Hi, Recent werden een aantal updates doorgevoerd van het pl...
Hi, Recent werden een aantal updates doorgevoerd van het platform Airbnb. We hebben via een boeking gemerkt dat hierdoor onz...
Hi All,
This question is to hosts (Non- Amsterdam) in Netherlands , how do you file VAT for the AirBnb bookings. I need guidance on this.
Thanks
Opgelost! Ga naar Beste Antwoord
Btw en Airbnb
Als u verhuurt via Airbnb, kunt u tegen heffing van omzetbelasting aanlopen (9%). De verhuur van onroerend goed is in principe vrijgesteld, tenzij u verhuurt zoals een hotel, pension of kamp. Airbnb valt onder deze uitzondering. U kunt bij een huuromzet tot € 20.000 wel gebruikmaken van de kleine ondernemersregeling (KOR). U verhuurt dan alsnog zonder btw. Boven deze drempel moet u altijd aangifte doen.
Hi @Varun-Raj0, I've moved your post to the Dutch speaking Community Center. I know that @Mieke0 and @Mirjam0 are very experienced on this matter—hopefully they can help.
@Varun-Raj0 , in addition to my previous message, I was able to find this article on the Dutch Tax Authority website (Belastingdienst) https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/in...
Hope this helps!
Quincy
You're very welcome @Varun-Raj0! I hope you'll find the answers you're looking for 🙂
Hi @Varun-Raj0
I count 9% VAT to pay from my netto income ( the money that I get from Airbnb ) . The VAT on the costs you incur is deductible as withholding tax: energy costs, Internet subscription, purchase of furniture and linen, cleaning costs, breakfast costs. It is best to ask your accountant about this.
Kind regards:
Mirjam
@Mirjam0
Ben je zakelijk verhuurder dat je voorheffing BTW kunt aftrekken?
Bij mijn bedrijf mag ik geen BTW aftrekken van de elektriciteit bij het laden van m'n auto omdat ik dit doe bij mijn privé woonhuis en de elektra aansluiting privé is
@Bob297 ik heb 12 jaar geleden, toen ik begon meer m’n B&B aan huis, deze toegevoegd aan het bedrijf dat al stond ingeschreven. Beide bedrijfjes staan op mijn naam als zzp er, samen zorgen ze voor mijn inkomen.
@Bob297 @Toen ik begon met m’n B&B heb ik dat bedrijfje samengevoegd met mijn andere zzp bedrijf en met deze beide takken van sport houd ik het hoofd boven water. Met beide bedrijfjes kom ik aan de vereiste aantal uren en omzet en kan zodoende ook voorheffing aftrekken.
Btw en Airbnb
Als u verhuurt via Airbnb, kunt u tegen heffing van omzetbelasting aanlopen (9%). De verhuur van onroerend goed is in principe vrijgesteld, tenzij u verhuurt zoals een hotel, pension of kamp. Airbnb valt onder deze uitzondering. U kunt bij een huuromzet tot € 20.000 wel gebruikmaken van de kleine ondernemersregeling (KOR). U verhuurt dan alsnog zonder btw. Boven deze drempel moet u altijd aangifte doen.
Maar wel bij de belasting melden dat je minder dan 20.000 eur omzet, dan krijg je. zg ontheffing van administratie plicht. je hoeft geen BTW te betalen, maar mag ook geen voorheffing aftrekken.