Moeder en dochter: Laurelle en Heather

Dit thema maakt deel uit van het Communitycentrum Hospitality Festival. Het originele topic werd gepubliceerd op de Engelstalige Communitycentrum door @Laurelle3, en is door ons vertaald.
----------------------------------------------------------------------------------
Mijn onderwerp voor het Festival of Hospitality is 'Hosts in de familie'. Dit is een vergelijking tussen mij (de moeder) in Australië en mijn dochter in Nieuw-Zeeland.
Hoe Airbnb in ons leven kwam.
Het begon allemaal toen ik in de reisbijlage van de krant een artikel las. Zo kwam ik op het idee om het eens te proberen als mijn man en ik in 2014 op vakantie naar het Verenigd Koninkrijk zouden gaan. Ik koos accommodaties waar de host zelf ook woonde en waar we de keuken deelden. In die tijd werd een licht ontbijt verzorgd.
Toen we terugkwamen, had ik alleen maar positieve verhalen voor familie en vrienden. Onze dochter had een carrièreswitch gemaakt en was naar Nieuw-Zeeland verhuisd. Zij kreeg in december 2017 de kans om het avontuur op Airbnb aan te gaan. Onze dochter kon ons dus uit eigen ervaring vertellen wat we wel en niet moesten doen toen wij in november 2020 de sprong waagden en als host op Airbnb startten.
Onze accommodaties
🔵Australië: Verborgen juweeltje aan Duncan St in Huskisson, New South Wales.
🟢Nieuw-Zeeland: King Edward Studio in Motueka, Zuidereiland.
🔵Huskisson is een dorpje in het Jervis Bay National Marine Park. Het staat bekend om het witste zand in heel Australië. Het huisje ligt achter de hoofdwoning met een gemeenschappelijke tuin en een eigen achtertuin. Het ligt op 600 meter loopafstand van het strand en op 1 km van de winkels en restaurants.
🟢Motueka ligt vlak bij de monding van de rivier de Motueka en vormt de toegangspoort tot het Abel Tasman National Park. Er wonen veel kunstenaars. De studio ligt achter de hoofdwoning met een grote gemeenschappelijke tuin. Achter het huis is een kiwiboomgaard. Het is 1,5 km lopen naar de wetlands, 2 km naar de oceaan en 1,5 km naar de winkels en restaurants.
Bij beide accommodaties kun je op het terrein parkeren. Kinderen zijn welkom, maar huisdieren niet.
🔵Huisje met twee slaapkamers, voorzien van drie bedden waarop in totaal vier mensen kunnen slapen. Het heeft een open lounge, een eetkamer, een keuken en een patio.
🟢Studio met één queensize tweepersoonsbed. Ruimte voor één extra persoon. Het is een open ruimte met een bed, een paar luie stoelen en een keuken/eethoek.

Verborgen juweeltje met een privétuin in Huskisson

Heathers King Edward Studio met tuin in Motueka
Voor beide accommodaties geldt een maximumverblijf van één week. De optie Direct Reserveren is beschikbaar.
🔵2 nachten – Feestdagen en schoolvakanties 3 – 4 nachten.
🟢1 nacht – Feestdagen en schoolvakanties 2 – 3 nachten.
🔵Australië: de meeste gasten komen uit Australië; in de coronatijd meestal uit New South Wales.
🟢Nieuw-Zeeland: de meeste gasten komen uit andere werelddelen; in de coronatijd meestal uit Nieuw-Zeeland zelf.
- Dingen om te doen in de omgeving
Zowel Huskisson als Motueka zijn topgebieden voor toeristen die van het buitenleven houden:
🔵 - Markten: elke zaterdag markt bij het Lady Denman Museum in Huskisson. Boerenmarkten In beide plaatsen eens in de maand op zondag met verse etenswaren, groente, zelfgemaakte hand- en kunstwerken en bric-à-brac.
- Activiteiten: wandelpaden langs het strand en brandwegen (fire trails). Het natuurlijke strand van Huskisson is vlak en er is een (gedeeld) fietspad tussen Bay en Basin. Boottochten om walvissen en dolfijnen te spotten. Wateractiviteiten, vissen, duiken, kajakken, verwarmd binnenzwembad. Veerboot naar andere delen van Jervis Bay. Bezoek het Maritime Museum. Rondleiding door de inheemse botanische tuinen plus rondleiding over Aboriginal-voedsel in de tuinen. Kermis en optredens in de zomer-/kerstvakantie. Bioscopen en klimhallen.
🟢 - Markten: in Motueka is elke zondag markt met allerlei zelfgemaakte hand- en
kunstwerken, etenswaren en bric-à-brac.
- Activiteiten: wandelpaden rondom de wetlands en langs de oceaan met prachtig drijfhout. In de modder kun je het wrak van Jane Seddon zien liggen, inclusief historische informatie. Bezoek het plaatselijke museum en de rozentuin. Motueka is van nature een vlak gebied, dus ideaal om langs de vele (gedeelde) paden te fietsen. Vissen, kajakken, alle watersporten. Wandelpaden door Abel Tasman. Watertaxi's. Bustochten langs natuurgebieden. Wijnproeverijen en -rondleidingen. Parachutespringen, vlieglessen. Bioscopen.
Als je de twee Airbnb's in de familie met elkaar vergelijkt, wonen we in soortgelijke gebieden aan het strand en in de buurt van een nationaal park. En dat in twee verschillende landen. De activiteiten zijn ook vergelijkbaar, al heeft Motueka meer avontuurlijke wandeltochten waarbij je onderweg in hutten overnacht. Onze accommodaties hebben ook bepaalde overeenkomsten, maar toch hebben we er allebei ons eigen stempel op gedrukt. We zijn allebei gek van onze tuin en presenteren die ook als een van de pluspunten van onze Airbnb's.
Heb jij ook nog andere hosts in de familie? Wat zijn jouw ervaringen?
ik, mijn dochter Heather, en onze echtgenoten