Dit thema maakt deel uit van het Communitycentrum Hospitality Festival. Het originele topic werd gepubliceerd op de Spaanstalige Communitycentrum door @Claudia331 en is door ons vertaald.
----------------------------------------------------------------------------------
Maak plaats voor solidaire opvang!
Toen ik begon met verhuren, werkte ik nog fulltime als maatschappelijk werker. Ik heb een opleiding en beroepservaring in die sector en voor mij heeft opvang veel te maken met het aanbieden van een ruimte, een thuis, aan mensen die een min of meer korte periode van rust nodig hebben. Een nieuwe start, kalmte of tijd voor zichzelf.
Op dit festival wil ik alle hosts feliciteren die via dit platform een plek van rust en kalmte cadeau geven aan mensen die om verschillende redenen behoefte hebben aan een al dan niet kort verblijf in een Thuis.
Ik gebruik de term 'cadeau geven' omdat dat stukje aandacht voor de persoon veel waardevoller is dan de prijs van de woning. De solidaire host ontvangt immers vaak een compensatie. Soms kiest een host ervoor het voor een onkostenvergoeding te doen, en soms gratis.
Ik schrijf Thuis met een hoofdletter omdat het aspect van opvang en aandacht voor de persoon die advertentie tot een echt thuis maakt, niet alleen een 'accommodatie'.
Voor het festival vind ik het dan ook leuk om een lijst te maken van de manieren waarop onze huizen een nieuwe en belangrijke hulpbron worden voor degenen die een moeilijke tijd doormaken, of een periode van overgang of verandering...
Dank dus aan alle solidaire hosts die, naast toeristen en reizigers, mensen opvangen die hun land hebben moeten ontvluchten vanwege een oorlog of natuurramp, mensen die zieken moeten verzorgen of bijstaan, mensen die zichzelf hebben afgezonderd om hun dierbaren te beschermen, werknemers die vanwege hun werk ver weg zijn van hun familie, gescheiden moeders en vaders op zoek naar een ruimte waar ze even rustig kunnen samenzijn met hun kinderen, mensen met een beperking die een tijdje zelfstandig willen wonen, mensen die vanwege een reparatie tijdelijk hun huis moeten verlaten, gezinnen met kwetsbare mensen die speciale zorg nodig hebben, jonge mensen die voor het eerst uit huis gaan, mensen die hun gemeenschap verlaten om zelfstandig te leren leven...
De lijst is lang en niet volledig... Ik heb zelf enkele van deze 'speciale gasten' gehad en heb veel geleerd van mede-hosts die er al ervaring mee hadden.
Wat vind je ervan? Is dit niet een groot goed binnen het platform? Is er een betere gelegenheid dan het Hospitality Festival om ook aandacht te besteden aan solidaire opvang en de sociale impact die het platform kan genereren?
Hoe kun je een solidaire host worden?
Je moet het een beetje aanvoelen, bereid zijn om verder te gaan dan onderdak bieden aan toeristen. Je staat open voor verzoeken die betrekking hebben op verschillende behoeften, die niet altijd duidelijk worden aangegeven maar misschien wel verteld worden tijdens het verblijf, als de gast een vruchtbare bodem vindt bij hun host en zich thuis voelt. Via het normale boekingskanaal kan een niet-toeristische gast je bereiken door de beschrijving van het huis, beoordelingen, locatie of mond-tot-mondreclame... Deze ook voor het laagseizoen nuttige ervaring kan van grote waarde zijn voor de gast en de host veel voldoening geven, en is wellicht voor herhaling vatbaar.
Degenen die een stap verder willen zetten en op een solidaire manier onderdak willen bieden aan mensen die een tijdelijk verblijf nodig hebben vanwege een noodsituatie (zoals een vlucht uit een oorlogssituatie, natuurramp, schending van de mensenrechten) raad ik aan om het Airbnb.org Foundation-platform te bestuderen, dat in 2020 is opgericht na een lange ervaring met Airbnb Open Homes.
Daar vind je alle informatie over hoe je je advertentie kunt plaatsen voor gratis onderdak of met een dagelijkse kostenvergoeding, door de aangegeven vier stappen te volgen (1. Bied je je ruimte gratis aan of tegen een vergoeding? 2. Als je een vergoeding vraagt, moet je het bedrag per dag aangeven. 3. Wie wil je ontvangen: mensen die zijn getroffen door een ramp of vluchtelingen? 4. Bevestiging van de reserveringsvoorwaarden). Reserveringsaanvragen worden altijd beoordeeld en goedgekeurd door het Airbnb-team. De beschikbaarheid is gekoppeld aan je kalender, dus het overlapt niet met je normale activiteiten. Vaak ondersteunt een non-profitorganisatie de hosts bij de opvang. In geval van bevestiging van de reservering, is bijstand door het platform gegarandeerd.
Wij wensen iedereen een goede solidaire opvang toe!