Energiekosten...

Evelien12
Level 2
Rotterdam, Netherlands

Energiekosten...

Hallo, 

 

Momenteel verhuur ik een extra kamer in mijn appartement. De verhuurder zet de verwarming op 22,5 graden en het is echt niet te houden. Ik heb gezegd dat dit veel te warm is en dat ik graag overdag 20 graden wil en s'nachts 17 graden. Dit vindt hij absurd en hij draait, wanneer ik naar bed ben, de thermostaat weer naar 22,5. Daarnaast staat hij overdag en s'nachts in de deuropening van het balkon te roken, met de verwarming dus op 22,5 en de deur open. Wat moet ik hier mee? 

 

Ik weet dat dit onderwerp hier eigenlijk niet hoort maar dit was het enige wat naar voor kwam in de zoekresultaten. 

 

Alvast bedankt.

5 Antwoorden 5
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Evelien12 

Ik neem aan dat je "huurder" bedoeld in de 1e zin ? Ik neem ook aan dat de thermostaat niet in de kamer van de huurder zit, maar in de woonkamer. Is (gedeeld) gebruik van de woonkamer inbegrepen ?

In principe moet de huurder afblijven van centrale regelingen en alleen een evt. (radiator)thermostaat gebruiken, als die in zijn kamer zit. Het is jou huis en het zijn jou regels (maar ze moeten wel duidelijk zijn).

 

 

Evelien12
Level 2
Rotterdam, Netherlands

@Emiel1 Excuus, ik bedoel inderdaad huurder. De thermostaat zit in de woonkamer, die gedeeld is. Bedankt voor het antwoord! Ik ga de huurder dit zomenteen vertellen en inderdaad duidelijk maken.

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Ik heb een tijdje terug via Marktplaats een Nest gekocht. Hij hangt nu in het huisje en ik kan via de app de thermostaat bedienen (en zelfs vergrendelen) en de geschiedenis terug halen. Wij hebben zo af en toe ook gasten die de thermostaat absurt hoog zette. 27 graden en soms ook met de tuindeur open! 

 

Nu kan ik het beter reguleren ( al doe ik dat natuurlijk niet zomaar). Het grootste voordeel is dat de thermostaat vanzelf laag gaat als gasten weg zijn. Ik verwacht dat het aanzienlijk scheelt op jaarbasis.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Wij hadden hier midden in de winter gasten (die hier een maand bleven ivm een verhuizing) uit een land waar ze heel veel warmte gewend zijn, ze klaagden ook dat de verwarming te laag stond. We hebben ze verteld dat wij ons in d winter altijd warm aankleden en dat de thermostaat overdag op 21 graden en 's nachts op 18 graden staat en dat dat heel normaal is in Nederland. Overdag liepen ze in een korte broek en T-shirt, we hebben ze wel tevreden gehouden maar daar konden wij eigenlijk niet tegenop stoken.

Marcel-and-Sandra0
Level 3
The Hague, Netherlands

Als je 1 gedeelde cv ketel hebt, dan is het best lastig. Wij hebben gasten die stoken het op naar 26 graden. Wij hebben hier zelf ook geen behoefte aan. Kortom huur een cv monteur in die voor gescheiden systemen kan zorgen zodat je er zelf geen last meer van hebt (of 2 ketels) Of verplaats de thermostaat naar een eigen ruimte, of je kan ook een WiFi thermostaat  laten installeren dan heb je 24/7 regie over de thermostaat en over de temperatuur in je hele huis. Aanrader: Honeywell lyric T6. Via WiFi bepaal je zelf dan zelf de warmte in je eigen huis 24/7 via WiFi (op afstand). Werkt perfect ! Groetjes

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf