Energiekosten

Jan641
Level 1
Ridderkerk, Netherlands

Energiekosten

Weet iemand hoe ik om moet gaan met de energiekosten? Er staat ergens dat ik als verhuurder geen geld mag vragen aan de huurders maar als een huurder in de winter 7 dagen lang het zwembadverwarming of zomers de airco met de deuren open aan laat staan hoe verreken ik dat?

Meenemen in de huurprijs is eigenlijk ook niet de oplossing?

21 Antwoorden 21
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Katja202 

Misschien dat jouw redenering voor jouw woning opgaat.

Zeker niet voor mij.

We hebben in onze woningen 3 slaapkamers met airco.

De energiebewuste gasten verbruiken € 60 per week. Gasten die de gehele dag de airco hebben aanstaan met de deuren open, gebruiken € 350 per week (die € 350 is nog gebaseerd op het tarief van vorig jaar.)

Dat is geen “dingetje”

Als je de gasten maar hun gang laat gaan staat er geen rem om het verbruik.

Welke toeslag zou ik dan elke gast moeten berekenen?

€ 200 per week? Dan balen de energie bewusten en lachen de energieslurpers.

Ik neem de meterstanden op en laat betalen wat ze werkelijk verbruiken tegen de werkelijke tarieven.

Caren21
Level 2
Rijswijk, Netherlands

@Katja202. Het is lastig om jouw situatie te vergelijken met die van anderen, Iedere situatie en ieder object dat verhuurd wordt heeft zo zijn eigen specifieke componenten die van invloed zijn op energieverbruik. Je kunt ook niet ontkennen dat de energieprijzen momenteel buitensporig hoog zijn gestegen. In eerdere commentaren over energieverbruik las ik dat mensen inderdaad de meterstanden voor en na verblijf opnamen om zodoende het energieverbruik te kunnen meten en verrekenen, echter gaven zij aan dat zij daar slechte recensies op kregen. Mijn idee is dat, indien hier binnen airbnb een standaard post voor zou worden opgenomen dat voor iedereen gelijk is er geen concurrentie kan ontstaan op energieverrekening, je maakt mensen tevens bewuster van hun gedrag. Het gaat niet altijd alleen om de kosten maar energiebesparing draagt tevens bij aan verbetering van de milieukwaliteit. 

Caren21
Level 2
Rijswijk, Netherlands

@Bob297 Dank je wel Bob, ik zal even bekijken in hoeverre het makkelijk is om de meterstanden te achterhalen. Mijn boshuisje staat op een recreatiepark waar niet alle meters openbaar zijn. Maar het is inderdaad wel een goed idee om het op te nemen in de advertentie en een aantal keren te bevestigen.

Jacky97
Level 2
De Bilt, The Netherlands

@Caren21 
Ik laat van de meterstanden een foto maken. Zowel aan het begin als aan het einde, en deel die met de gasten. Dat voorkomt discussies

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Bob297 Hai Bob, gelukkig begin ik ook mijn relaas met voor 'voor mijzelf' 🙂 want ik ben me terdege bewust van het feit dat ieder huis anders is. Heej maar ik zat te denken over jouw airco (waar bemoei ik me mee, maar misschien is het wat voor je).... kun je er niet een kill switch tussen zetten. Zodra de deur openstaat gaat de airco uit 🙂 🙂 🙂 Ik ben overwegend omdat te doen bij mijn elektrische kacheltje. Ik kan het namelijk niet uitstaan dat 15m2 meer energie gebruikt als 120m2.

@Caren21 Ik snap wat je bedoeld hoor en waar je vandaan komt. Maar mijn overall mening blijft dat we bij 'problemen' zo langzamerhand standaard naar een ander (overheid, Airbnb, werkgever of wie dan ook) kijken ... zo van heel zou je hier niet wat aan doen en we daarmee onze eigen creativiteit verliezen en niet ons menselijke eigen probleemoplossend vermogen aanspreken. 

Het klopt dat mijn situatie anders is, maar dat komt ook een beetje doordat wij al heel vroeg op de trein van duurzaamheid zijn gesprongen. Wij houden heel erg close de overheid en de EU in de gaten, puur om te weten waar we om heen moeten zeilen in de toekomst om niet afhankelijk te zijn. Zo staan we nu bijvoorbeeld op een grens en zijn we overwegend om ons huis en alles te verkopen. De EU loopt te rommelen met huiseigenaarschap en onze overheid neemt dat over. De proefballonnetjes worden al opgelaten. Straks gaat de hypotheek rente eraf en het huurwaarde forfait omhoog, dat betekent voor ons omgerekend dat we straks potentieel €1000,- in de maand extra kosten gaan krijgen. Daar weegt een Airbnb niet tegen op. En ze zullen dat heus niet in 1x keer doen, maar kikker en kokend water ....  Talking money: Airbnb levert ons op dit moment zo'n €14.000,- op Als ik straks 12 moet gaan betalen aan huurwaarde forfait en verlies aan hypotheek rente aftrek dan werk ik me uit de naad om €2000,- te verdienen en ik lever over die 14 ook nog eens een bats met belastinggeld in waardoor ik eigenlijk in het rood beland. Dan kan ik beter zelf in mijn Tiny House gaan wonen en daarmee niet ga wachten tot het zover is, want dan ben ik te laat. En why not. Je huis hoeft niet zo groot te zijn en voor schuren hoef je nog steeds niet zoveel te betalen. etc etc etc. 

Het enige wat ik wilde zeggen is hoe meer keuze vrijheid je hebt hoe beter je buiten de lijntjes kan kleuren en buiten de lijntjes kleuren is goed 🙂

Groetjes Katja
Caren21
Level 2
Rijswijk, Netherlands

@Katja202 He Katja, dank je wel, ik word wel weer wat wijzer van je verhaal. Gelukkig heb ik een klein chalet in het bos zonder hypotheek maar wel met hoge energiekosten. Ik wil jullie allemaal bedanken voor je bijdrage in de conversatie en ga aan de slag met aanbrengen van zichtbare energiemeters zodat deze inderdaad gefotografeerd kunnen worden. Hele fijne dag. Caren

Harrie127
Level 2
Roermond, Netherlands

Ik ga in ieder geval op afstand bediende thermostaatkranen op de radiatoren monteren en een  en een op afstand bediende airco bediening. Zodat ik het zicht hou op wat er gebeurt en in kan grijpen als er boven de 21 wordt verwarmd respectievelijk gekoeld.  Er komen ook open deur/raam sensoren die automatisch verwarming cq airco uitzetten. Geen omkijken meer naar. Kost wat denkwerk en investering maar gaat wel baat opleveren. De huidige situatie: ik vertel de gast dat 21 graden bij ons de norm is. Badkamer 24 graden overigens. Er liggen fleece dekentjes voor de gasten uit de tropen die deze kou niet zijn gewend. Hebben ze ook een echte NL ervaring. Is altijd goed gegaan. 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf