VVE wil AIRBNB verbieden

Ineke1
Level 1
Amsterdam, The Netherlands

VVE wil AIRBNB verbieden

Graag speodig advies:

 

Mijn VVE beheerder heeft een agendapunt geagendeerd: verbod short stay/airbnb ja of nee?

Het punt is aangedragen door mensen die last hebben van iemand die zijn kleine appartement non stop aan 5 a 6 gasten verhuurt. De onder en bovenburen zijn hier (terecht) klaar mee.

Ik woon in het zelfde blok en verhuur 40 % van mijn koopwoning als B&B ( 1 2-persoons slaapkamer en badkamer), geheel volgens de regels van de gemeente Amsterdam.

Mijn buren hebben absoluut geen klachten.

 

Wat is mijn positie  hierbinnen? Ik kreeg een paar dagen geleden de agenda, er is geen tijd voor lobby oid.

Ik heb alleen vandaag nog tijd het agendapunt aan te passen. Zonder voorbereiding wordt er nu gestemd voor of tegen Airbnb. Ik weet, wat ik doe valt niet onder short stay en ik kan via een andere site gaan verhuren, maar het voelt niet goed.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Alle tips welkom.

 

groet,

Ineke

5 Antwoorden 5

Ik verhuur alleen een slaap- en badkamer in mijn appartement. Mijn VVE doet ook moeilijk. Hoe kan ik voorkomen dat ze me dit verbieden. Ik kreeg al een brief dat ze sancties willen geven, terwijl het nog niet eens in een vergadering besproken is. Het beleid van de gemeent Maastricht is nog niet duidelijk, maar ze staan positief t.o.v. kleinschalig verhuur en budgetverhuur.

Godelieve0
Level 1
Dee Why, Australia

Hallo,

 

Niet helemaal in de lijn van het gaande 'gesprek', maar wij zouden graag wat meer weten over de regelgeving in Zuid-Limburg ten aanzichte van Airbnb.

Wij willen graag ons huis bij Maastricht uithuren aan tijdelijke/vakantie gasten en wonen zelf in het buitenland.

We willen op deze manier de mogelijkheid hebben om zo een keer per jaar van ons huis gebruik te kunnen maken.

 

Hoe zijn de wetten hierom trent ?

 

Bij voorbaat dank voor informatie !!

 

Godelieve

Hadewijch0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

HI, 

 

Ik loop tegen hetzelfde aan. Tegen de wens in van de geheel VVE hebben sommige leden waaronder de voorzitter een Huishoudelijk Rgelement opgesteld waarin AIRBNB wordt verboden. Over tien dagen is de VVE vergadering en moeten we stemmen over aannamen van dit regelement. ook van mijn huurders hebben ze nooit last gehad maar ze beweren dat ze vorige zomer van sommige huurders  wel last hebben gehad. Hoe is het bij jou gegeaan heb je het kunnen oplossen? Ik kan niet anders dan in de VVE vergadering een pleidooi houden om beperkte AIRBNB toe te staan. Mochet jullie nog argumenten hebben graag. 

Okkie0
Level 2
Antwerp, Belgium

Beste Ineke,

 

Ik ben bang dat er weinig aan te doen is als de VVE eenmaal haar goedkeuring heeft gegeven aan het het verbod op betalende gasten.

 

Mijn man en ik hebben vorig jaar een appartement gehuurd in Stockholm, waar waarschijnlijk een soortgelijk verbod was ingesteld. Ons werd heel duidelijk vantevoren verteld dat we op elke vraag die we in het gebouw kregen over wie we waren altijd hetzelfde antwoord moesten geven: " Wij zijn vrienden van....". 

 

Nu was het grappige dat er vaak rolkoffertjes te horen waren en dat sommige bijbehorende gasten van andere appartementen al uit zichzelf zich begonnen voor te stellen met : "Wij zijn vrienden van....". Het was dus duidelijk dat al die 'vrienden' gewoon betalende gasten waren. 

 

Dit soort 'ontwijkend gedrag' zou je kunnen hanteren in een appartementencomplex waar je niet zelf woont maar als je gewoon af en toe je eigen appartement verhuurd en normaal contact hebt met de andere bewoners dan wordt het een lastig ververhaal.

 

Succes,

gr.

Okkie

 

 

 

Lenie1
Level 2
Montaigu-de-Quercy, France

Ik verhuur een slaapkamer voor max. 3 nachten achtereen. Ben zelf ook altijd aanwezig in  mijn apartement als er een gast is. Dus overlast: NEE NOOIT!
Ook ik kwam er door toeval achter laatst dat mijn VVE airbnb. verbiedt. Terwijl dat eerder niet zo was en ik het ook al ruim 3 jaar doe op deze manier.
Ik ben ernstig gedupeerd als ik de inkomsten niet meer zal hebben.
Het voelt heel vervelend wanneer ik aan mijn gast moet vragen of hij a.u.b. bij vragen van mensen wil antwoorden dat hij een kennis van me is die bij mij logeert!

WAT MOET/KAN IK DOEN?

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf