VVE

Hadewijch0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

VVE

Tegen de wens in van de gehele VVE hebben sommige leden waaronder de voorzitter een Huishoudelijk Rgelement opgesteld waarin AIRBNB wordt verboden. Het regelement bestaat uit vier artikelen waarvan drie over het verbieden van alle mogelijke verhuur gaan. De voorzitter van onze VVE woont onder een appartment dat wordt verhuurd, hier heeft de voorzitter nog al last van. Dan snap ik maar ze hebben geen last van mijn huurders. Ten minste dat zou gek zijn want ik heb nog nooit een klacht ontvangen van mijn buren ( niet van de naaste en bovenburen). Ik heb hetgevoel dat ze er nu een hetze van maken en dat is beste gemakkelijk gelet op de negatieve publiciteit die AIRBNB krijgt.

 

Over tien dagen is de VVE vergadering en moeten we stemmen over aannamen van dit regelement.  Ik kan niet anders dan in de VVE vergadering een pleidooi houden om beperkte AIRBNB toe te staan.

 

Mochten jullie nog argumenten hebben graag. 

5 Antwoorden 5
Constanze8
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Ik heb precies hetzelfde. Zijn er mensen die weten welke argumenten erbij gehaald kunnen worden zodat wij kunnen blijven verhuren?

Hadewijch0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hi,

 

ik heb met een paar bewoners gesproken en die vinden AIRBNB geen probleem. Wel vinden ze het belangrijk dat de verzekering goed geregeld is. Je inboedelverzekreing is via AIRBNB geregeld maar denk dat het verstandig is als je je eigen inboedelverzekering hier ook op aanpast. Bv Nationale Nederlanden hebben een dergelijke polis.

Je opstalverzekering is afgesloten via je VVE. Daarin moet verhuur dus zijn toegestaan. Het lijkt mij wel maar dat moet je checken via de VVE. Wat wel wer lastig is gelet op de vijandige houding tav AIRBNB door het bestuur. AS woensdag is de VVE vergadering. 

Hadewijch0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Nog een kleine toevoeging, ik vind de opstelling van de Gemeente Adam wel in ons voordeel werken. Zij geven toch blijk dat beperkte verhuur max 60 dagen max 4 personen mogelijk moet zijn. Meldplicht lijkt mij ook  prima.

Gerdie0
Level 2
Rotterdam, Netherlands

Moet ik me extra verzekeren bij opstal en inboedel?
Mijn verzekering vraagt of er wijzigingen zijn in onze woonsituatie en met name of ik een Airb&b heb. Wij hebben al 30 jaar een VVE met onze benedenburen. Ik denk niet dat zij bezwaar hebben met onze verhuur, maar als ik ja invul, gaan we sowieso extra premie betalen. Via Airb&b hebben we ook een verzekering, ik dacht dat we hiermee voldoende verzekerd waren maar dat blijkt dus van niet. En moeten we dan ook een extra inboedelverzekering afsluiten? Ik verhuur niet constant,  en slechts een kamer per keer. Niet het hele huis  waar, bij het afsluiten  ven een verzekering, wel door de verzekeraar van uit wordt gegaan. Eerst woonden onze kinderen bij ons in huis, die zijn nu het huis uit en hebben we af en toe gasten via Airb&b. Eigenlijk verandert er qua gebruik niets, behalve dan dat onze gasten alleen in hun kamer en onze badkamer komen. Verder maken ze geen gebruik van onze privevertrekken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe hebben jullie dit opgelost?

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Gerdie0@Hadewijch0@Constanze8,

 

Om je te wapenen tegen eventuele Airbnb-weerstand van een VVE. Is het zaak om goed kennis te nemen van de bijbehorende statuten van de desbetreffende VVE. Hoeveel stemmen zijn er bijvoorbeeld nodig, om verhuur middels Airbnb onmogelijk te maken. Ook kun jezelf gaan lobbyen om medestanders te krijgen: Bij iedereen langs de deur gaan, briefje door de brievenbus, etc.

 

Om antipathie tegen Airbnb verhuur zoveel mogelijk te beperken. Is het ook zaak om huurders er grondig op te wijzen, burengerucht zoveel mogelijk te vermijden (voorkomen is beter dan genezen).

 

In Portugal (wij verhuren aldaar) wilden ze nog veel verder gaan: Als er ook maar 1 buur iets tegen Airbnb verhuur had. Dan kon het verhuren middels Airbnb al verboden worden. Gelukkig is dit voor ons uiteindelijk niet aan de orde gekomen. Want je snapt wellicht wel, dat het schier onmogelijk is om goedkeuring van al onze ruim 100 buren te krijgen.

 

Jullie hebben het over een verzekering bij Airbnb. Ik zou niet goed weten wat jullie daar precies mee bedoelen?

Is dat de 1 Miljoen dollar Verhuurders garantie? Of de waarborg?

Als je geld los wilt zien te krijgen van die 1 Miljoen dollar Verhuurders garantie, dan moet je toch echt van hele goeden huize komen! Het is nog maar heel weinig verhuurders gelukt, om hier daadwerkelijk aanspraak op te maken. Feitelijk is het een wassen neus of een ongegronde geruststelling.

En ook de waarborg is absoluut geen garantie, dat je eventuele schade ook daadwerkelijk vergoed krijgt.

Dus extra verzekeren is zeker het devies. Doen wij dus ook! Aangezien verhuur aan toeristen veel voorkomt in Portugal, is dit aldaar geen probleem. Ik heb weleens begrepen dat veel verzekeringsmaatschappijen in Nederland, liever hun vingers niet aan dit soort activiteiten wil branden. Het is immers niet zo heel moeilijk om even voor vele duizenden Euro’s schade te veroorzaken aan een woning.

Herinneren jullie zich dit verhaal nog: https://nos.nl/artikel/2243226-jouw-huis-is-een-complete-ravage-na-airbnb-verhuur-wat-nu.html

Airbnb kwam uiteindelijk met € 100 over de brug 😞

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf