Wat doen als een gast toch niet wil na een reserveringsaanvraag?

Ingrid194
Level 2
Rijsbergen, The Netherlands

Wat doen als een gast toch niet wil na een reserveringsaanvraag?

Ik ben nieuw hier.... Gisteren mijn eerste reserveringsaanvraag ontvangen!

Ik heb 'Direct Boeken' uitgeschakeld, dus kan in principe altijd weigeren.

De potentiele gast stelde een paar vragen bij de aanvraag, ik heb daar direct op geantwoord en op basis van mijn antwoorden gaf ze vandaag aan het toch niet te willen. Geen probleem verder.

 

Wat kan ik nu het beste doen?

- Niets (aanvraag laten verlopen)? Of wordt ik dan 'gestraft' door Airbnb? Ik heb wel tijdig gereageerd...

- De gast vragen om de aanvraag in te trekken? (niet zo klantvriendelijk?)

- Zelf weigeren? Of krijg ik dan een slechte naam bij Airbnb?

 

Ik vind het allemaal nog niet zo helder, hoor, de wereld van Airbnb....

 

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Ingrid194,

 

Ten eerste is het heel belangrijk te weten, wat voor type bericht het exact is!

Maw: Is het een (reguliere) "Aanvraag". De gast heeft op de knop: "Contact met de Verhuurder" gedrukt. Het onderwerp van de bijbehorende mail zal beginnen met: “Aanvraag voor ….”

Of is het een "Verzoek tot reserveren" (Reserveringsaanvraag). De gast heeft op de knop: "Aanvraag tot reservering" gedrukt. Het onderwerp van de bijbehorende mail zal beginnen met iets van: “Reserveringsaanvraag ….”

Dat is namelijk een essentieel verschil!

Het verschil kun je ook zien, aan de knoppen die jij tot je beschikking hebt - met betrekking tot dit verzoek.

Bij een "Verzoek tot reserveren" zal je namelijk een knop hebben: "Reservering accepteren".

En bij een "Aanvraag" heet die knop: "Stuur vooraf goedkeuring"

Als het een (reguliere) "Aanvraag" betreft, dan hoef je verder eigenlijk niets te doen. Want je geeft aan dat je netjes binnen minimaal 24 uur (het liefst natuurlijk binnen 1 uur) geantwoord hebt. En de aanvraag zal na verloop van tijd verlopen en uit je dashboard verdwijnen.

Als het een "Verzoek tot reserveren" (Reserveringsaanvraag) betreft, dan MOET je hem eigenlijk binnen 24 uur accepteren. Anders dan heeft dit allerlei vervelende consequenties.

Dat geldt voor niet reageren, en zeker voor weigeren!

Zelf vermoed ik dat de gast een bericht heeft gestuurd van het type: “Aanvraag”.

Als het wel een "Verzoek tot reserveren" is, dan dient de gast dit verzoek weer in te trekken. Maar dat kan de gast dus geld kosten. Zelf in ieder geval NOOIT weigeren! Als de gast verder niet meer reageert. Dan even Airbnb bellen op: +31 20 52 22 333 en de situatie voorleggen. Zij kunnen namelijk ‘meelezen’ en kunnen je dan verder helpen. Hoe hier mee om te gaan!

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf