Wat te doen als gasten zeep/koffie/thee en andere zaken meenemen

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Wat te doen als gasten zeep/koffie/thee en andere zaken meenemen

Beste medeverhuurders,

Onlangs zijn we over gegaan van kleine flesjes hotelzeep en conditioner naar grote zeeppompjes van Rituals hotelzeep. Het gebeurde vaak de de kleine zeepflacons maar voor de helft werden gebruikt. Het was zonde om de flesjes steeds weg te gooien en daarom besloten we grote flacons te gebruiken die telkens aangevuld worden voor nieuwe gasten. We kozen voor de hotelzeep van Rituals omdat dit luxe uitstraalt en we het leuk vinden om ons gasten te verwennen met iets extra´s.

Helaas is nu gebeurd waarvoor ik bang was, namelijk gasten hebben de flessen half leeg gemaakt. Het ging om een verhuur van 3 nachten voor 2 personen. De zeep is erg duur en we kunnen dit niet achteraf in rekening brengen. Er staat ook een Docle Gusto apparaat met orginele koffiecups die ook vrij prijzig zijn. Hiervoor hebben we een regel dat gasten 2 cups per persoon, per dag gratis mogen pakken en daarna kosten ze 0,50 of ze mogen eigen cups gebruiken. Dit om te voorkomen dat ze alle cups meenemen en wanneer gasten extra cups gebruiken brengen we het eigenlijk nooit in rekening. Dit gaat eigenlijk altijd goed. We hebben wel meegemaakt dat gasten de rollen toiletpapier of keukenrol meenamen (het valt op wanneer dat voor 1 nacht weg is).

Wat zouden we kunnen doen om te voorkomen dat gasten de dure zeepflessen leeg maken en mee naar huis nemen zonder dat we ongastvrij of betuttend overkomen?

3 Antwoorden 3
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hello @Sina25 ,

Je kunt het niet voorkomen, sommige gasten kunnen zich nu eenmaal niet beheersen.

Enige oplossing is dan de flessen maar voor een deel te vullen. Of je prijs te verhogen.

Met vriendelijke groeten,

Emiel

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Ik heb inmiddels in de huisregels toegevoegd dat de zeep e.d. is bedoelt voor normaal gebruik en dat bij vermoeden van onjuist gebruik hievoor de kosten in rekening kunnen worden gebracht. Nu zouden we dat in de praktijk echt niet zo snel doen, maar het werkt wel! Sinds deze aanpassing is er niks extra's meer meegenomen 🙂

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sina25,

Heel goed!

En ik ben het ook helemaal met @Emiel1 eens.

Leg je 10 handdoeken klaar, dan worden ze allemaal gebruikt. En leg je er 20 klaar, dan worden ze ook allemaal gebruikt (Op zich geen probleem, maar het scheelt wel in de waskosten en de bijbehorende slijtage).

En de 'LvT' (Leuk voor Thuis) dingetjes. Dat snappen we allemaal wel, denk ik.

Wij voorzien gasten van: (meer dan normaliter) Voldoende. En daarmee moeten ze het doen.

Voor de rest, eigenlijk nooit dit soort problemen gehad.

Ik moet er wel aan toe voegen, dat wij in het hogere prijs-segment voor 'onze' stad zitten . En dan krijg je toch de betere gasten (Mensen die niet zo nodig, zeepjes en dat soort dingen mee moeten nemen. Om een goed gevoel aan hun verblijf over te houden).

Tenminste dat is mijn ervaring.

Meer tools voor jouw doelen

Informatiecentrum

Gidsen over gastvrijheid, het beheren van je advertentie en het laten groeien van je onderneming.

Lokale hostclubs

Leer nieuwe dingen door online en bij meetups bij jou in de buurt contact te leggen met lokale hosts.