Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede er...
Laatste reactie
Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede ervaringen tot nu toe, maar wat we graag willen is dat er gedurende...
Laatste reactie
Log in met je Airbnb account om verder te gaan met lezen en om samen te komen en verhalen te delen met miljoenen andere Hosts over de hele wereld.
Al meerdere keren heb ik geprobeerd mijn ID te uploaden.
Eerst had ik een ID met de tekst copy erop geupload, wat helaas niet geaccepteerd werd door Airbnb.
Nu heb ik een volledig zichtbare ID geupload en lijkt het systeem de ID te accepteren, maar vervolgens zie ik na een minuut toch weer de 'indien-button' verschijnen bij het menu 'vertrouwen en verificatie'.
Ik word er niet goed van, dit systeem van verificatie. Het lijkt gewoon onmogelijk!
Iemand die kan helpen?
Exact hetzelfde probleem. Haarscherpe foto's upload ik, maar toch steeds het bericht:
Update op het voorgaande:
Het automatische ID-verificatieproces van Airbnb is ernstig onder de maat.
Nog voordat ik een profielfoto ter vergelijking heb kunnen sturen, is de haarscherpe foto van mijn paspoort al afgekeurd. De afwijzing heb ik soms al na 30 seconden binnen. Een duidelijk teken dat er iets mis is met het herkennen zelf, niet met het vergelijken.
Los hiervan, het zal meer dan eens niet doenlijk zijn om je profielfoto te laten matchen met de foto in je paspoort. Er zijn zo veel factoren die maken dat je het vergelijkingsproces niet heelhuids zult doorkomen:
– zwart-wit pasfoto vs. kleurenselfie
– gezichtsbeharing vs. gladgeschoren
– lang haar vs. kort koppie
– leeftijdsverschil (een verschil van zeven jaar is misschien al niet te overleven)
– moeilijk te imiteren verschillen in lichtval of achtergrond
– zwaar opgemaakt vs. niet opgemaakt
– winterbleek vs. zongebruind
– etc.
De lijst kan heel lang zijn. De capriolen die je dan zou moeten uithalen... Vlug je baard laten groeien? Effe naar de kapper om dat unieke kapsel terug te toveren? Verjongingssoftware loslaten op je profielfoto?
Pijnlijk is vooral dat de helpdesk van Airbnb totaal niet functioneert. Op mijn eerste bericht via de app kwam weliswaar de snelle reactie dat er heel snel iemand zich op mijn kwestie zou storten, maar daarna volgde een lange stilte. Nadat ik toen maar het telefoonnummer had opgesnord om andermaal contact te zoeken, kreeg ik te horen dat ik diezelfde avond zou worden teruggebeld. Gebeurde niet. De dag erna belde ik opnieuw. Ik zei dat als ik het verificatieproces niet voor 19.00 uur voltooid zal hebben, ik de optie op het appartement zou verliezen. Opnieuw kwam er de verzekering dat degene die met mijn zaak belast is, ruim voor die tijd van zich zou laten horen. Maar nee, hoor. De helpdesk liet de deadline geruisloos verstrijken. Ook de dag erna geen taal of teken.
De oplossing kan heel simpel zijn: stuur na herhaald mislukken van het verificatieproces – drie keer bijvoorbeeld – automatisch een e-mailadres waarheen je een kopie van je paspaspoort en een profielfoto stuurt. Een paar mensenogen maakt vervolgens de afweging. Kost meer geld dan het automatische verificatieproces, maar dat is onvermijdelijk zolang ondeugdelijke herkenningssoftware in gebruik is.
Investeren in een professioneel opererende, efficiënte helpdesk kan trouwens ook geen kwaad.
Een eerder bericht dat ik op dit forum postte, is binnen extreem korte tijd verwijderd (slagvaardigheid blijkt dus wél mogelijk bij Airbnb!). Dit bericht zal wellicht ook wel snel verwijderd worden en dus heb ik het nu ook maar op de site van Klachtenkompas gepost, waar het tot in lengte van dagen zal blijven staan. Of niet, als er een oplossing wordt geboden. Iets zegt me dat dat niet zal gebeuren.
Hi @Benjamin366,
Ik begrijp dat het een en ander frustrerend kan zijn, als het niet lukt. En als je ook lastig hulp kunt krijgen.
Zeer vermoedelijk zal Airbnb gezichtsherkenningssoftware gebruiken om te bepalen of de foto op je legitimatiebewijs overeen komt met 1 van de andere aangeleverde zaken (Je Selfie = Airbnb profielfoto, maar ook je profielfoto op Facebook en Google bijvoorbeeld).
Je hebt aangegeven dat je getracht hebt om je legitimatiebewijs te verifiëren, voordat je een profielfoto geplaatst had. Dat lijkt me niet de juiste volgorde, eerlijk gezegd.
Als je hier zoveel problemen mee hebt, dan zou ik je willen adviseren om de foto van je legitimatiebewijs bij te snijden en (tijdelijk) als hoofdfoto naar je profiel op te laden.
Dan even een tijdje wachten, en het dan alsnog een keer proberen met je legitimatiebewijs.
Dan zou het goed moeten komen, lijkt me.
In Nederland moet tegenwoordig iedereen zo ongeveer een mugshot aanleveren als foto voor het legitimatiebewijs (Alleen het bordje met het nummer van de ‘Zware jongens’ ontbreekt nog).
Dus die zullen nooit snel overeenkomen met een leuke andere foto van jezelf.
Hoe het proces exact in elkaar steekt, wordt verder niet bekend gemaakt.
Dus wellicht dat je het eens op deze manier kunt proberen.
Airbnb heeft nog steeds last van groeipijntjes. Vandaar dat de helpdesk vaak overbelast is.
Daarom is het motto: Zoveel mogelijk Self-Service of hulp van anderen.
En als een eerder geplaatst bericht heel snel van de Community verwijderd is. Dan zal je wel een bericht geplaatst hebben die ingaat tegen de richtlijnen van de Community.
Ook dit soort processen zullen ongetwijfeld geautomatiseerd plaats vinden.
Succes!
"Als je gevraagd wordt om een foto van jezelf te nemen, kijken we of deze foto overeenkomt met de foto op het legitimatiebewijs dat je al hebt aangeleverd. Zo controleren we dat je bent wie je zegt dat je bent."
Foto 2 wordt dus met foto 3 vergeleken, niet met foto 1. En dus heeft het geen zin om foto 1 te vervangen door een bijgesneden paspoortfoto. Misschien maar goed ook, want vergelijking uitlokken met twee exact dezelfde foto's zou simpelweg neerkomen op fraude. Iedereen die een paspoort steelt, zou deze truc kunnen uithalen en zich op die manier voor een ander kunnen uitgeven. Moeten we niet willen, toch?
Als je de app gebruikt tijdens het ID-verificatieproces, ben je bij het maken van foto 3 verplicht een selfie te maken. Ook dan kun je dus niet stiekem een bijgesneden pasfoto opsturen.
Verder schreef je:
"Airbnb heeft nog steeds last van groeipijntjes. "
Van een bedrijf dat sinds 2008 actief is, mag je verwachten dat zij hun zaakjes op orde hebben. Dat ze niet sneller uitbreiden dan verantwoord is. En dat ze niet systematisch de service aan huurders en verhuurders ondergeschikt maken aan het binnenharken van de centen. De trieste waarheid is nu dat Airbnb op geen enkele recensie/beoordelingssite hoger scoort dan 'slecht'. Althans, voor zover ik heb kunnen nagaan. Het regent klachten. Een slecht teken.
Tot slot schreef je dit nog:
"Daarom is het motto: Zoveel mogelijk Self-Service of hulp van anderen."
Ik hoop dat elk bedrijf met dat motto, al wordt het maar tijdelijk gevoerd, te gronde gaat.
Gelukkig heb ik alsnog mijn appartementje gevonden. Niet via Airbnb maar via de grote concurrent. Het was zo gepiept.
Voor de grap zal ik nog wel doorgaan met het ID-verificatieproces bij Airbnb. Het record schijnt op 87 vergeefse pogingen te staan. Zal ik dat weten te overtreffen? Ook ben ik benieuwd wanneer nu de helpdesk van zich zal laten horen. Zal ik een week moeten wachten, zoals sommigen melden? Of wordt het nog langer?
Hi @Benjamin366,
Bedankt voor je toelichting, zeer verhelderend. Er staan een aantal zaken in, die ik ook niet wist. Dank daarvoor (Met name rondom die vergelijkingsfoto). Ook je antwoord omtrent de eventuele fraudegevoeligheid wordt gewaardeerd. Dat klopt natuurlijk ook. Zelf gebruik ik voornamelijk de PC in combinatie met Airbnb. De App gebruik ik voornamelijk ter ondersteuning.
Zoals reeds eerder gesteld, tracht Airbnb zoveel mogelijk mensen zichzelf te laten helpen via Selfservice of hulp van anderen (zoals deze Community). Ik kom dit wel meer tegen bij bedrijven met grote aantallen gebruikers/klanten. Denk daarbij aan grote Internetproviders en dergelijke. En veel bedrijven zijn momenteel dan ook actief bezig om in ieder geval enige vorm van zelfredzaamheid in te voeren (Wellicht niet fijn, maar wen er maar vast aan. Dat is echt de koers die veel bedrijven tegenwoordig inzetten). Iedere uitzondering is er namelijk 1 teveel, zo wordt geredeneerd.
Een grote helpdesk uitrusten is namelijk een zeer kostbare zaak. Denk daarbij ook aan opleiding en zelfs de snelheid waarmee de geboden functionaliteit wijzigt (Ik constateer eigenlijk bijna dagelijks wel kleine modificaties aan de functionaliteit van Airbnb). Ondanks de hoge geschatte waarde van Airbnb (Momenteel zo’n $ 38 Miljard), draait het bedrijf pas sinds 2 jaar enige winst (UBER bijvoorbeeld nog steeds niet).
Uiteraard wordt er wel meer geklaagd over de bereikbaarheid van Airbnb. Telefoonnummer niet of slecht te vinden. Matig Engelssprekende of niet geheel ter zake kundige Helpdesk medewerkers (zelfs elkaar tegenspreken komt voor), etc.
Airbnb benaderen via Twitter schijnt wel heel goed te werken (Zie ook: Contact Airbnb).
Ondanks het inmiddels 10-jarige bestaan van Airbnb, groeit het bedrijf nog steeds enorm snel (Een groeipercentage van ergens tussen de 50% en de 100% per jaar per locatie, is daarbij echt geen uitzondering. Ook heeft Airbnb natuurlijk last van allerlei overheden die links en rechts maatregelen beginnen te treffen tegen de nadelige gevolgen van Airbnb en concurrenten (kijk maar naar bijvoorbeeld Amsterdam).
Kost allemaal tijd, geld en energie - voor dat soort bedrijven.
Ik ben blij voor je, dat je in ieder geval alsnog een appartement hebt kunnen vinden. Ook al is dat via een concurrent. En Airbnb zou er inderdaad goed aan doen, om met name op dit vlak, extra tips te verschaffen. Om dergelijke problemen te voorkomen/verhelpen. Want als je de community afzoekt, dan ben je echt niet de enige die hierover klaagt.
Het nodig hebben van een ‘geverifieerde legitimatie’ wordt helaas door veel verhuurders vereist. Omdat veel huurders een minimale hoeveelheid informatie in hun profiel hebben staan. Het is dus ook een kwestie van oorzaak en gevolg. Uiteindelijk zijn de risico’s voor verhuurders ook groot door onbekenden toe te laten in de eigen accommodatie.
Ik hoop voor je, dat het in ieder geval alsnog gaat lukken.
En tevens hoop ik, dat als het lukt. Dat je dan ook de bijbehorende oplossing hier wilt posten. Daarmee kun je dan anderen die hier in de toekomst eventueel problemen mee hebben, weer mee helpen.
Mijn eerste insteek zou toch zijn, een goede en heldere profielfoto. Dat was namelijk bij mij ook het enige waar ze mijn legitimatiebewijs mee konden matchen. En dat werkte meteen en geheel zonder problemen. Het blijft uiteraard maar een advies (jouw profielfoto is nogal doorspekt met een rode kleur, waardoor je gezicht niet helemaal goed zichtbaar is).
Ps.
Iedere concurrent van Airbnb heeft zo zijn eigen voor- en nadelen.
Maar omdat Airbnb wel zo'n beetje marktleider is, krijgt het ook de meeste aandacht. En ik kan me zelfs indenken dat er ook nog eens spelletjes gespeeld worden door de concurrenten. Uiteindelijk bieden ze allemaal in principe hetzelfde aan. Ik zou onze accommodatie bijvoorbeeld niet gauw verhuren via de Amsterdamse Concurrent (daar heb ik zo mijn eigen redenen voor). Vorig jaar kwam ik nabij onze accommodatie nog een oost-Europese jongedame tegen. Die moederziel alleen liep rond te dolen, nadat zij ook via dit bedrijf een accommodatie geboekt had. Ze sprak geen Engels en had alleen maar een boekingformulier. Fijne start van een verblijf!?
Dit is in ieder geval de bijbehorende Help-Pagina: https://www.airbnb.nl/help/article/1237/how-does-it-work-when-airbnb-asks-for-an-id
Probleem nummer 1 is dat mijn paspoortkopie niet eens herkend wordt. Dus nog *voordat het tot een vergelijking van foto's* kan komen, ben ik al de deur gewezen. Verder wordt de kopie van mijn paspoort alléén vergeleken met de 'vergelijkingsfoto' (foto nummer 3 dus), niet met mijn profielfoto.
Bij het sturen van twee foto's via de brower op mijn pc stuit ik op hetzelfde probleem. Het verschil is wel dat ik dan bestaande foto's kan sturen en me niet in bochten hoef te wringen om een gelijkende selfie te maken. Probleem blijft dat geen enkele bestaande foto lijkt op mijn oude paspoortfoto, waarop ik een stuk jonger oog. Airbnb dwingt je in feite een nieuw paspoort aan te vragen, zodat je kunt werken met een recente paspoortfoto. Dure grap.
Verder is er niets mis met zelfredzaamheid, maar dat speelt hier natuurlijk niet. Tussen bedrijf en klant zullen er tal van momenten zijn waarbij contact niet wenselijk of optioneel is, maar onvermijdelijk. Denk aan een technisch mankement of storing (zoals in dit geval), een schadeafhandeling, een interpretatieverschil, een in gebreke blijven, noem maar op. Voor de reactie, de hulp of de bemiddeling ben je dan noodzakelijkerwijs op het bedrijf aangewezen. Met zelfredzaamheid kom je er dan niet.
Klanten nemen het niet als je als bedrijf nooit thuis geeft. Zie de tirades op de talloze beoordelingssites. Jong en oud spuwen hun gal. Het is juist Airbnb tegen wie een 'wen er maar aan' op zijn plaats is. Want ook in de 21e eeuw zullen klanten nog steeds luidruchtig van zich horen als je ze in de kou zet. Bovendien hebben zij nu veel meer kanalen om van zich te laten horen. Dus dat kan flink gaan rondtetteren. Een bedrijf dat dan nog steeds geen sjoege geeft, zal dat in zijn portemonnee gaan merken. Zelf heb ik ook met de voeten gestemd: ik heb mijn appartementje bij de concurrent geregeld. Airbnb pakt uiteindelijk zichzelf door onterecht te beknibbelen op noodzakelijk klantencontact.
Wat ik graag ook wil benadrukken: van Airbnb mag je een professionele benadering verwachten. We hebben het hier niet over een start-up met een handjevol medewerkers die plots overvallen wordt door een plots gestegen populariteit, waardoor ze het even niet meer kunnen bijbenen. Dit is een miljardenbedrijf met duizenden medewerkers dat na tien jaar een doordachte groeistrategie moet hebben uitgedokterd. Het lijkt me hoe dan ook onwaarschijnlijk dat Airbnb steeds maar weer verrast wordt door ‘groeipijntjes’. Het kan niet anders of het is een welbewuste keus van Airbnb geweest om de helpdesk ondermaats te houden. Nou ja, ze zullen het merken, vroeg of laat.
Ik herhaal dit ook nog maar eens: de oplossing kan zo simpel zijn. Stuur na herhaald mislukken van het geautomatiseerde ID-verificatieproces een e-mailadres toe, zodat je als klant een kopie van je paspoort en een vergelijkingsfoto kunt terugsturen, waarna een mens van vlees en bloed de gelijkenis beoordeelt.
UPDATE!
Na een week gehannes kreeg ik de melding dat de verificatie gelukt was. Het bericht kwam niet binnen via het berichtencentrum van mijn account, maar verrassend genoeg per mail.
Pluspunt: ook al laat de helpdesk niet van zich horen, achter de schermen gebeurt er wel wat.
Minpunt: verwacht geen snelle actie. Geduld is een vereiste.
Nou ja, er zijn slechtere resultaten denkbaar, zullen we maar zeggen.
Hallo Allemaal,
Kennelijk was het voor mij ook per 16 augustus 2018 verplicht om een officieel legitimatiebewijs op te laden.
Dus een kleuren-scan van mijn paspoort gemaakt (In Landscape Mode). En die vervolgens met Paint bewerkt om mijn BSN af te dekken.
Opgeslagen als JPG bestand (300 DPI, Bitdiepte: 24).
Ik moest wel eerst mijn officiële naam en geboortedatum, zoals die op mijn paspoort vermeld staat ingeven.
Ondanks dat mijn paspoort in kleur is, zit daar wel een Zwart-Wit (Monochrome) foto van mezelf in verwerkt. En dat werkte vlug en naar behoren!
Tevens heb ik weleens begrepen dat de foto op je paspoort wel enigszins overeen moet komen met je profielfoto!
Dus als daar grote verschillen in zitten, dan gaat dat niet functioneren.
Succes!
Het automatische ID-verificatieproces van Airbnb is ernstig onder de maat.
Allereerst: nog voordat ik een profielfoto ter vergelijking heb kunnen sturen, is de haarscherpe foto van mijn paspoort al afgekeurd. De afwijzing heb ik soms al binnen 30 seconden binnen. Een duidelijk teken dat er iets mis is met het herkennen zelf, niet met het vergelijken.
Daarnaast zal het meer dan eens niet doenlijk zijn om je profielfoto te laten matchen met de foto in je paspoort. Er zijn zo veel factoren die maken dat je het vergelijkingsproces niet heelhuids zult doorkomen:
– zwart-wit pasfoto vs. kleurenselfie
– gezichtsbeharing vs. gladgeschoren
– lang haar vs. kort koppie
– leeftijdsverschil (een verschil van zeven jaar is misschien al niet te overleven)
– moeilijk te imiteren verschillen in lichtval of achtergrond
– zwaar opgemaakt vs. niet opgemaakt
– winterbleek vs. zongebruind
– etc.
De lijst kan heel lang zijn. De capriolen die je dan zou moeten uithalen... Vlug je baard laten groeien? Effe naar de kapper om dat unieke kapsel terug te toveren? Verjongingssoftware loslaten op je profielfoto?
Pijnlijk is ook dat de helpdesk van Airbnb totaal niet functioneert. Op mijn eerste bericht via de app kwam weliswaar de snelle reactie dat er heel snel iemand zich op mijn kwestie zou storten, maar daarna volgde een lange stilte. Nadat ik toen maar het telefoonnummer had opgesnord om andermaal contact te zoeken, kreeg ik te horen dat ik diezelfde avond zou worden teruggebeld. Gebeurde niet. De dag erna belde ik opnieuw. Ik zei dat als ik het verificatieproces niet voor 19.00 uur voltooid zal hebben, ik de optie op het appartement zou verliezen. Opnieuw kwam er de verzekering dat degene die met mijn zaak belast is, een zeker Adi, ruim voor die tijd van zich zou laten horen. Maar nee, hoor. De helpdesk liet de deadline geruisloos verstrijken. Ook de dag erna geen taal of teken.
Toch kan de oplossing heel simpel zijn: na herhaald mislukken van het verificatieproces (laten we zeggen drie keer), krijg je automatisch een e-mailadres toegestuurd waarheen je een kopie van je pasfoto en je profielfoto kunt sturen. Een paar mensenogen maakt dan de afweging. Ja, kost meer geld, maar zolang het automatische verificatieproces het voortdurend laat afweten en er kennelijk ook geen drol geïnvesteerd wordt in een efficiënte, professioneel opererende helpdesk, is het onvermijdelijk dat je op andere wijze kosten zult moeten maken, wil je tevreden klanten hebben.
Check eens voor de grap de Nederlandstalige Airbnb-reviews op Trust Pilot. Een litanie aan klachten van zowel verhuurders als huurders. Niet alleen over het belabberde ID-verificatieproces en over de disfunctionele helpdesk, ook over tal van andere zaken. Na lezing van alle tirades bedacht ik: misschien is het maar goed ook dat ik het verificatieproces niet doorstaan heb en dus nog geen appartement heb kunnen huren via Airbnb. Zo heb ik mij tal van andere verschrikkingen bespaard.
Legitimatiebewijsvoering is hopeloos
3 weken geleden reserveerde ik een appartement via Airbnb zonder enig probleem. Gisteren en vandaag wilde ik een nieuw appartement reserveren, en opeens moest ik mijn legitimatie op orde brengen. Ik heb haarscherpe foto's van mijn pas ingestuurd, en ook goede foto's van mezelf, of via app of via desktop. Alles bij elkaar zo'n honderd keer opgestuurd, en niet gelukt. Telefoneren naar Airbnb, noch e-mailen lukt. Ik book voortaan maar ergens anders, tenzij Airbnb een fatsoenlijke klantenservice ontwikkelt.
Hi @Joseph432,
Sommige verhuurders hebben de optie aan staan: “Geverifieerd ID” verplicht.
Je wil nu kennelijk een accommodatie huren, die deze optie aan heeft staan. Vandaar dat je nu ineens gevraagd wordt om je ID op te laden.
Voor verhuurders is/was het opladen van een ID niet verplicht, maar ik moest onlangs ook ineens mijn ID opladen?
Juist om de reden die jij (en anderen) beschrijft, hebben we deze optie dus niet aanstaan.
Want we willen geen boeking mislopen door het mislukken van het opladen van zo’n ID.
Het mag dan wel leuk klinken zo’n “Geverifieerd ID”. Maar als verhuurder heb je er weinig tot niets aan. Want Airbnb zal deze ID immers nooit met de verhuurder delen. Het enige wat je kunt zien als verhuurder, is dat de gast iets opgeladen heeft. Wat kennelijk geaccepteerd is door Airbnb.
Wij moeten toch sowieso aam ID-registratie voldoen, in verband met eisen van de Portugese overheid. Dus daar hebben we veel meer aan (Wordt ook ter plaatse nog een keer gecontroleerd).
Hello Cor, Kun je de verhuurder van Casa di Bibi in Turijn niet informeren dat ik nog altijd graag bij hem wil huren, maar dat ik het op deze manier niet voor elkaar krijg. Hij mag ook contact met mij opnemen. Mijn gegevens zijn bij jullie bekend. Joseph
Hi @Joseph432
Dit is de Community, en ik werk niet voor Airbnb 🙂
Je kunt zelf ook contact opnemen met de verhuurder. In de advertentie staat een link: Contact met Verhuurder, daarmee kun je zelf contact opnemen met die verhuurder (Wellicht dat hij deze vereiste tijdelijk even voor je uit wil zetten).
Succes!
Cor bedankt! Je had het zo mooi uitgelegd dat ik inschatte dat je een airbnb'er was!
Probeer te boeken via AirBNB, al meer gedaan zonder problemen. Nu loop ik tegen de verificatie aan en dat lukt niet. Het werkt niet .
Ik ga maar een hotel boeken denk ik.
Jan