Service-Gebühr - servicekosten

Service-Gebühr - servicekosten

Hallo,

Mijn gasten hebben over een huurbedrag van € 486,- een servic bedrag van € 70,- moeten betalen.

Wie kan mij vertellen wat dat is en waarom het zo'n groot bedrag is. Bijna 15%.

Bedankt alvast voor het antwoord.

groet,

Mary

15 Antwoorden 15

Airbnb houdt een bedrag in. Ik heb geen idee hoe hoog dit bedrag steeds is of welk percentage maar van onze eerste boeking ging er van de € 165,- die we zouden ontvangen € 6,- af.
Ik vind dit nogal meevallen.

Servicekost is tussen 6 en 12% dus volgend mij ten hoogste 12%

Probleem is dat airbnb nergens te bereiken is voor zulke vragen.

Groet

Carine

Jawel, je kunt Abnb bereiken via telnrL  020 5222333.

Dit is wel een internationaal doorkiesnr.

Je kunt dus een hollander uit Berlijn aan de telefoon krijgen.

Maar ook een engels sprekend persoon uit Dublin.

Groet, Erik

Ik heb gasten die 140 eur aan servicekosten aan Airbnb moeten betalen.

De huurprijs van mijn huis gaat daardoor 50 eur per dag omhoog. Ik vind dit absurd.

Airbnb kan mij niet uitleggen waarom zij zoveel rekenen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? 

Cor3
Level 10

Hoe die huurders servicekosten berekend worden, dat weet volgens mij (bijna) niemand.
De 1e paar huurders krijgen volgens mij een korting op de servicekosten - ter promotie van je accommodatie.
Voor de volgende huurders dwarrelt het ergens tussen 10%-15,5%.
Ik vermoed dat de gehanteerde valuta er ook iets mee te maken heeft. Maar er is geen peil op te trekken.
Bij ons komt er op neer dat bovenop het bedrag wat wij ontvangen, AirBnB een marge hanteert tussen de 14%-20%
15% schijnt de markt standaard te zijn.
En er zijn zelfs bedrijven die een commissie van 15% hanteren en voor dat bedrag je accommodatie op meerdere sites zetten en ook nog eens alle communicatie voor je verrichten.

Ha Cor,

Dank voor jouw bericht!

Het lijkt me dat Airbnb daarin rechtlijnig moet zijn anders ontstaat daardoor oneerlijke concurrentie?

Weet jij de namen van die organisaties?

groeten v Nathalie

Ik heb wel eens wat gelezen dat de firma Homerez (Frans bedrijf) deze services aanbiedt voor een dergelijk percentage.

Ook Flipkey/Tripadvisor kunnen kennelijk iets in die richting betekenen.

Verder heb ik daar zelf geen ervaring mee, en houdt het dus gewoon (ondanks de mindere kanten) toch bij AirBnB.

Dan heb je er tenminste ook de meeste controle over.

En voor de rest zijn de ervaringen met AirBnB goed.

Succes ermee.

Dank je wel voor de info en jij ook succes!

indereen die verhuurd moet toeristenbelasting betale aan de gemeente .dat kan je even na vragen hoe veel dat is .en je krijgt een lijst om de gegevens op te schrijven .1x per jaar moet je die indienen bij de gemeente .

daar bij betaal ik btw .1x per 3 maanden .over het verhuurde bedrag .

neem aan dat het verhuren in De haag ook niet gratis is .wel mag je verhuren zonder belasting te betalen als die persoon bij je ingeschreven staat .dat kan je vinden op de site van de belasting .maar toeristies gewoon inkomsten belasting .

weet je als ze je pakke ben je de sjaak .en er zijn altijd mensen die je wat bij verdiensten niet gunnen .Dus ik heb gewoon op zeker gespeeld en alles door gegeven .ik hoef niet bij de KvK IN GESCHREVEN TE STAAN OM DAT IK NIET HEEL VEEL INKOMSTEN HEB .MAAR HET MAG WEL .da heb je weer dingen die je afka trekken geloof ik schoonmaak wassen enz . vriendelijke groet Mary

Bob43
Level 10

Airbnb hanteert servicekosten voor gasten van 6-12%. Hoe vaker een gast per jaar via Airbnb reist, hoe lager het percentage. En hoe hoger het aantal nachten binnen een reservering, hoe lager het percentage. Daarnaast worden er, afhankelijk van de valuta die door verhuurder en huurder als standaard zijn ingesteld, wisselkoersrisico kosten van 3% in rekening gebracht. Ook rondt het Airbnb-systeem bedragen altijd af op hele getallen. Tot slot kan het zijn dat Airbnb toeristenbelasting bij de gast in rekening brengt. In Nederland geldt dat overigens (voor ik weet) alleen voor acommodaties in Amsterdam.

Veel informatie hierover is terug te vinden in de helpsectie van Airbnb.

https://www.airbnb.nl/help/article/104/what-are-guest-service-fees

https://www.airbnb.nl/help/article/95/can-i-pay-with-any-currency

https://www.airbnb.nl/help/article/1036/how-does-occupancy-tax-collection-and-remittance-by-airbnb-w...

https://www.airbnb.nl/help/article/459/how-do-i-calculate-my-payout

Dank je wel Bob, 

nu begrijp ik het beter.

Het was inderdaad een huurder die pas 1 keer eerder via airbnb had geboekt Dat zal dan wel de reden zijn dat de service fee deze keer zo veel hoger was.  Ik ga de links opzoeken 

Cor3
Level 10

Dank je Bob.
Het meeste was me inderdaad al bekend, alleen het aantal maal dat een gast via AirBnB per jaar boekt, was me nog niet bekend (had ik nog niet eerder gelezen, maar ik kan me goed indenken dat dit zo is. Ter stimulatie voor de klant, zullen we maar zeggen).
Dat de duur van de reis er ook invloed op heeft, vermoedde ik eigenlijk al.
Wat uiteraard ook meetelt is het BTW percentage met betrekking tot het land van herkomst van de huurder!
Dat varieert bijvoorbeeld alleen al binnen Europa (Zwitserland even niet meegerekend), tussen de 17% en de 27%.
Wij worden altijd uitbetaald door AirBnB UK (Ik weet niet of dit ook voor jullie geldt. Onze accomodatie staat namelijk in het buitenland).
Desondanks blijven er toch niet te verklaren verschillen in de diverse servicekosten zitten.
Gezelschap uit Singapore gehad (Geen eerdere reizen bij mijn weten, en voor de duur van 3 nachten); Zij betaalden: 5,86%
En een Gezelschap uit Engeland gehad (2 eerdere reizen bij mijn weten, ook voor de duur van 3 nachten); Zij betaalden: 15,36%
2 maal een gezelschap uit Spanje, beiden voor de duur van 5 nachten (beide geen eerdere reizen), De een betaalde: 13,91% en de ander: 12,97% = 1% verschil.
2 maal een gezelschap uit Engeland, beiden voor de duur van 7 nachten (beide geen eerdere reizen), De een betaalde: 14,73% en de ander: 12,26% (de laatste had wel een annulering door een andere huurder gehad) = 2,5% verschil.
En ga zo maar door.
Er zal ook wel een vast basis bedrag in de servicekosten zitten, vermoed ik.
En hoe hoger het basis boekingsbedrag, hoe lager het percentage uiteraard.
Kortom mijn vinger, heb ik er nog niet helemaal achter kunnen krijgen. Ik vermoed dat er nog een hele lijst aan andere factoren is, die eventueel een rol kunnen spelen.
Want bij ons varieerde het percentage gedurende het afgelopen jaar, tussen de 2,38% en de 15,36%.

Ik ben wel benieuwd naar een exact voorbeeld met alle kosten die je op je factuur kunt terugvinden. Ik ben er zelf namelijk van overtuigd dat Airbnb toch een systeem hanteert en geen willkeur toepast :). Met een voorbeeld zouden we het eventueel kunnen narekenen.

Cor3
Level 10

Sorry, typefoutje: Ik bedoelde dus: 2 maal een gezelschap uit Engeland, beiden voor de duur van 7 nachten (beide geen eerdere reizen), De een betaalde: 14,73% en de ander: 12,26% (de laatste had wel een annulering door een andere VERHUURDER gehad) = 2,5% verschil.

Meer tools voor jouw doelen

Informatiecentrum

Gidsen over gastvrijheid, het beheren van je advertentie en het laten groeien van je onderneming.

Lokale hostclubs

Leer nieuwe dingen door online en bij meetups bij jou in de buurt contact te leggen met lokale hosts.