Superhost evaluatie - Derde kwartaal 2019

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Superhost evaluatie - Derde kwartaal 2019

Hallo iedereen,

 

Nu we in de maand oktober zijn, ben ik blij om te kunnen zeggen dat we de volgende Superhost evaluatie hebben bereikt. We zullen je prestaties van het afgelopen jaar tot 1 oktober evalueren om je Superhost status te bepalen, die de komende 3 maanden op je profiel zal verschijnen.

 

Dit is hoe het werkt:

 

  • De prestaties van elke gastheer en gastvrouw worden tussen 1 en 14 oktober beoordeeld. Het kan tot 14 dagen duren met beoordelingen die tegen het einde van de maand worden geschreven omdat we dan de Superhost status berekenen.
  • Je zult tussen 7 en 14 oktober een e-mail ontvangen ter bevestiging van je nieuwe Superhost status! (Dus vergeet niet om een oogje in het zeil te houden).
  • Ter herinnering, we berekenen de Superhost status op basis van enkele criteria, terugblikkend op jouw afgelopen jaar van hosting activiteit. Er is geen minimumtermijn nodig om een Superhost te worden.

 

*Let op, gedurende deze tijd kun je je dashboard update zien tot en met het volgende Superhost 365-dagen venster dat zal worden beoordeeld in januari 2020. Maak je geen zorgen als je dit ziet. Hoewel we je activiteiten dynamisch volgen, zullen we alleen kijken naar je prestaties van 1 oktober 2018 tot 1 oktober 2019 voor de beoordeling die nu plaatsvindt.

 

Enorm bedankt voor het harde werk gedurende het hele jaar en laat het ons weten als je nog vragen hebt.

 

Quincy

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

18 Antwoorden 18
Marcel-and-Sandra0
Level 3
The Hague, Netherlands

Perceptie is zeker het magische woord. Maar ergens treedt bij een bepaalde prijs mogelijk ook de eerste wet van het nut (Gossen) in werking. (Sorry ben econoom). Beoordelingen zijn op zeker wel gerelateerd aan de vraagprijs en verwachtingen. Misschien een idee om je prijs wat te verlagen ? Uiteindelijk maken vele kruimels ook een brood. Mogelijk worden daardoor tevens de beoordelingen beter in relatie tot je vraagprijs ? Groetjes

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marcel-and-Sandra0,

 

Ook ik ben bekend met deze basis economische wetten 😄

Echter, bestaat er iets meer nuance in het echte leven.

Want als die wetten letterlijk altijd op zouden gaan, waarom kopen we dan niet allemaal bij dezelfde goedkoopste leverancier onze stroom?

Dat wordt vaak veroorzaakt door het feit, dat het geleverde product kennelijk toch niet altijd zo homogeen is, zoals je dat in eerste instantie misschien wel zou verwachten.

Ook valt de factor ‘gunning’ bijvoorbeeld niet te rijmen met deze wetten.

Voor Airbnb gaat dit natuurlijk ook op.

En maak je maar niet ongerust, over onze beoordelingen (ik heb gezien dat de bijbehorende scores van onze accommodatie ongeveer identiek zijn, aan die van jullie).

Maar een ieder krijgt wel eens een kleine tik op de vingers.

En soms kan dat onschuldig lijken. Bijvoorbeeld de beoordeling op het onderdeel Waarde (Wat dus eigenlijk de prijs-prestatie verhouding zou moeten weergeven).

Sommige gasten vinden de prijs-prestatie verhouding wellicht prima. Maar zijn toch van mening dat het allemaal wel veel geld kost/duur is.

Tja, daar verander je weinig tot niets aan.

 

Oftewel: Mijn prijzen verlagen om (nog) betere beoordelingen te krijgen, is zo ongeveer het laatste wat ik zou doen!

Simpel: Zo zitten gasten nu eenmaal ook niet in elkaar.

Sterker nog: Ik vind het juist een sport om (bij een maximale bezetting) een zo hoog mogelijke nachtprijs te behalen.

Immers, de kosten gaan ook ieder jaar omhoog.

Simpel voorbeeldje: Voor volgend jaar zit ik al weer tegen 2 extra kostenposten (ter waarde van € 200 in totaal) aan te kijken. Waar ik absoluut niets (maar dan ook echt helemaal niets) voor terugkrijg.

Dit economische fenomeen, heet: Inflatie.

En om alleen deze 2 extra kostenposten terug te verdienen, zal mijn gemiddelde nachtprijs dus met ongeveer € 1 omhoog moeten.

 

Ook wij streven een zeer goede beoordeling-score na. Maar we mikken echt niet op die perfecte 5.00-score. Een perfecte score kan tot op zekere hoogte, ook nadelen hebben.

 

Zelf heb ik in ‘onze’ regio een relatief nieuw fenomeen geconstateerd. En dat is het bedelen om een 5-sterren beoordeling. Maar dan onder het mom dat dit van wezenlijk belang is, voor het basis levensonderhoud van de verhuurder.

Dat gaat mij, eerlijk gezegd. Toch wel een beetje te ver (Wij vragen er in ieder geval niet om, en ik heb een neutraal stukje over het beoordelingsproces in onze huishandleiding geschreven).

 

Kortom: Het is maar net wat voor een huurder belangrijk is.

En dat is dus niet altijd de prijs. 2 jaar geleden heb ik nog een huurder over de streep weten te trekken. Die bij ons zo’n 50% meer kwijt was, dan bij een verhuurder met een vergelijkbare accommodatie.

Aan de andere kant, heb ik ook eens een mogelijke huurder gehad. Die voor een tientje per nacht minder, boekte bij een andere verhuurder met een vergelijkbare accommodatie.

Het is dus niet altijd Zwart-Wit.

En iedere mogelijke huurder gebruikt Airbnb weer op zijn eigen manier.

Wat voor de een acceptabel of belangrijk is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.

De een is op zoek naar een goed bed en een goede douche, tegen een zo laag mogelijke prijs. En een ander vindt het wellicht belangrijk, dat de kans op ‘gedoe’ tijdens de vakantie, minimaal is. Weer een ander vindt een volledig uitgeruste keuken zeer belangrijk. Omdat ze van plan zijn, om alle maaltijden in de accommodatie te bereiden en te nuttigen (en daarmee dus de kosten binnen het budget te houden).

Marcel-and-Sandra0
Level 3
The Hague, Netherlands

Helder verhaal Cor. Goed om te lezen dat je vertrouwen en geloof hebt in je eigen verhuurstrategie en dat het succesvol is. Ik geloof wel in correlatie tussen prijs en beoordeling - maar meer gebaseerd op mijn achtergrond - dan op een feitelijke ‘test’. Of een appartement met een lagere prijs aantrekkelijker is om te boeken dan een appartement met een hogere prijs lijkt mij qua prijs simpel te beantwoorden. Maar daar gaat het idd niet alleen om.

 

Als ik onze boekingen afpel dan wordt primair gereageerd op de vrolijkheid en kleurrijkheid van ons appartement om te boeken, maar de locatie in de stad, de locatie bij een NS station en OV locaties  bij een winkelgebied en supermarkt, voor-achtertuin, gratis parkeren, recensies en prijs, faciliteiten, foto’s en de toelichting, is een mix van variabelen die in samenhang, niet eenvoudig te ontrafelen is. Ik zou het algoritme wel willen weten hoor 🙂 Ach, nee eigenlijk niet. Het is goed zo en het houdt het je scherp.

Veel succes, groetjes !

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marcel-and-Sandra0,

 

Wij vragen onze gasten altijd, waarom ze bij ons boeken. En de meesten beantwoorden die vraag ook.

Toen we net begonnen, werd daarbij ook wel eens het argument prijs genoemd.

Sindsdien hebben we hebben we onze prijzen significant verhoogd (tot wel met bijna 100%) en horen we dat argument dus ook niet meer 😄

En als ik zo naar onze huidige beoordelingen kijk, dan zijn die vergelijkbaar met toen we net begonnen (eigenlijk zelfs beter).

Uiteraard hebben we de accommodatie door de jaren heen ook verder verbeterd.

Hierdoor is ons beoordelingsniveau (op Algehele ervaring) van 4,93 naar 4,97 gestegen (op jaarbasis).

Ook heb ik het gevoel, dat we tegenwoordig een beter type gast krijgen (op een enkele uitzondering na). Het afgelopen seizoen, ben ik een paar maal in de verleiding gekomen. Om onze prijs iets te laten zakken (om een aanstaand ‘gaatje’, alsnog gevuld te krijgen). En dat merk je dan gelijk, aan het type gasten wat je dan aantrekt. Dus daar heb ik mijn lesje wel van geleerd.

Dus zeg het maar. Trouwens het lijkt me dat jullie relatief goedkoop zijn. Maar ik moet er bij zeggen, dat ik niet alle plaatselijke details ken.

 

Ook houd ik zelf een overzicht bij, met alle redenen die door gasten genoemd worden (waarom ze bij ons boeken). En daar komen zoveel redenen uit, dat je er niet echt een duidelijk patroon uit op kunt maken.

Zelf vermoed ik dus, dat de meesten ons kiezen, vanwege de kwaliteit. En dat ze bereid zijn om meer te betalen, maar dat ze dan zeker weten dat het goed is. En dat ze niet voor eventuele verassingen komen te staan. Ze boeken tenslotte toch ‘maar’ een Airbnb. En dus geen hotel met bijbehorende professionele staf.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf