volgorde recensies

Anke49
Level 1
Overveen, Netherlands

volgorde recensies

Hoe zit het nu precies, de meningen zijn erover verdeeld:

Verschijnt de recensie van een huurder altijd op mijn site, of alleen wanneer ik ook een recensie aan de verhuurder heb geschreven?

Alvast dank voor je reactie!

9 Antwoorden 9
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Anke49,

 

2 dingen: In je titel schrijf je: Volgorde recensies.

En in de tekst heb je een vraag wanneer de recensies publiekelijk gemaakt worden.

 

Om met het laatste te beginnen: De beoordelingsperiode is 14 dagen. Zodra zowel de huurder als de verhuurder een recensie geschreven hebben, dan worden beide recensie meteen publiekelijk gemaakt (dus in minder dan die 14 dagen). Laat 1 van beide partijen geen recensie achter. Dan wordt na het aflopen van de beoordelingsperiode (na 14 dagen dus), de eventuele individuele achtergelaten recensie ook gepubliceerd (dat kan die van de huurder of die van de verhuurder zijn natuurlijk). Als geen van beiden een recensie achterlaat, dan is er nadien van het hele verblijf niets meer terug te vinden.

De wederzijdse recensie is vooraf niet in te zien, door de andere partij. Je kunt dus niet vooraf inspelen op de recensie van de ander. En achteraf kun je de eigen recensie ook niet meer aanpassen.

 

Nu aangaande de volgorde:

In principe is de volgorde chronologisch, BEHOUDENS dat Airbnb EERST de recensies laat zien die achtergelaten zijn door personen die dezelfde voorkeurstaal hebben (ten tijde van het achterlaten van de recensie), als de taal waarmee een gebruiker naar de recensies kijkt. Ondanks de aanwezigheid van een automatische vertaalknop bovenaan de recensies. Redeneert Airbnb dat het voor een gebruiker het makkelijkst is, om recensies in de eigen taal het eerst aangeboden te krijgen.

Kijk maar eens naar je eigen advertentie: In het Nederlands staat de recensie van een andere persoon bovenaan, dan wanneer je de te gebruiken taal op het Engels zet.

 

Succes.

Lo7
Level 2
Abang, Indonesia

Hallo Cor,

Ik heb niet eerder kunnen lezen dat er alsnog een recensie gepubliceerd wordt als slechts één partij 'm geschreven heeft. Bij mij is het een enkele keer voorgekomen dat gasten niks schreven, maar heb eigenlijk nooit gecheckt of mijn recensie over hen wel is gepubliceerd.

Op het ogenblik heb ik gasten die vandaag aangekomen zijn. Ze maken overal heisa over. Het huis is in Bali en ze hebben bij de boeking gevraagd of ik een pick-up transfer vanaf de luchthaven voor ze kon regelen, en 2 huurscooters. Dit heb ik gedaan. Nu vinden ze het gek dat ze moeten betalen voor de rit van 4 uur en de vaste prijs van de scooters van 3 euro pst (in juni bij de boeking al doorgegeven) vinden ze te veel want volgens hen kunnen ze online voor 1,20 euro reserveren. 

Ze wilden in een restaurant onderweg geen servicekosten betalen van 10% (is door heel het land een vaste regel) en daar werd de door mij geregeld chauffeur voor aangesproken.

Al met al vrees is dat de komende vier dagen nog veel meer problemen opleveren.

Ik ben al 2 jaar achter elkaar superhost maar vrees werkelijk dat de negativiteit van deze huidige gasten onterecht in de review naar voren zal komen. Niks is goed volgens hen en alles is te duur.

Ik dacht dat ik voor het eerst maar geen review ga schrijven over mijn gasten.

Maar ik begrijp dus uit jouw reactie dat er hun review dan alsnog geplaatst wordt. Wat zou je me adviseren? 

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Lo7,

 

Ik heb nog even gezocht naar dat help artikeltje, waarin het publiceren van de recensies beschreven staat. Zie dit Engelstalige help-artikel, waarin dit onder andere beschreven wordt: https://www.airbnb.nl/help/article/2059/host-and-guest-reviews

Het komt er dus op neer, dat de recensies gepubliceerd worden op het moment dat beide recensies over en weer geschreven zijn. En mocht slechts 1 van de beide partijen een recensie achter laten, dan wordt die recensie aan het einde van de beoordelingsperiode (14 dagen na afloop van de reservering) ook alsnog gepubliceerd. En zal dus ook de bijbehorende sterren-score mee gaan tellen.

Controleer dat dus maar even bij de gevallen, die jezelf kent. Dan zal je zien dat dit inderdaad het geval is.

 

Je bent dus momenteel mensen aan het hosten, die nimmer tevreden gesteld kunnen worden. Helaas, die mensen bestaan nu eenmaal. En dat is heel lastig om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Vroeg of laat krijgt iedere verhuurder hier wel een keer mee te maken. Een kwestie van tijd.

Vooraf zoveel mogelijk en duidelijk communiceren is het devies. Maar ook dat voorkomt niet altijd alle problemen. Gasten lezen niet en zeker niet als er sprake is van een overdaad aan informatie. Tot zelfs opmerkingen in de trend van: Ja, je had het inderdaad gezegd, maar ik dacht …. (Terwijl de verhuurder toch echt wel weet waar die over praat en de gast pas vaak voor het eerst ter plaatse is).

 

Je zou eventueel nu al met Airbnb in contact kunnen treden, en hen hierin om advies te vragen (dan wordt het bij hen alvast in het dossier opgenomen). Het voordeel is dat jij dan al een voorsprong hebt, mocht er uiteindelijk een discussie gaan ontstaan. Ook kun je zelfs trachten een wraak-recensie juist uit te lokken (vlucht naar voren). Wellicht niet zo’n fraaie methode, en kan ook gevaarlijk zijn. Maar goed, je moet ook aan jezelf denken. Want als uit de documentatie blijkt dat jij alles netjes van tevoren aangegeven hebt. En de gast meldt op een bepaald moment, dat ze je dit in de recensie aan zullen gaan rekenen. Dan sta je behoorlijk sterk, om later de recensie weer verwijderd te krijgen.

 

Verder beschrijf je eigenlijk wel een klassiek geval: Vooraf wordt er over prijzen gesproken, en die lijken op dat moment best gunstig. Maar als mensen dan eenmaal ter plaatse zijn, en zich er meer in gaan verdiepen. Dan realiseren ze zich pas, dat het allemaal nog goedkoper had gekund.

Ik blijf zelf altijd ver weg van het aanbieden van extra services of het in rekening brengen van extra kosten voor bepaalde zaken. Juist om dit soort problemen te voorkomen.

Als mensen ergens om vragen (in ons geval ook vaak om een transfer te regelen). Dan geef ik aan waar ze dat zelf het beste kunnen regelen en geef ik ook een indicatie van de bijbehorende kosten. Als reden meldt ik altijd dat anders ik alle mailtjes en dergelijke ga ontvangen en dat ik niet alle antwoorden heb op de vragen die me in het boekingsformulier gesteld worden. Dat werkt meestal afdoende.

Mocht dit voor jullie niet werken. Zorg dan dat de gast zelf bewust een keuze kan maken.

Zo van: U wilt een transfer? Die kunt u zelf op zus en zo wijze regelen, kosten ongeveer zoveel. En als wij dat voor u moeten regelen, dan vragen wij daar een vergoeding voor, en kost het dus zoveel. Niemand hoeft tenslotte voor niets te werken, toch? En zal de gast dus bewust vooraf akkoord moeten gaan.

Duidelijkheid en eerlijkheid is heel belangrijk.

 

Ook kun je wachten met het insturen van je eigen recensie. Totdat zij een recensie achter gelaten hebben. Want misschien laten ze geen recensie achter. Als jij als eerste een recensie achter laat, dan krijgt de gast hier een signaal van. En dat kan voor hen dus een motivatie zijn, om voor jullie ook maar een recensie achter te laten (Nieuwsgierigheid wordt hierdoor aangesproken: Wat heeft die andere persoon over mij te melden).

 

Er zullen ongetwijfeld nog wel veel meer ideeën zijn om hier adequaat mee om te gaan.

Maar dit zijn zo'n beetje de ideeën, hoe ik er zelf mee om zou proberen te gaan.

 

Veel sterkte toegewenst met deze irrationele gasten!

Lo7
Level 2
Abang, Indonesia

Dank voor de uitgebreide reactie en support. 

Wij zijn inderdaad altijd heel informatief naar de mensen toe wat betreft mogelijkheden en prijzen. Dat zij terplekke andere prijzen 'online' ontdekken is voor ons een raadsel.

De prijzen zijn nl in de lokale drivers-community min of meer vastgestelde prijzen.

Bovendien gaat het hier om een verschil van 3 euro of 1,20 waar al enorme stennis over gemaakt wordt. 
Heel theatraal - waarbij de gasten zich insloten in de verblijven en de hosts dus in een bizare positie voor de gesloten deuren lieten staan - met uitroepen als 'te duur - te duur'.

 

Jammer inderdaad dat bepaalde gasten nimmer tevreden zijn.

Het blijkt dus al uit de houding die deze mensen aannemen vanaf het moment van aankomst op de luchthaven, tegen personeel in het restaurant wat ze onderweg aandoen, tot in het verblijf dat ik aanbied.

 

Ik heb mijn balinese host gevraagd of hij wil dat ik de gast benader, maar hij hoopt dat de mensen nog bijtrekken. 

Ik had zelf inderdaad ook al de gedachten om airbnb te benaderen en hen alvast op de hoogte te stellen wat ik zo dadelijk ook inderdaad ga doen.

 

Nog even een vraagje:

Wat bedoel je exact met 'wraakrecensie"?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Lo7,

 

Tja, dat is wel heel kinderachtig, om jezelf zo aan te stellen (de gasten, heb ik het dan over natuurlijk)!

Mag ik weten welke nationaliteit of achtergrond deze gasten hebben?

Niet in verband met discriminatie, maar sommige zaken zijn nu eenmaal min of meer cultureel verankerd in bepaalde samenlevingen.

Zo is het in sommige culturen gebruikelijk om overal over te onderhandelen. En daarbij wordt zo ongeveer geen enkel middel geschuwd.

 

Een wraakrecensie is een recensie die als doel heeft om de ander zoveel mogelijk te beschadigen. Omdat men bijvoorbeeld een dispuut heeft. Ook komt het soms voor dat er met een wraakrecensie gedreigd wordt, als er bijvoorbeeld geen korting verleend wordt (Voorbeeld: Ik wil dit, en als ik dat niet krijg, dan schrijf ik een slechte recensie).

Dus: op ieder te beoordelen onderdeel een beoordeling van 1 ster, en in de tekst de ander zo ongeveer helemaal onder de zoden te schrijven. Met zelfs allerlei aantijgingen die niet waar zijn.

Sommige haal je er zo tussen uit, maar anderen kunnen soms heel geraffineerd in elkaar zitten.

Dat zijn dan ook de lastigste om te bevechten. Mensen die hier echt op uit zijn, hebben zich hier vaak ondertussen ook in bekwaamd.

 

Ps.

Zorg er zoveel mogelijk voor dat alle communicatie in de bijbehorende berichtenstroom terecht komt. Dan kan Airbnb achteraf meelezen.

 

Succes, en misschien loopt het achteraf alsnog met een sisser af.

Je zou ze ook nog aan kunnen bieden, dat ze altijd mogen annuleren en dat jij ze de resterende nachten terugbetaald. Maar ook dat is niet zonder gevaar. Want ze kunnen dan ook alsnog een recensie achterlaten.

Als ik al heel vroeg 1 ding geleerd heb, dan is het wel: Het kan niet altijd winst zijn. Soms moet je ook je verlies weten te nemen. En zoveel mogelijk trachten de schade te beperken.

 

Ik wil je niet de put in praten, maar ook lees ik nogal eens dat Airbnb toch vaak de gast het voordeel van de twijfel geeft.

Dus zorgen dat je een voorsprong hebt, is heel belangrijk!

Lo7
Level 2
Abang, Indonesia

Wederom bedankt voor de uitgebreide reactie en uitleg.


Het gaat om gasten uit India.

Ik ben daar zelf ook geweest en daar is afdingen inderdaad gebruikelijk.

Geen moment aan gedacht dat ze dit - na een prijs zwart op wit te hebben gezien - ook zouden toepassen. 

 

De aanbieders op Bali zijn bijna 99% resorts die hun huisjes/kamers als privéhuis aanbieden op airbnb. Dit kan de indruk geven dat alle balinese aanbieders professionele bedrijven/hotels zijn. Ik ben echter een particulier.

De gasten zijn nieuw op airbnb en geven de indruk dat ze verwacht hadden dat het als een resort zou zijn terwijl duidelijk in de advertentie wordt aangegeven dat het mijn woning en gastenverblijf betreft die ik bij afwezigheid verhuur.

 

Ook aan de beschrijving van de 'wraakrecensie' had ik niet eerder gedacht omdat ik in mijn hoofd had dat een recensie niet zichtbaar werd als 1 van beiden niets had geschreven.

Het is inderdaad een kinderachtige aktie maar blijkbaar zijn er dus mensen die daar 'plezier' aan beleven. 

 

Ik heb zojuist met airbnb gebeld en het verhaal voorgelegd.

In een kort tijdsbestek is er al een waslijst van incidenten.

Er is in ieder geval notitie van gemaakt.

We hopen uiteraard dat  de negativiteit voortkomt uit een vermoeiende reis of andere externe kwesties en dat mijn hosts hen alsnog tevreden kunnen stellen.

Zij doen altijd net dat stapje meer om onze gasten een onvergetelijke tijd te geven.

Het is voor hen ook hun levensonderhoud dus ze doen altijd extra hun best.

 

Ik ben blij dat ik het in iedergeval voor ben geweest en airbnb op de hoogte heb gesteld.

Zij houden met mij contact.

En inderdaad....steeds leren we meer en meer.

 

Bedankt voor de support.

 

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Lo7,

 

Zie bijvoorbeeld ook de artikeltjes van deze Airbnb verhuurder.

Die geven een goede inkijk in de diverse culteren van India.

https://community.withairbnb.com/t5/Hosting/Ask-Me-Anything-About-Indian-Guests-Q-amp-A-by-an-Indian...

 

Succes!

Lo7
Level 2
Abang, Indonesia

Dank.

Alsof het voor mij geschreven is.

Alles wordt benoemd.

Typerend 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Lo7,

 

Aangezien jouw accommodaties ook in het buitenland staan. Is de Engelstalige Community wellicht een belangrijke bron van informatie voor je.

Ik lees er ook regelmatig dingen op, en heb er ondertussen veel van geleerd.

De Nederlandse versie van de Community is echt een dwerg vergeleken met de Engelse variant.

 

Nogmaals: Er kunnen enorme verschillen zitten tussen culturen. Wat voor de ene groep helemaal normaal is, is voor een andere groep absoluut not-done!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf