Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede er...
Laatste reactie
Hallo, Voor ons dit jaar het eerste jaar op Airbnb. Goede ervaringen tot nu toe, maar wat we graag willen is dat er gedurende...
Laatste reactie
Log in met je Airbnb account om verder te gaan met lezen en om samen te komen en verhalen te delen met miljoenen andere Hosts over de hele wereld.
Op 1 juli wordt er bekeken of ik in aanmerking kom voor superhost. Dat lijkt mij natuurlijk super! Nu heb ik bij de onderdelen hygiëne, nauwkeurigheid, waarde, communicatie, aankomst en locatie allemaal een dikke 5 sterren score in meer dan 80% van de tijd. Maar de totale ervaring geeft een 5 sterren score in 70% van de tijd. Mijn vraag is nu: Is de totale ervaring nu een optelsom van de achterliggende onderdelen zoals hierboven beschreven? Of is de totale ervaring door de huurders zelf opgegeven, net als de andere bovengenoemde onderdelen?
Supergroeten van Vanessa
Hi Vanessa,
Gasten kunnen in totaal voor 7 categoriën sterretjes uitdelen. De algehele ervaring is dus GEEN berekening op basis van de overige categoriën, maar een apart aan te geven categorie.
Ik weet niet of je ondertussen ook al Superhost bent geworden, maar het snelst kun je het een en ander controleren onderaan op de Statistiek pagina van je advertentie(s). Inloggen vanaf een PC en dus niet de App!
Doel is een 4,8 of hoger (80%) over het afgelopen jaar, en achter de groene sterretjes kun je dan je eigen score zien.
Is die lager dan een 4,8 dan heb je dus niet voldaan aan de voorwaarde.
Zelf heb ik een formule opgesteld, die behoorlijk lijkt te kloppen met hoe AirBnB de score berekent.
Volgens mij telt de Algehele Ervaring voor de helft mee, en de andere 6 categoriën ieder voor een twaalfde deel (En dan het gemiddelde van deze optelsom).
Dus stel je hebt 10 beoordelende gasten gehad in het afgelopen jaar, en je hebt van 9 gasten allemaal 5 sterretjes gehad, en van 1 gast allemaal 3 sterretjes. Dan zou je dus precies op een 4,8 uit moeten komen.
Maar ik kan het uiteraard ook mis hebben.
Succes ermee in ieder geval.
Ps.
Het kan wel tot de 14e van de 1e maand van ieder kwartaal duren, alvorens de uitslag aan je bekend wordt gemaakt door AirBnB, via een mailtje.
Je kunt deze status dan ook zien in de App bijvoorbeeld en op de Website.
Bedenk echter wel: De Superhost status behalen is 1, maar hem vervolgens behouden is 2!
Wij hebben een kennis die deze status tijdelijk verloren was, en die werd er vervolgens op aangesproken door nieuwe klanten!
Oftewel het behalen van deze status biedt niet echt veel voordelen, maar het verliezen van deze status kan dus consequenties hebben.
En 1 klant met een mindere beoordeling kan dus al de oorzaak zijn, dat je deze status gaat verliezen.
Mvrgr,
Cor.
Dat algoritme over die berekening ivm superhost wil ik wel eens zien. Volgens mij heb je namelijk drie algoritmes nodig. Twee jaar aaneen superhost geweest, in oktober plots niet meer, en dat heeft me aan het zoeken gezet. Verklaringen genoeg gevonden, maar ik weet niet op welke ik me moet beroepen. Hier even kort het verhaal, en tegelijk een oproep aan de IT-ers van Airbnb:
Eén gast (van tientallen) heeft ons, tijdens het EK voetbal, nadat wij hem erop hadden gewezen dat wij niet gelukkig waren met zijn gedrag (*) een uiterst lage kwotering gegeven. Op 1 oktober waren we daardoor teruggevallen op 78% vijfsterrenkwoteringen op PC en 80% op de IOS app. Uiteindelijk heeft de kwotering die we op de PC zagen de doorslag gegeven.
Op vandaag zie ik dat we in een evaluatieperiode van 14 dagen zijn beland. Op de PC zie ik 82% vijfsterren en 78% op de IOS app. Alweer een verschil terwijl het om dezelfde gegevens gaat. Sinds gisteren kan ik ook meer detail zien, en je gelooft het niet: nog een link verder, onder "normen", staat het verhaal dat we worden geëvalueerd op een periode van een jaar, en wel deze: 1-apr-2016 tot 31-mrt-2017.
Beste Airbnb, hoe spelen jullie het klaar om dezelfde gegevens op drie verschillende manieren te presenteren, en hoe kunnen julie mij nu in godsnaam beoordelen over drie maanden min twee dagen die nog moeten komen? God weet het wellicht zelf niet.
Daarmee weegt de kelderkwotering van onze voetbalvrienden weer wat zwaarder en hebben we plots niet langer 82% of 78% percent vijfsterrenkwoteringen, maar 76%. Zulke onbetrouwbare cijfers vinden wij niet leuk: we proberen dit hier allemaal van harte wat te bezielen, maar die dansende cijfers doen drie dingen, twee met ons en een derde met Airbnb.
1) het ondergraaft het vertrouwen.
2) de motivatie schuift naar de toppen van de tenen.
3) de reputatie van Airbnb als betrouwbaar merk krijgt klappen
Beste Airbnb, als jullie niet toegeven dat hier informatie-technisch iets goed fout loopt, of het de moeite niet waard vinden om hier iets aan te doen, dan moet ik leven met de gedachte dat hier doelbewust drie berekeningsmethodes worden gehanteerd, en dat er, afhankelijk van het geval, eentje wordt gekozen. Daarmee leven wil ik niet want dat kan ik niet.
VERHELP DAT PROBLEEM AUB!
(*) Omdat die vraag toch zeker komt, hier al het antwoord: boeken met vier en aankomen met zes, lawaaierige, feestende voetbalfans op onze oprit, een ondergekotste kamer en het binnensmokkelen van nog een extra persoon de laatste nacht, dat was er voor ons een beetje over. En op die andere klassieke vraag: neen. 😉
Beste Kristel,
Wat ben ik blij dat er nog mensen zijn die heel dat rating gedoe op Airbnb zwaar overroepen -en sta me toe dit te uiten - een druk op de hosts uitoefent omdat je idd altijd lekker je mond moet houden als zij problemen veroorzaken of anders..... denderen je sterren naar beneden??
Ik contacteerde Airbnb reeds twee maal met de vraag dit "out in the open" te gooien en te zien of hosts het eigenlijk wel allemaal zo leuk vinden om met de vinger gewezen te worden? Ik meldde reeds een probleem met een fake boeking maar die persoon slaagde er toch in een slechte rating te geven die dan idd je hele "sterrenverhaal" naar beneden haalt bvb, da's onze eerste slechte ervaring die we hadden maar het staat toch nog steeds mooi te blinken op het profiel, als je snapt wat ik bedoel.
Onlangs ergerde ik me ook dood aan heel dat rating verhaal : we kregen elke dag 5* revieuws en ratings die top waren, dus zeer leuk want wij doen ons verhuur met veel plezier hoor. Tot plots op kerstdag ik een "automatische mail" krijg van Airbnb dat mijn kamer aan dringende verbetering toe is? want ik kreeg drie keer MAAR 4* op de waardebepaling (3 op bijna 30 revieuws dus?) Dus ik moest OF mijn kamerprijs zakken OF dringend ingrijpen om de gast het beter naar zijn zin te maken "en dat terwijl je rating op 4.9 staat?
Ik opperde dus reeds twee keer bij Airbnb om dit probleem aan te pakken net als jij hier probeert duidelijk te maken. Ik vind net als jij dat ze dit anders moeten aanpakken, ik diende dan ook een soort voorstel in waarbij slechte ratings eerst zouden moeten geveriefieerd worden bij de hosts indien de host eigenlijk hoofdzakelijk positieve beoordelingen krijgt.
Een antwoord krijg ik niet. Wat heel jammer is natuurlijk want de gasten de macht in handen geven om te gaan oordelen en daarbij hun persoonljike voorkeur of eigenbelang op de eerste plaats te stellen is voor mij een stap te ver als wij als host onder de druk van die sterrenhemel staan.
Ik hou enorm van het platform omdat het ons de kans biedt om ons te profileren met onze ruimte, maar door de gasten zoveel macht te geven denken zij vaak dat ze in een soort 5* michelin toestand zullen overnachten tegen een degelijke prijs waarbij aanbod toch ook uitmaakt? En de manier waarop wij ons verhuur aanpakken vergt veel persoonljke inzet omdat wij elke gast persoonlijk aanspreken, ontvangen, contact mee onderhouden per mail, hun persoonlijke voorkeuren onder de loep nemen en naargelang hun verlangens een opsomming maken van wat hun zou kunnen liggen! Wij verhuren "kamer" maar de gasten hebben werkelijk alles wat ze nodig hebben het enige wat ze dienen mee te brengen zijn hun eigen kleren. Als je dan nog kan beoordeel worden omdat de gast de 200 m tot aan het middelpunt van Brugge te ver vind (dus locatie zou niet goed zijn) dan vind ik dat Airbnb hier zou moeten ingrijpen en hun hosts beschermen.
Hopelijk maken ze hier dit jaar werk van.
Succes bij jullie daar in Kortrijk
Een bugje hier of daar op AirBnB kom je inderdaad weleens tegen (Ik heb namelijk over de statistieken die op de Android App getoond worden, nog een vraag uitstaan bij AirBnB, want die verschillen sinds kort enorm met de statistieken op de PC - Scheelt ineens een factor 6!).
En ook heeft het er veel van weg, dat AirBnB zo ongeveer een aparte gebruikers interface voor ieder apparaat/software heeft.
Binnen de Android App, kan ik die door jouw gemelde percentages namelijk niet zien (binnen IOS dus kennelijk wel).
Ook zitten er soms verschillen tussen wat er in Chrome en Internet Explorer getoond wordt, Etc (In de advertentie).
Die evaluatie periode - die nu getoond wordt - slaat op de komende evaluatie periode (stoor je daar maar niet al teveel aan).
Gedurende deze en volgende week is AirBnB bezig om de situatie over de afgelopen 4 kwartalen te evalueren.
Waarom dit zo lang moet duren, is me niet geheel duidelijk (het zullen wel behoorlijk veel gegevens zijn, maar ik mag aannemen dat dit niet meer met het telraam gebeurt).
Zelf hou ik een klein Excel bestandje bij, zodat ik precies kan zien, welke klant - me welke beoordeling gegeven heeft (Verschil tussen de vorige stand en de huidige stand = dus de beoordeling van de klant).
Ook weet ik niet exact welke datum AirBnB hanteert voor het bepalen van het kwartaal (Is dat de Check-In Datum, Check-Out Datum, de Beoordelingsdatum door klant, Etc). Maar via het tellertje: Aantal voltooide reizen, kom ik daar normaal gesproken wel uit.
Het door mij gebruikte algoritme is (de basis gegevens hiervoor haal ik dus vanaf mijn PC, via mijn Excel bestandje):
Tussenresultaat A: Tel alle sterwaarden (van de afgelopen 4 kwartalen) voor de Algehele Ervaring bij elkaar op, en deel het resultaat door 2.
Tussenresultaat B: Tel alle sterwaarden (van de afgelopen 4 kwartalen) voor de overige Categoriën bij elkaar op, en deel het resultaat door 12.
Tel Tussenresultaat A en B bij elkaar op en deel dit resultaat door het aantal Beoordelingen.
Wellicht dat het voor mij wat makkelijker is, dan voor een ander - omdat onze minimum verblijfduur: in principe 5 nachten is.
En ja, 1 slechte beoordeling - door welke reden dan ook, kan het verschil maken tussen het verliezen van je status of het behouden er van. En dat kan dus de frustratie behoorlijk doen oplopen - want je kan er een veel gevallen als host weinig tot niets aan doen.
Zelf hebben we dit jaar onder andere een beoordeling gehad, relatief korte tekst met alles een 5 sterren beoordeling, behalve voor locatie (een 4), maar wel met extra tekst toevoeging voor locatie: Perfect! Dat begrijp ik dan weer hiet helemaal. En er over beginnen heeft geen zin, want de beoordeling staat toch al gegoten in beton.
Dus de macht ligt inderdaad bij de klant, en dat merk je ook aan AirBnB zelf die de laatste tijd bijvoorbeeld Direct Reserveren sterk aan het promoten is.
Ons motto is dan ook: Doe zoveel mogelijk je best - en dan is het helaas afwachten maar (veel meer kun je er toch niet aan doen, ben ik bang voor).
Soms werkt het echter ook de andere kant op: Afgelopen November hadden we 3 jongedames uit Canada, die uiteindelijk een keurige 5-sterren beoordeling gaven (maar nog wel even wisten te melden, dat ze het koud gehad hadden. Ze hadden dit niet eerder bij me aangegeven, want onze Airco kan namelijk ook verwarmen. En die hadden ze dus niet aangezet).
Je moet soms ook een beetje geluk hebben.
Hi Cor,
Ik kreeg zonet die mail nog maar eens binnen dat ik in aanmerking kom om die superhost rating te halen en ik moet zeggen dat ik het liever niet krijg, zoals je zo mooi zegt, de lat ligt voor de host zeer hoog en gasten krijgen nogal de macht in handen om dit te bespelen. Wij behalen mooie revieuws maar merken idd ook dat als je een gast wijst op het feit dat ze iets stuk maakten of echt te lawaaierig waren etc... dan krijg je gewoon een lage rating en dat is iets waar Airbnb niet van houdt. Voor hun komt het over dat de host zichniet hard genoeg inzette? En sta me toe dit te melden maar leven we niet een beetje teveel in een wereld waarin elkaar beoordelen een "geoorloofd recht " aan het worden is?
Wij vinden zeer zeker dat de gasten recht hebben op een zo perfect mogelijk verblijf, proberen zoveel mogelijk persoonljike input ed te geven, maar de gasten zien heel vaak enkel maar de prijs die ze voor de kamer betaalden. Wij doen ons werk met heel ons hart hier hoor, maar het vergt veel inzet, tijd en energie om alles netjes te houden, te decoreren, te poetsen, elke afzonderlijke mail te beantwoorden, dingen op te zoeken voor gasten met specifieke wensen ed.... Dus persoonlijk vind ik als Airbnb de tijd neemt om dit soort revieuws onder de neus van de host te gaan wrijven ze mss toch ook even moeten polsen vooraleer ze die automatische mails rondzenden die voor de host affronterend over kan komen. Want moest ik hier puur voor de sterren en de ratings zijn dan zou ik er niet aan beginnen.
dus ja ik ga akkoord met kristel, ze moeten dit dringend aanpakken zodat de hosts wat meer bescherming krijgen ipv omgekeerd.
Ps.
AirBnB hanteert het principe: Wie betaald, bepaald!
En dames, begrijp me goed hoor: Ook ik ben een groot fan van AirBnB.
Het werkt super, maar van die enigszins aanmatigende geautomatiseerde mailtjes wordt ik soms ook niet helemaal gelukkig (terwijl we wel een 5-sterren score behalen in ruim 98,6% van alle gevallen!).
Dus ze zouden inderdaad wat meer open mogen staan, naar die mensen die de basis vormen onder hun platform - en die er doorgaans alles aan doen binnen de mogelijkheden, om het gasten zo goed mogelijk naar de zin te maken (Uitzonderingen daar gelaten).
Want zonder accommodaties heeft AirBnB geen handel.
Nu ben je als host een beetje overgeleverd aan de wispelturigheid van de klant (zo hadden we afgelopen zomer een klant, die dik tevreden was - en op de dag van vertrek ineens wist te melden dat ze slecht geslapen hadden door de waterval in het zwembad?) En iets wat al gebeurt is, kunnen wij ook niet meer veranderen natuurlijk.
Dus ik laat sommige dingen dan ook maar een beetje van me afglijden, om eventuele frustratie te voorkomen.
En bedenk bijvoorbeeld ook dat je met het verlagen van je prijzen, je ook een ander publiek aantrekt!
Koopjesjagers zijn doorgaans toch ook weer kritischer dan anderen (lees: beoordelingen).