Energiekosten

Jan641
Level 1
Ridderkerk, Netherlands

Energiekosten

Weet iemand hoe ik om moet gaan met de energiekosten? Er staat ergens dat ik als verhuurder geen geld mag vragen aan de huurders maar als een huurder in de winter 7 dagen lang het zwembadverwarming of zomers de airco met de deuren open aan laat staan hoe verreken ik dat?

Meenemen in de huurprijs is eigenlijk ook niet de oplossing?

21 Antwoorden 21
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jan641,

 

De eenvoudigste oplossing hiervoor is, om gebruik te maken van het resolutiecentrum.

Duidelijk in je advertentie vermelden. Zorgen dat de gast dit ook volledig begrijpt. Voor- & achteraf samen met de gast de meterstand opnemen. En van tevoren de prijs per kWh afspreken! Wellicht in combinatie met een indicatie van de reguliere energiekosten.

En zorgen dat deze afspraak van tevoren door de gast bevestigd wordt.

Deze resolutie afwerken, terwijl de gast nog ter plaatse is!

 

Uiteraard kunnen dit soort afspraken, wel allerlei andere consequenties hebben.

Want de gast heeft niet de keuze voor de apparatuur gemaakt. En wellicht zijn die niet zo energiezuinig als de gast van tevoren ingeschat heeft.

Een eventuele domper dus, met als gevolg dat je hierop afgerekend wordt in de recensie.

 

En stel dat een gast je accommodatie geboekt heeft vanwege bepaalde voorzieningen. Maar ze dan niet durft te gebruiken uit angst voor een hoge rekening. Dan heeft dat natuurlijk ook consequenties.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Hi @Jan641 @Cor3 

 

Ik vermeld dit bij de bij de bijkomende kosten. Heeft nog nooit tot een probleem geleid:

 

Het economisch gebruik van energie en water vinden wij erg belangrijk. Daarom hebben we ervoor gekozen om energie en water afzonderlijk in rekening te brengen. Het energieverbruik van de airconditioners, koelkast en andere apparatuur in de villa is echter laag.
De gemiddelde kosten zijn ongeveer Eur 60 tot 70 per week, maar hangen sterk af van uw gebruik. Met name de airco's gebruiken veel energie.
Op basis van meterstanden en de werkelijke tarieven van de nutsbedrijven zullen we het bedrag aan het einde van uw verblijf afrekenen.

 

Daarnaast betalen de gasten een borg.

In de tekst is ook opgenomen dat water en energie met de borg worden verrekend.

 

Jan641
Level 1
Ridderkerk, Netherlands

Hi Cor,

 

Dankjewel.

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Hoe verreken je zoiets met de borg dan?

 

Met vriendelijke groeten,

Sina

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sina25 ,

 

Eigenlijk is dat vrij simpel:

  1. Adequate borg instellen op je advertentie.
  2. Heel duidelijk maken in je advertentie, dat de prijs exclusief energie- of elektra-kosten is!
  3. Zorgen dat de gast dit vooraf ook bevestigd, middels een Airbnb bericht. Eventueel een indicatie van de eenheidsprijs en/of het gemiddelde normale gebruik meesturen.
    Ook even melden dat ze eventueel kosteloos kunnen annuleren (tijdens de 48 uur bedenktijd-periode, indien die nog geldt).
  4. Samen vooraf de meterstanden opnemen en bevestigen.
  5. Samen achteraf de meterstanden weer opnemen en bevestigen.
  6. Resolutiecentrum gebruiken (Knop Geld Sturen of Aanvragen) voor het totaalbedrag.

En zo zou dat dus moeten functioneren.

Het mooiste is natuurlijk, als de gast in jouw bijzijn, de resolutie meteen accepteert!

Want anders dan kan die de resolutie achteraf afwijzen.

 

Succes!

 

Ps.

Bij ons zijn deze kosten verwerkt in de nachtprijs.

Want ondanks een hele goede uitleg, kan je er toch op afgerekend worden door de gasten (in de recensie op het onderdeel waarde).

Behalve als iedereen in de regio op deze wijze werkt.

Veel gasten zullen dit wellicht een beetje als oneerlijke concurrentie kunnen beschouwen. Immers ze selecteren jouw accommodatie vanwege de lagere prijs ten opzichte van andere accommodaties. En dan blijken ze uiteindelijk toch duurder uit te komen.

Houdt dat even in gedachten! In onze regio kom ik dat best wel veel tegen: Lagere prijs, maar wel even € 25/week aftikken voor het gebruik van de Wi-Fi bijvoorbeeld, € 25/Week voor een parkeerplaats, € 10/Week voor een kinderbed, € 2/Week voor het gebruik van het kluisje, Extra betalen voor handdoeken, Etc.

Zoiets is te verrekenen met de borg middels de resolutiecentrum enkel mijn ervaring is dat de gasten achteraf dit negatief vinden en dit terug te vinden zal zijn in je review.

Ik vraag beleefd om de verwarming uit te doen bij het verlaten van de ruimte. Voorheen wees ik op extra kosten bij overschrijding enkel stuitte dit op weerstand.

Je kunt ook een extra factor toeleggen op je prijs in wintertijd.

 

Succes

Klaudia11
Level 3
West, Germany

Het is HET onderwerp van de toekomst. Wij overwegen alleen in de zomer te verhuren en dan alleen met warm water en zonder verwarming. Achtergrond: Met verwarming inbegrepen, verwarmen velen de hele dag - dat is niet langer betaalbaar. Dan houdt airbnb zich niet meer in. Helaas letten veel gasten helemaal niet op de energiekosten. Dan zijn er ook nog internationale gasten die het zelfs 30 graden koud vinden en voor wie we zelfs midden in de zomer de verwarming aan moesten zetten.

Klarieke0
Level 7
Koekange, Netherlands

@Jan641 Ik vraag mijn gasten om lampen, verwarming etc. uit te schakelen bij het verlaten van de ruimte. Ik heb energieverbruik in de prijs verwerkt. Wel geef ik expliciet aan dat het opladen en gebruik van andere apparaten dan aanwezig zijn niet is toegestaan (muv telefoon, tandenborstel, föhn, de normale dingen zeg maar). Dat kan ik doen doordat hhet huis heel compleet is, inclusief koffiezetapparaat, waterkoker, combimagnetron, ventilator etc. Er is dus geen enkele reden om mobiele airco oid toe te staan, en ik heb zelfs een gast gehad die de stekker van de auto door het raam hing. Ik heb nu in mijn huisregels staan dat ik bij elke keer dat ik zoiets constateer 25 euro in rekening breng. Het is sindsdien niet meer voorgekomen. 

Caren21
Level 2
Rijswijk, Netherlands

Goedemorgen, met de stijgende energieprijzen is het lastig om voorafgaande aan de verhuur in te schatten wat het energieverbruik zal zijn. Ik heb alle eerdere vragen en antwoorden over dit onderwerp gelezen, echter plaatst het je in een bepaalde positie als verhuurder op het moment dat je achteraf energiekosten berekend. De stijgende energieprijzen zijn een wereldwijd probleem, het lijkt mij dat wij als verhuurders ons moeten verenigen en Airbnb moeten vragen hier een standaard oplossing voor te bedenken. Altijd energieverbruik boven een gemiddelde extra berekenen. Wat vinden jullie hiervan? 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Caren21 
Volledig berekenen of boven een bepaald bedrag, beide kan.
Volledig berekenen vind ik het eerlijkst, hoewel ik bij een van m'n woningen de combi deed.

Dan zat in de weekhuur US$ 90 begrepen en moest het meerdere worden bijbetaald. Ik ben daar recent vanaf gestapt en reken nu af op basis van de meterstanden. Dast staat in m'n advertentie en ik bevestig het nog een aantal keren. Ik heb er nog nooit opmerkingen over gehad of slechte recensies.

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Caren21 Voor mijzelf zou ik niet weten waarom Airbnb hiervoor een oplossing moet bedenken. Ja het is een dingetje dat elektra nu meer geld kost, maar het is geen constante. We over hypen het op dit moment met z'n allen ook wel een beetje erg veel. Iedereen roept dat elektra een probleem is en roep dat maar vaak genoeg en iedereen zegt bij het horen van het woord elektra, oh ja dat is een probleem he. Ik denk dan ... goh is dat zo is dat een probleem, waarom .... omdat ik de rekening niet kan betalen ..... ligt dat niet aan het feit dat ik mijn uitgaven zo heb georganiseerd dat ik shocking klem zit en dat als er wat onverwachts gebeurd ik de rekening niet kan betalen. Dan is dat ook zo als de auto stuk gaat onverwacht ..... en die rekening kan ik ook betalen.

 

Over een jaar of paar jaar levelt elektra prijzen zich ook weer uit en heb je weer met wat anders te maken. Dit is in mijn optiek niets anders dan als ondernemer ( want dat zijn we natuurlijk gewoon) anticiperen op zaken. Wij hebben een energie neutraal huis en sinds een jaar nu een Airbnb erbij. Onze Airbnb gebruikt meer energie dan ons huis, niet omdat we het ingericht hebben met allemaal energie vreters, maar simpel weg omdat de gasten totaal niet weten hoe ze met energie om moeten gaan. Bij 1 gast moest ik halverwege de WC even een keer schoonmaken en ik kwam in het verblijf stond de kachel aan op 23 graden. Midden in augustus terwijl het buiten 30 graden was. Ja echt wat moet je hier dan tegen doen, niets vrees ik. Wij hebben een jaar lang de energie bijgehouden van het verblijf en per verhuurde dag komt dat neer op een verbruik van 7 a 8 kw per dag. Het huis van ons wat 10x zo groot is verbruikt 5 a 6 kw. Dat is op dit moment met een prijs van 0,40 ct per kw dus €9,60 per verblijf. Dat is gemiddeld €3,20 per dag en dat is dus onze prijsstijging voor het nachttarief. Simpel als wat en eerlijk. Daar heb ik Airbnb verder niet voor nodig. En als straks de energie prijs stijgt naar 0,60ct dan bereken ik de prijs opnieuw en stel ik de prijs opnieuw in. Opladen van auto's daar doe ik niet aan. Ik vergoed ook het treinkaartje niet en ik sta ook niet klaar met een tankje diesel als gasten met een diesel auto komen. Dat doe een hotel ook niet. En als je al een hotel boekt dan heb je daar een openbare laadpaal waar je gewoon voor moet betalen en dat vindt iedereen normaal ook mijn gasten, dus waarom als ze willen dat mijn Airbnb vergelijkbaar is aan een hotel, moet ik de stekker van hun auto im mijn stopcontact doen en dan ook die elektra voor hun betalen. Nou echies niet. Hier doen we gewoon gewoon en leg ik het de gast gewoon rustig uit met een sausje humor er over en dan snappen ze het prima. Een gast mag het me vragen hoor, maar dan krijgt hij van mij het adres van een openbare plek waar hij de auto kan opladen. 

 

Ik zie geen probleem, maar we maken er wel een met z'n allen en een ander moet het voor ons oplossen. Wat betreft mijn Airbnb los ik liever mijn eigen problemen op en so far so good!

 

Groetjes Katja
Rudi123
Level 1
Tielt-Winge, Belgium

Ik rij al jaren met een elektrische auto en er zijn best veel hotels waar je gratis je auto kan opladen hoor.

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Rudi123 gratis bestaat niet 😉 dat hotel rekent gegarandeerd de energie door in de prijs …. En niet alleen in jouw nachttarief, maar ook in die van de buren zonder elektrische auto 

Groetjes Katja
Rudi123
Level 1
Tielt-Winge, Belgium

Klopt gratis bestaat niet. Maar als ik een hotel boek waar ik mijn auto, liefst zonder extra kosten voor mij, kan laden dan hou ik daar rekening mee bij het vergelijken. Een hotel waar ik dat dus kan is een plus voor mij. Geen gerommel met laadpalen, geen extra kosten bij het uitchecken, gewoon handig, niet alleen gratis. Een elektrische auto is op dat gebied toch wel anders dan een ICE. Daar ga je gewoon even snel mee tanken. Bij een elektrische auto blijf je niet wachten tijdens het laden. Het is daarom handig dat je je auto kan laden bij je verblijf en je niet nog even een kwartiertje moet lopen naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Hotels die nu nog geen laadpunt voorzien lopen achter en binnenkort boeken mensen ze zelfs niet meer. Dat het allemaal inbegrepen moet zijn in de prijs, of gratis, whatever, dat hangt van de policy van het hotel af natuurlijk.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf