Wat met betaling indien een gast last minute annuleert?

Ingrid351
Level 1
Geel, Belgium

Wat met betaling indien een gast last minute annuleert?

We hadden afgelopen weekeinde een reservering voor 2 nachten. In de voormiddag van de 1ste dag, laat de gast ons weten dat hij ziek is, en niet kan komen. Wat we uiteraard wel begrijpen. Wij hanteren gemiddelde annuleringsvoorwaarden en verwachtten dus wel een volledige betaling voor de 1ste nacht en 50% voor de 2de nacht. Het was immers  te kort dag  om nog nieuwe gasten te laten boeken. Deze betaling is blijkbaar echter vervallen.

Wat ook vreemd is, is dat de gast per bericht heeft aangekondigd dat hij zou annuleren, dat de data ook zijn vrijgekomen, maar dat we geen bericht hebben ontvangen van AIRBNB dat er een annulering heeft plaatsgevonden. Bij een vorige annulering ontvingen we hiervan wel een bericht van AIRBNB.

Klopt dit, en is het correct dat er, ondanks de last minute annulering geen betaling plaatsvindt? En dat AIRBNB ons daar bovendien ook niet van verwittigt?

 

11 Antwoorden 11
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Ingrid351,

 

Bij annulering, zou je inderdaad een bericht dienen te ontvangen.

In datzelfde bericht zou ook vermeld moeten worden, welke financiële consequenties deze annulering voor je zou moeten hebben.

Verder:

  • Welke status heeft deze reservering, in je reserveringen-overzicht?
  • Wat staat er vermeld bij je transactiehistorie?
  • Staat er ook geen opmerking over een eventuele annulering in je Inbox?

Als niets er op duidt, dat er ook daadwerkelijk geannuleerd is. Dan is dat dus ook niet zo – en is de gast dat wellicht vergeten te doen.

 

Heb je hier al contact over gehad met de gast zelf?

Uiteraard eerst even de bovenvermelde punten controleren.

 

Tevens zou de gast beroep gedaan kunnen hebben op ‘verzachtende omstandigheden’, maar ook dan zou je hier bericht van hebben moeten krijgen.

 

En wellicht is de betaling nog onderweg.

 

Als de gast niet geannuleerd heeft, dan krijgt die straks nog wel de mogelijkheid om een recensie achter te laten.

In ieder geval niet zelf annuleren!

Dag Cor

 

Dank voor je reactie!

 

- We hebben zeker geen bericht ontvangen van AIRBNB.

- De status van de reservering staat op 'geannuleerd', maar het verschuldigde bedrag is verdwenen. Top op heden liep de afrekening altijd heel vlot, dus dit verraste ons wel.

- We hebbenniet zelf geannuleerd.

- En we hebben ook geen informatie ontvangen over mogelijk 'verzachtende omstandigheden'.

 

Ik heb mijn vraag nu eerst ook eens bij de helpdesk van AIRBNB neergelegd. Als ik hierover een bericht ontvang, dan zal ik het delen in de Community.

 

Vriendelijke groet!

 

Ingrid

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Ingrid351,

 

In dat geval, vermoed ik dat het annulerings-mailtje ergens in een SPAM/Junk Folder terecht gekomen is. Misschien dat je daar nog even moet zoeken.

Want daar zou de uitleg in moeten staan.

En als ik het hele geval zo aanhoor, dan is er dus zeer waarschijnlijk een beroep gedaan op ‘verzachtende omstandigheden’. Anders dan had je inderdaad in ieder geval iets aan uitbetaling moeten ontvangen.

 

Een simpel briefje van de dokter is veelal voldoende, om hiervoor in aanmerking te komen.

 

Ps.

Bedankt alvast dat je de uitkomst hier later wilt vermelden.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Cor3Je antwoord zal ongetwijfeld correct zijn. maar is het redelijk dat Airbnb een vervelende gebeurtenis bij de huurder, financieel afwentelt op de verhuurder. De verhuurder kan meestal op korte termijn niet meer verhuren en de huurder had een verzekering kunnen afsluiten om dit risico af te dekken

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bob297,

 

Je hebt helemaal 100% gelijk!

 

Alleen werkt het echter niet zo bij Airbnb.

Feitelijk komt het er in veel gevallen op neer, dat de verhuurder eigenlijk de reisverzekering van de gast is (Raar maar waar).

 

We kunnen het belachelijk vinden, maar er zijn op de Engelstalige versie van de Community talloze voorbeelden van dit soort situaties te vinden. Zelfs op de Nederlandstalige versie van de Community ben ik al diverse malen dit soort voorbeelden tegen gekomen.

 

Ps.

Lees ook dit maar eens: https://www.airbnb.nl/help/article/544/what-is-airbnb-s-guest-refund-policy-for-homes

Ingrid351
Level 1
Geel, Belgium

@Cor0@Bob

 

Ik heb ondertussen een antwoord ontvangen van AIRBNB en de gast heeft de nodige documenten  voorgelegd voor 'extenuating circunstances'. Het is dus wel degelijk zo dat elke gast met een eenvoudig doktersbriefje zelfs tot enkele uren op voorhand (zoals bij ons het geval was) kan annuleren zonder verdere gevolgen. De 'cancellation policy' is dus eigenlijk compleet waardeloos.

 

In de 'gewone' reiswereld wordt dit inderdaad opgevangen door een annulatieverzekering en heeft de verhuurder of reisaanbieder hier geen nadeel van. Niet voor AIRBNB dus.

 

Op de vraag waarom we geen bericht kregen via AIRBNB met de annulering en de reden, kregen we geen antwoord... De data werden zonder voorafgaande verwittiging vrijgegeven. Gelukkig had de gast ons persoonlijk een apart bericht gestuurd, anders hadden we de annulering pas gemerkt als de gast niet was komen opdagen.

 

Geleerde les voor de toekomst dus, en fingers crossed dat we dit niet te vaak tegenkomen.

 

Dank voor jullie reacties!

 

Ingrid

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Ingrid351,

 

Ik had het eigenlijk al een beetje verwacht: Verzachtende omstandigheden, dus.

Als het goed is, moet je daar toch echt wel een berichtje van gehad hebben. Dus als ik jouw was, zou ik toch nog even in je SPAM/Junk folder kijken.

 

Meestal wordt aangegeven dat het verblijf geannuleerd is door de gast en dat de gast tevens succesvol een beroep heeft kunnen doen op Verzachtende omstandigheden (Reden wordt gewoonlijk niet gegeven).

Verzachtende omstandigheden: De verhuurder krijgt helemaal niets (Ja, de dagen worden weer vrijgegeven in je kalender, maar daar heb je op een dergelijke korte termijn nagenoeg niets aan). En Airbnb incasseert wel vrolijk de gasten service kosten!

Het feit, dat gasten dagen in je kalender voor een bepaalde tijd geblokkeerd hebben, heeft nu eenmaal een waarde. Dat je tevens tijd aan de gast besteedt hebt, en misschien wel inkopen gedaan hebt, ook!

 

Kortom, het is te belachelijk voor woorden. Maar zo werkt het helaas bij Airbnb.

Zelf ziek, Kind ziek, hond ziek, oud-oom overleden, een beetje slecht weer, een geannuleerde vlucht, een overheid die ergens voor waarschuwt. Allemaal voldoende redenen om hier aanspraak op te kunnen maken.

En als het om de een of andere reden toch niet mocht lukken, om hier aanspraak op te maken. Dan gaat Airbnb je domweg gewoon bellen, of je eventueel coulant wil zijn, en de gast tegemoet wil komen. Echt waar! Standaard antwoord in dergelijke gevallen moet dan zijn: Als Airbnb ook eenzelfde deel van de service kosten inlevert, dan zijn wij ook bereid om wat te doen. Dan is de discussie meestal ineens over.

Doel: Gast blij, en die gaat de volgende keer weer via Airbnb boeken (want die is nagenoeg: Gratis, geholpen. Helaas wel over de rug van de verhuurder).

Zo simpel, zit het spelletje (helaas) in elkaar. 

Het is niet anders. Je bent natuurlijk vrij om een andere verhuursite te gebruiken.

Alleen is Airbnb wel de marktleider.

En de wet van behoud van ellende, gaat ook ten alle tijde op 😄

Nej0
Level 2
Germany

Hallo 

 

ik boekte een studio in Manchester van 1 tem 3 mei. Wat 100 euro had moeten bedragen bedraagde al meteen over de 300 euro. Ik heb nog niets moeten betalen en heb zodus  meteen een bericht gestuurd naar de verhuurder via airbnb om te annuleren. Nu staat er in de annuleringsclausule van airbnb dat je via het "dashbord" naar "reizen" moet gaan, op de reservatie moet klikken en vervolgens op de "annuleringsknop" . Ik vind de reservatie niet terug en de annuleringsknop al helemaal niet... Als ik op de startpagina de studio opzoek en naast de foto's van de studio de beschikbare data bekijk dan staan de data die ik reserveerde gemakeerd en wel effectief " gereserveerd". Kan iemand me hierbij helpen aub en zeggen hoe ik correct moet annuleren?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Nej0,

 

Het zou zichzelf moeten wijzen, maar als het niet lukt. Dan zou ik even in contact treden met Airbnb.

Zie hier de contact details: Contact Airbnb.

 

Die kunnen je zeker helpen!

 

Succes!

Monica-and-Frans0
Level 2
Heerenveen, Netherlands

Ook wij hebben met annuleringen te maken gehad. Zelfs enkele uren voor aankomst, ook met gemiddelde voorwaarden hebben wij geen vergoeding gehad. De risico's (die verzekerbaar zijn voor de gasten) worden inderdaad afgewimpeld op de verhuurder. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Monica-and-Frans0,

 

Feitelijk maakt het niet uit welke annuleringsvoorwaarden je hanteert.

Briefje van de dokter, en de verhuurder is de klos. Ik heb weleens begrepen dat Airbnb hier zelfs min of meer mee adverteert. De welbekende “Guest refund policy”.

Eenzelfde verhaal gaat op, als gasten de huisregels massaal overtreden. En daarom uit de accommodatie gezet worden. Immers Airbnb zal doorgaans de niet verbleven nachten gewoon vergoeden aan de gast (op kosten van de verhuurder). Of ze zelfs helpen om een andere accommodatie te vinden. Zodat ze daar verder kunnen gaan met het gedrag, waardoor ze uit de vorige accommodatie gezet zijn.

 

Immers: Aan verhuurders en listings geen gebrek (In krap een jaar tijd is het aantal listings weer met 35% gegroeid. Ondertussen staat de teller al op 6 miljoen listings!).

En ze kunnen altijd meer gasten gebruiken.

 

Dus nagenoeg alles wordt in het werk gesteld, om de gast maar een warm gevoel te geven. Zodat die de volgende keer weer gebruik gaat maken van Airbnb.

Het hoort helaas allemaal bij het spelletje. En je kan jezelf er niet echt tegen wapenen.

 

Airbnb gelooft heilig dat de P van Pricing in de marketing mix, veruit de allerbelangrijkste is.

Dus iedere Euro/Dollar/Pond die een gast kan besparen op zijn reis. Is in het voordeel van Airbnb.

 

Aan de andere kant: Hoe meer groei voor Airbnb, hoe beter het wellicht voor ons is.

Het is maar net hoe je het bekijkt.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf