Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede er...
Laatste reactie
Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede ervaringen tot nu toe, maar wat we graag willen is dat er gedurende...
Laatste reactie
Log in met je Airbnb account om verder te gaan met lezen en om samen te komen en verhalen te delen met miljoenen andere Hosts over de hele wereld.
Hoi
Ik verhuur een vakantiehuisje in België. Ik las ergens dat volgende gegevens 7 jaar moeten bijgehouden worden in een (online) registratiedocument.
naam, voornaam, geboorteplaats, geboortedatum, nationaliteit, identiteitskaartnummer, aankomst- en vertrekdatum.
Doen jullie dit voor alle gasten en wanneer vraag je hen die gegevens?
Groeten
Mieke
Hallo @Mieke62, Ik weet helaas niet precies wat de exacte regelgeving in België is m.b.t. registratie, maar volgens mij hangt dit af van je gemeente?
Ik weet niet of de Nederlandse hosts ook zo'n soort register moeten bijhouden.
@Sina25 @Wim-En-Lia0 @Emiel1 @Bob297 @Mirjam0, weten jullie misschien meer?
Het bijhouden van een zogenaamd Nachtregister is iets wat wordt gevraagd in de voorwaarden voor verhuur die kan verschillen per gemeente.
In Amsterdam moeten we in het nachtregister vermelden: naam, adres gast, dag aankomst en -vertrek, soort ID ( dus niet het ID nummer)
We mogen wel het ID checken om te zien of de gast dezelfde is als degene die de boeking maakte.
Ik laat bij aankomst even een zelf gemaakt formulier invullen.
De regels voor hosts in België staan hier genoemd:
https://www.airbnb.nl/help/article/1393/verantwoord-verhuren-in-belgië
Daar staat ook onder sectie "Gemeentelijke en regionale regelgeving" dat e.e.a. per regio kan verschillen, met verwijzing naar lokale websites.
In Nederland moet tbv de toeristenbelasting een nachtregister worden bijgehouden. Dat moet in theorie 7 jaar (voor ondernemers !) worden bewaard (net als elk ander document tbv belastingen).
Op Airbnb kun je in de "lijst van reserveringen" een CSV bestand downloaden met reserveringen over bepaalde periode. Dan heb je meteen al een begin !
Sommige gemeenten hebben een "digitaal nachtregister", daarin kun je vaak ook CSV bestanden uploaden.