registratiedocument

Mieke62
Level 2
Zutendaal, Belgium

registratiedocument

Hoi

Ik verhuur een vakantiehuisje in België. Ik las ergens dat volgende gegevens 7 jaar moeten bijgehouden worden in een (online) registratiedocument.

naam, voornaam, geboorteplaats, geboortedatum, nationaliteit, identiteitskaartnummer, aankomst- en vertrekdatum.

Doen jullie dit voor alle gasten en wanneer vraag je hen die gegevens?

Groeten

Mieke 

4 Antwoorden 4
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Mieke62, Ik weet helaas niet precies wat de exacte regelgeving in België is m.b.t. registratie, maar volgens mij hangt dit af van je gemeente?

Ik weet niet of de Nederlandse hosts ook zo'n soort register moeten bijhouden.

@Sina25 @Wim-En-Lia0 @Emiel1 @Bob297 @Mirjam0, weten jullie misschien meer? 

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Het bijhouden van een  zogenaamd Nachtregister is iets wat wordt gevraagd  in de  voorwaarden voor verhuur die kan verschillen per gemeente.

In  Amsterdam moeten we in het nachtregister  vermelden: naam, adres gast, dag aankomst en -vertrek, soort ID ( dus niet het ID nummer)

We mogen wel het ID  checken om te zien of de gast dezelfde is als degene die de boeking maakte.

Ik laat bij aankomst even een zelf gemaakt formulier  invullen.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Mieke62 @Quincy 

De regels voor hosts in België staan hier genoemd:

https://www.airbnb.nl/help/article/1393/verantwoord-verhuren-in-belgië

Daar staat ook onder sectie "Gemeentelijke en regionale regelgeving" dat e.e.a. per regio kan verschillen, met verwijzing naar lokale websites.

In Nederland moet tbv de toeristenbelasting een nachtregister worden bijgehouden. Dat moet in theorie 7 jaar (voor ondernemers !) worden bewaard (net als elk ander document tbv belastingen).

Op Airbnb kun je in de "lijst van reserveringen" een CSV bestand downloaden met reserveringen  over bepaalde periode. Dan heb je meteen al een begin !

Sommige gemeenten hebben een "digitaal nachtregister", daarin kun je vaak ook CSV bestanden uploaden.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Mieke62, heb je de reacties van Andrea en Emiel gezien? 

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Meer tools voor jouw doelen

Informatiecentrum

Gidsen over gastvrijheid, het beheren van je advertentie en het laten groeien van je onderneming.

Lokale hostclubs

Leer nieuwe dingen door online en bij meetups bij jou in de buurt contact te leggen met lokale hosts.