bos, als we de sausjes van de vorige huurders in de frigo laten staan klagen ze dat de koelkast niet gekuist is, ze klagen dat er geen tuinmeubels zijn terwijl ze die gewoon niet in de garage hebben zien staan en alles uitgelegd staat in de handleiding ...) Terwijl ze eigenlijk via Airbnb heel goedkoop gebruik kunnen maken van ons buitenverblijf. Ze huren niet zo maar een vakantiehuis bij een grote keten, maar ze huren ons buitenverblijf waar onze spullen staan en dat wij ook gebruiken.
We gaan hoogstwaarschijnlijk stoppen met Airbnb en zijn teleurgesteld in hoe mensen zich gedragen. Ik ben benieuwd naar reacties van andere verhuurders.
Hi Sara,
Jammer te horen dat je wilt gaan stoppen met verhuren.
En zo te zien heb je de advertentie nu ook al offline gehaald.
Je tekstuele recensies waren in ieder geval prima, niets mis mee volgens mij.
Algeheel probleem: Mensen (dus ook gasten) lezen tegenwoordig nauwelijks tot niets meer!
Ze bekijken de foto’s, kijken naar de prijs en lezen wat recensies. En daar houdt het dan wel zo’n beetje mee op.
Ook wij hebben een zeer uitgebreide handleiding. Maar ik schat dat slechts zo’n 35% van alle gasten überhaupt de moeite neemt om er eens doorheen te bladeren.
Zelfs kleine persoonlijke berichtjes dalen niet altijd in. Ook de diverse tekst in de advertentie wordt niet altijd of slechts gedeeltelijk gelezen.
1 van de laatste voorbeelden: Gast belt met de mededeling dat ze het adres niet kunnen vinden (ons complex heeft geen huisnummer). Terwijl ze slechts 50 meter van de ingang af staan? En ik toch heel duidelijk de bijbehorende straatnamen en zelfs de GPS coördinaten onlangs nogmaals naar ze toegestuurd had.
Reden: Ze kijken alleen maar op de navigatie of op Google Maps (terwijl daar dus soms verkeerde straatnamen op staan)! Dus daar leren ook wij weer van.
Uiteindelijk draait het allemaal om perceptie. Wat verwacht de verhuurder en wat verwacht de huurder! En hoe krijg je die beide verwachtingen op elkaar afgestemd.
Een van de grootste drijfveren van gasten op Airbnb zal ongetwijfeld de prijs zijn (ten opzichte van een hotel bijvoorbeeld).
Maar hierdoor gaat men helaas een Airbnb accommodatie ook een beetje met een hotel vergelijken.
Wat ook belangrijk is: Is er iemand aanwezig tijdens de Check-In? Of gebeurt dat middels een kluisje met een code?
Als een gast persoonlijk wordt ontmoet, dan maakt dit een enorm verschil! Uiteraard zal dit wellicht financiële consequenties hebben.
Ook heldere en tijdige communicatie is heel belangrijk. Zorgen dat de gast het een en ander bevestigd (of liever zelfs herhaald). Dan weet je tenminste dat ze het gelezen hebben.
Verhuren op Airbnb is een constante leerweg. Wij verhuren nu zo’n 3 jaar. En we kunnen nu wel stellen, dat we vooraf eigenlijk geen idee hadden wat verhuren allemaal wel niet in zou houden.
En tevens lijkt het wel of gasten hun verstand thuis laten als ze op reis gaan. In meer dan de helft van alle gevallen is er wel iets. Noem het maar op: Alles variërend van een gebroken glas tot een gebroken voet. Sommige gasten zijn eerlijk als er iets defect raakt – en willen het ook vergoeden. Anderen weten zogenaamd nergens van (terwijl het onmogelijk is om het defect NIET te zien).
Dus wij maken tegenwoordig hele duidelijke keuzes als wij ergens in investeren. Kiezen voor de beste kwaliteit en hufter-bestendigheid. Over alles nadenken: Wat kan er eventueel mis gaan.
En beschouw feedback niet altijd als negatieve kritiek, maar kijk of je er iets mee of aan kunt doen.
En soms los je 1 probleem op, en introduceer je meteen een ander probleem.
Besef ook dat anderen jullie buitenverblijf nooit zo zullen behandelen, zoals je dat zelf gewend bent.
En gasten zijn meestal van mening: Wij hebben betaald en daar verwachten wij wat voor terug! (En eigenlijk is dat ook best wel terecht).
Dus probeer met de ogen van een gast, naar je eigen accommodatie te kijken. Dat is natuurlijk best heel lastig. Want een deur die een beetje klemt. Is voor een eigenaar wellicht geen probleem. Maar kan door een huurder als zeer irritant ervaren worden.
Wij krijgen doorgaans en meteen vanaf het begin 5-sterren beoordelingen.
Dus toen ik - gedurende het eerste jaar - mijn eerste 4-sterren beoordeling kreeg, was ik aanvankelijk ook zwaar teleurgesteld (Lees: Boos).
Zo van: Hoe durven ze! Wat een kl**tzakken! Er is niets mis mee!
De gast had me de laatste avond laten weten, dat ze slecht in slaap konden komen door het geluid van de waterval in het zwembad. Ja, daar kon ik op dat moment ook niets meer aan veranderen. Het probleem was al een voldongen feit.
Ik heb daar toen best wel even over nagedacht. En uiteindelijk was mijn conclusie: Als je met 1 vinger naar een ander wijst, dan wijzen er minimaal 3 vingers terug naar jezelf.
Oftewel: Ga eerst eens bij jezelf ten rade, wat jezelf had kunnen doen.
De reden was dus kennelijk: We hebben geen Airco, slechts van die flauwe wiebelende ventilatoren! (de gast moest ’s nachts de ramen open laten in verband met de warmte).
Dus hebben wij geïnvesteerd in een hoogwaardig Climate-Control systeem (De volledige winst van het eerste jaar ging hier aan op – op basis van uitsluitend die ene mindere beoordeling). En ik kan uiteindelijk niets anders zeggen, dan dat dit zo ongeveer de allerbeste investering is geweest. Die we ooit in onze accommodatie gemaakt hebben!
Want hierdoor konden we onze tarieven fors verhogen. Kregen we meer en langer gasten. Kortom de hele investering was ruimschoots binnen een jaar terugverdiend! En hebben we er de komende jaren dus ook nog volop plezier en gemak van!
Dus wellicht dat jullie je overweging om te stoppen met verhuren, willen herbezien.
Hallo Sara,
Wij verhuren eveneens een vakantiehuisje (ons eigen huisje), nu 10 vakanties achter de rug sinds begin dit jaar.
Ook wij merken op: het huisje lijdt eronder. Maar goed, dat hoort erbij.
Klagende gasten hebben we (voorlopig) niet. Maar we maken er een punt van om iedereen persoonlijk aan te spreken, uitvoerig te informeren en snel hulp te bieden via berichten bij vragen. Dat maakt de ervaring minder anoniem...
Tot nu toe is er één iemand die ons een 4 sterren beoordeling gaf op basis van een foute veronderstelling (kunnen wij niets aan verhelpen, ik kan moeilijk oplijsten wat er allemaal NIET in het huisje aanwezig is..) en één iemand die niet tevreden was (maar geen beoordeling gaf) omdat ze veronderstelden dat ze pas om 16u mochten vertrekken (lagen om 11u nog te slapen tussen een berg afwas, terwijl 10u uitcheck-tijd is) hadden nog het lef om dan korting te vragen.
En inderdaad, een groepje vrienden.. Het is jammer, maar jonge groepjes (bv studenten) geven meer problemen.
We kunnen nog wel tonnen ervaringen delen 🙂
Verhuren via airbnb stelt inderdaad hoge eisen....als je superhost wil zijn. Maar je kan best een niveau lager gaan zitten. Ik ben liever superhost en ik probeer gasten te krijgen die wat meer betalen. Want anders krijg ik heel veel jongeren die hiervandaan naar Amsterdam gaan en allerlei soorten overlast veroorzaken,