Jouw schoonmaaktips en advies

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Jouw schoonmaaktips en advies

Cleaning tips and advice.jpg

Hallo iedereen,

Een schone accommodatie is een essentieel onderdeel in het leven van een host en kan echt een verschil maken of een gast van zijn verblijf geniet of niet. Hier in het Communitycentrum is het een van die dingen die we allemaal gemeen hebben en dat blijkt uit de vele goede gesprekken met tips en oplossingen. 

Wat zijn uw schoonmaaktips? / Kalkaanslag verwijderen / Hoe houdt je je huis fris ruikend?

Een van de lastige dingen in het begin is om te weten hoe je je schoonmaakkosten moet berekenen en of je überhaupt schoonmaakkosten in rekening moet brengen. Misschien heb je een schoonmaker en maakt dit het wellicht makkelijker om de tijd en kosten te berekenen.

Heb jij schoonmaaktips of routines die jou helpen bij het voorbereiden van je accommodatie? Breng jij schoonmaakkosten in rekening en zo ja, hoe bereken je dit dan?

Quincy

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

9 Antwoorden 9
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo @Quincy 

Wij vinden het lastig, berekenen geen schoonmaakkosten omdat we bang zijn dat gasten dan vaker een rommeltje achterlaten, nu laten de meeste gasten de studio redelijk tot netjes achter bij vertrek. Ben benieuwd hoe de andere host dit oplossen.

Groetjes, Lia

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Wim-En-Lia0

Ik hoor dit vaker! Ik heb zelf destijds wel schoonmaakkosten in rekening gebracht (max £10), maar geen grote bedragen zoals je bij sommigen ziet. 

Gelukkig heb ik geen gasten gehad die een puinhoop achterlaten. Wel heb ik gemerkt dat sommige gasten meer lax zijn in het weggooien van troep waardoor ik soms wel eens wat troep in een lade of onder het bed vindt. 

-----

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hai @Quincy 

Ja dat gebeurd bij ons ook en af en toe is het echt een puinhoop die ze achterlaten, ik begrijp dat niet. Sommige mensen hebben weinig respect voor andermans spullen en huis, die zullen we allemaal helaas weleens te gast hebben.

Maar het is dus wel het overwegen waard om schoonmaakkosten te berekenen, maar dan moeten we het tarief wat we nu hebben wat naar beneden doen, denk ik...

Sonia1015
Level 2
Knokke-Heist, Belgium

Hallo,

Ik wou gewoon melden, als je teveel - apart - schoonmaakkosten vraagt, de gasten ervan uitgaan, we betalen er toch voor, dus moeten wij dit niet opruimen of opkuisen ... 

Het is beter geen schoonmaakkosten apart te rekenen, maar dit onmiddellijk erbij te rekenen in je prijs, zodat ze niet zien of merken dat ze voor de schoonmaak betalen. 

Bij de check-in (en ook in het huurovereenkomst) meld ik duidelijk dat ik verwacht dat het proper en netjes wordt achtergelaten, zo niet dat ik schoonmaakkosten kan aanrekenen en dit aftrekken van de waarborg. Het is dan aan de gast die zelf beslist of ze opruimen / schoonmaken of niet, of ze extra betalen voor schoonmaak of niet ...  

Groeten en succes met jullie verhuring, Sonia. 

Vriendelijke groeten Sonia,
Eigenaar en Uitbater van Logies 't Eenvoud***, Basic en Betaalbaar @Knokke-Heist Belgium.
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Sonia1015, dankjewel voor je antwoord. Heb je wel eens gasten gehad die de boel niet zo netjes hebben achtergelaten?

-----

Sonia1015
Level 2
Knokke-Heist, Belgium

Ja hoor, en soms zie je het niet direct. Ik heb voorbeeld gasten gehad die de afwas niet deden en gewoon de vuile afwas, terug in de kasten zetten. Zo leek het opgeruimd maar je hebt 1/2 dag nodig om alles terug proper te krijgen. Vandaar dat ik de waarborg niet direct terug geef, maar na een paar dagen ... Wat ik ook nog zeer verveld vind is het rookverbod die niet wordt gerespecteerd. Als je dan tegen dat de volgende gast arriveert, de geur van roken eruit moet krijgen is dit niet te doen. Je mag beginnen met alle gordijnen en overgordijnen te wassen, enz ... en als je dat moet doen op een paar uur, is dit onmogelijk. 

Vriendelijke groeten Sonia,
Eigenaar en Uitbater van Logies 't Eenvoud***, Basic en Betaalbaar @Knokke-Heist Belgium.
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sonia1015,

Ja, dat hebben wij ook weleens meegemaakt (dat ze de vuile borden gewoon in de kastjes teruggezet hadden). Het is voor onze schoonmaakster echt ondoenlijk om alles na te lopen, als gasten eenmaal vertrokken zijn (dan zou ze per keer, bijna een hele dag bezig zijn).

Gelukkig voor ons, vonden onze volgende gasten het niet erg (die hadden gewoon alles uit zichzelf, alsnog in de vaatwasser gezet).

Maar ik schrok me wel een hoedje, toen die gasten mij dat melden.

De aankomst-dag van deze gasten, was een zogenaamde wissel-dag voor ons (en ook nog met een behoorlijk krap tijdsbestek). En de gasten hadden bij aankomst gezien, dat onze schoonmaakster heel veel afval bij zich had, om in de afvalcontainer te deponeren. Dus ze hadden gelukkig een beetje medelijden met haar (soms moet je dus ook gewoon een beetje geluk hebben).

In de beoordeling van de gasten, die net vertrokken waren. Had ik ze (in de Privé feedback) er op gewezen, dat ze het appartement best wel vies achter gelaten hadden (toen wist ik het verhaal van de vieze borden in de kastjes nog niet eens). Nadien kreeg ik nog een boze mail, van ze terug ook!

Want ze hadden zich nog extra ingespannen, om afval weg te brengen. Moet je nagaan.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Wim-En-Lia0@Sonia1015@Quincy,

Wij rekenen € 50 voor schoonmaakkosten en het is slechts een paar maal gebeurd, dat het appartement erg vies achtergelaten werd. Want dat is simpelweg het bedrag wat het gewoon kost, om het hele appartement weer spik en span schoon te krijgen voor de volgende gasten (onder normale omstandigheden).

In de huishandleiding, heb ik hier ook een klein verhaaltje aan gewijd.

Tevens staat er in onze huisregels, dat we ondanks de schoonmaakkosten. We toch verwachten dat het appartement een klein beetje netjes en normaal achtergelaten wordt. Je mag gerust zien, dat het gebruikt is, maar het hoeft geen varkensstal te zijn. En schoonmaken is geen opruimen!

Gelukkig begrijpt 98% van de gasten dat ook volledig.

We hebben weleens jongemannen gehad, die het erg vies achter hadden gelaten. Maar toch op het laatste moment nog even teruggefloten kon worden door onze lokale contact persoon. En ze was bepaald: Niet blij!

Want ze had alles bij elkaar een volledige werkdag nodig (doorlooptijd: 2 dagen). Om alles weer op de rit te krijgen.

En die jongemannen snapten achteraf toen ook wel, dat je voor € 50 geen enorme puinhoop op kan ruimen of schoon kan maken. Ze hebben dan ook beterschap beloofd.

Kortom: Ik ben niet zo bang voor de in dit artikel vermelde verwachtingen van gasten.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo @Cor3 @Quincy @Sonia1015,

Goed om te lezen dat het dus wel werkt en inderdaad schoonmaken is geen opruimen. Ik verwacht dat onze gasten de studio opgeruimd achter laten, schoonmaken doe ik zelf. Goeie tip om dat nog duidelijker dat verschil in de huishandleiding aan te geven.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf