Tweede termijn betalen

Anniek0
Level 1
Steenbergen, Netherlands

Tweede termijn betalen

Hallo, hoe stqart ik de betaling van het tweede termijn via airbnb?

13 Antwoorden 13
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Anniek0,

 

Je melding is alweer van even geleden, maar ik reageer er toch nog maar even op.

Wellicht dat anderen er dan ook nog wat aan hebben.

Mede omdat ikzelf altijd van mening was, dat een reservering meteen in zijn geheel betaald diende te worden tijdens een reservering. En ook omdat een aanstaande gast mij hier onlangs van op de hoogte stelde (ze hadden pas een deel van het bedrag voor de reis betaald namelijk).

 

De optie heet: Minder vooruitbetalen

En hoe het werkt is netjes vermeld in dit help artikel: https://www.airbnb.nl/help/article/2143/can-i-split-the-cost-of-my-reservation-across-multiple-payme...

 

Dus daar kun je ook het antwoord op je vraag vinden.

 

Airbnb heeft deze methode kennelijk vrij recentelijk ingevoerd.

De verhuurder ziet dit dan ook nergens terug in het verhuurder dashboard (daar staat de reservering netjes op geaccepteerd).

 

Airbnb meldt dat onder bepaalde voorwaarden het mogelijk is, om in 2 delen te betalen.

Ik vermoed dat de verhuurder annuleringsvoorwaarden hier ook een rol in spelen.

 

In verband met onze ‘strenge’ annuleringsvoorwaarden, zal Airbnb het bedrag daarom (vermoedelijk) als volgt splitsen:

Meteen: Helft van de nachtprijs + de Airbnb Huurders Servicekosten

Daarna: Helft van de nachtprijs + Schoonmaakkosten

 

Waarom:

Stel dat het op de een of andere wijze niet lukt om het tweede deel te incasseren.

Dan wordt op een gegeven moment automatisch een zogenaamd door de huurder geïnitieerde annulering in werking gezet (Daar zal wel eerst een periode van 1 of 2 dagen overheen gaan, met allerlei geautomatiseerde waarschuwingen).

En zo komt Airbnb er dus geen cent te kort aan. En hoeven ze ook geen ingewikkelde praktijken overhoop te halen. Om te zorgen dat het financieel uiteindelijk allemaal klopt.

 

Want ik heb ondertussen ook al een paar artikeltjes gevonden van gasten, die in de tussenliggende periode van creditcard gewisseld waren.

En dus bang waren, dat de reservering de mist in zou gaan.

In die gevallen, was de tussenkomst van Airbnb nodig.

Omdat het de huurders niet lukte, om de creditcard informatie aan te passen.

 

Ik hoop dat je er (zo alsnog) wat aan hebt.

Miesjel0
Level 1
Arnhem, Netherlands

Je verteld netjes waarom, maar haar vraag beantwoord je niet.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Miesjel0,

 

Mijn excuses, als dat niet helemaal uit mijn verhaaltje duidelijk geworden is.

 

Maar het antwoord is: Je hoeft zelf de 2e betaling niet op te starten.

Dat doet Airbnb voor je!

Airbnb zal - ongeveer 2 weken voor aankomst - trachten de 2e termijn te incasseren, op basis van de eerder door de gast verstrekte/gebruikte betalingsinformatie.

Airbnb zal de gast hiervan ook van op de hoogte gesteld hebben middels een eerder bericht.

Lukt het incasseren op de een of andere manier niet, dan wordt de gast hiervan op de hoogte gesteld, met instructies hoe dit probleem op te lossen.

Lukt dat dan alsnog niet, dan is het devies: Contact opnemen met Airbnb.

 

Ik hoop dat het zo helder voor je is.

Wat als je juist eerder wilt betalen dan 2 weken van te voren, gaat dat ook? I.v.m. geld limieten van een creditcard is het handiger om een maand van te voren het resterende bedrag te betalen.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Daniek0,

 

Ik heb er verder zelf ook geen ervaring mee, behalve dan dat ik constateer dat kennelijk veel van onze gasten van deze optie gebruik maken (nagenoeg allemaal).

Veel flexibiliteit kent deze optie echter niet. Het is of alles tijdens de reservering betalen, of in 2 keer betalen, zoals ik al eerder in deze post beschreven heb.

Hier kun je het desbetreffende Help-artikel lezen: https://www.airbnb.nl/help/article/1696/pay-less-upfront-terms

 

Aan de andere kant, weet je vooraf dat de tweede afschrijving er aan zit te komen. Dus daar zou je budgettair eventueel al rekening mee kunnen houden (Tijdelijk limiet op je creditcard verhogen en dat soort zaken).

Wellicht niet het antwoord, wat je graag zou zien. Maar het is helaas niet anders.

Voorheen, moest je alles direct tijdens de reservering betalen. Dat is dus weer de andere kant van het verhaal.

Hoi Cor,

 

Dankjewel voor de uitgebreide  reactie. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en via hen kan ik gelukkig regelen dat het eerder wordt betaald:)

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Daniek0,

 

Da’s mooi te horen, dat die flexibiliteit dus bestaat.

Had ik eigenlijk niet helemaal verwacht. Meestal willen dit soort regels nogal halsstarrig in de software ingebouwd zitten.

Heb ik ook weer wat geleerd 😄

En goed om te weten, mocht ik hier een keer een vraag over krijgen van 1 van onze eigen huurders. Want je zult echt niet de enige persoon zijn, die met dit soort bugettering zaken te maken krijgt.

Bedankt voor de terugkoppeling!

Moniek5
Level 2
Nijmegen, Netherlands

Ik heb eerder via Airbnb accommodatie geboekt. Het blijkt dat je bij je 1e termijn een automatische incasso afgeeft voor iedere volgende betaling. Niet alleen voor deze betaling maar ook voor alle volgende boekingen met je account. Dit betekent dat ieder ander met jouw inloggegevens van Airbnb  overal op jouw naam kan boeken. Gisteren boekte ik een appartement en gaf aan via Paypal te willen betalen en zonder dat ik een wachtwoord of iets dergelijks hoefde in te geven werd de betaling van onze rekening afgeschreven.  Bij paypal is nu de automatische betaling van airbnb stopgezet, dus ben benieuwd hoe dit met mijn 2e termijnbetaling gaat.   

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Moniek5,

 

Feitelijk is het heel simpel: Als Airbnb het 2e deel niet kan incasseren, dan zal je daar een geautomatiseerde melding van krijgen.
Vervolgens krijg je maximaal 72 uur de tijd, om er voor te zorgen dat het 2e deel alsnog betaald wordt.

 

Lukt dat niet, dan volgt een volledige automatische annulering. Volgens de annuleringsvoorwaarden van de verhuurder.

In een dergelijk geval, ben je dus meestal een behoorlijk deel van je geld kwijt (meestal zal dat de volledige 1e betaling zijn).

 

Verhuurder niet blij en jij ook niet.

 

Succes!

Moniek5
Level 2
Nijmegen, Netherlands

Beste Cor, ik wil ook gewoon de 2e termijn betalen maar geen doorlopende machtiging afgeven voor mogelijk volgende boekingen. Bij de 2e termijn heb ik nu een andere betaaloptie ingevoerd. Blijkbaar blijven je betaalgegevens altijd gekoppeld aan je account en dat vind ik geen prettig idee. Bij de meest sites en apps laat ik de wachtwoorden onthouden behalve alles wat direct met financiën te maken heeft. Iedere kwaadwillende op mijn computer kon nu een hotel boeken onder mijn naam en van mijn doorlopende machtiging gebruik maken. Ik ben vanavond nog door Airbnb gebeld en zij zeggen als dat als er misbruik van wordt gemaakt ze het terug betalen. Maar ik vind het geen fijn idee. Enfin, we gaan nu eerst op vakantie, daarna delete ik mijn gekoppelde betaalopties en als dat niet lukt het hele account. Ik maak wel weer een nieuw account aan als ik wat wil boeken. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Moniek5,

 

Uiteraard snap ik je redenatie.

De geïmplementeerde wijze van werken zal wel gebaseerd zijn op het oorspronkelijke concept van Credit Card betalingen.

 

Het is wel jammer uiteraard, dat dit soort zaken kan leiden tot gasten die accounts voor eenmalig gebruik gaan aanmaken.

Want dat vormt voor sommige verhuurders ook weer aanleiding tot een bepaalde vorm van argwaan. Want die kunnen niet anders redeneren dan dat ze met een nieuweling op Airbnb te maken hebben.

Ook ontkracht deze werkwijze het hele recensie concept natuurlijk.

Uiteraard begrijp ik je insteek.

Moniek5
Level 2
Nijmegen, Netherlands

@Cor3 zo wordt het ook lastiger voor verhuurders dat klopt. Maar waarom niet gewoon dan niet iedere boeking (en daarmee 1 of meerdere betalingen) laten accorderen, tenslotte boek je iedere keer opnieuw een accommodatie. Of in ieder geval de boeker de keuze laten of je alle volgende boekingen automatisch wilt laten afschrijven of dit per boeking wilt doen. Nu staat dit ergens verscholen in kleine lettertjes dat je je bij boeking een doorlopende machtiging afgeeft en er in ieder geval 1 betaalmiddel gekoppeld moet zijn aan je account. De klant moet nu maar vertrouwen op een waterdichte beveiliging van Airbnb-site die in mijn ogen geen bank is, maar slechts een tussenpersoon die behoorlijk wat geld heen en weer schuift. 

Zowel huurder als verhuurder zijn hier niet bij gebaat denk ik. Dank in ieder geval voor je input.    

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Moniek5,

Je hebt helemaal gelijk.
Ze willen het waarschijnlijk in hun ogen zo makkelijk mogelijk maken richting de gast.
Maar dan met een beveiligings-pet op, van 20 jaar geleden 😞

Ps.
Ondanks dat je waarschijnlijk iedere keer een andere accommodatie boekt.
Blijft Airbnb natuurlijk wel dezelfde tussenpersoon.
Met andere woorden, je betaald niet onmiddellijk aan de uiteindelijke verhuurder.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf