Zwarte lijst

Noël-and-Tom0
Level 2
Vlissingen, The Netherlands

Zwarte lijst

Dag,

 

Wij verhuren ons huis in Spanje, de check in/check out gaat via een keyholder die op hetzelfde domein woont, dus regelmatig in de buurt is. Begin juli hebben wij huurders gehad, die het op een aantal fronten nogal bont hebben gemaakt:

 

- ze waren met 6 ipv 4. Via de keyholder hoorden we dat zij hier achter kwam op dag 3. Wij hebben hen hierop aangesproken en een toeslag laten betalen voor 2 personen extra, hier deden ze niet moeilijk over, maar ik vermoed dat ze ook niet van plan waren geweest dit zelf door te geven. 

- tijdens het verblijf leek alles in orde, wij hoorden geen klachten of feedback van de gasten. 

- onze keyholder loopt de woning altijd even na na vertrek, als er dan geen bijzonderheden zijn kan ik een recensie plaatsen en ik heb dan ook na vertrek een positieve recensie gegeven.

- na een paar dagen kreeg ik een mail van deze gasten met een waslijst aan klachten: er zouden dingen ontbreken, dingen vies zijn, dingen kapot zijn. Slechts 1 van de klachten was volgens ons terecht, de andere klachten waren gebaseerd op niets. Maar goed, we hebben er netjes op gereageerd, zoals het hoort. Wij hebben nooit meer iets van deze gasten gehoord, ook geen recensie of mail van hun kant ontvangen. 

- vandaag ontvingen wij de elektriciteitsrekening over de maand juli, waar we nogal van schrokken. We kunnen hierop het verbruik per dag zien en deze gasten hebben tijdens hun verblijf (8 dagen) meer verbruikt dan wijzelf (ook gezin van 6) doen in een maand tijd. 

Achteraf kosten berekenen vind ik niet netjes, onze prijzen op Airbnb zijn immers inclusief, maar ik wil deze mensen wel laten weten dat dit niet de wijze is waarop zij welkom zijn als gasten van ons. En ik denk dat geen enkele huurder hierop zit te wachten. (Het is overigens lastig om de meterstanden bij check in/out te noteren, omdat de meter zich niet direct bij het huis bevindt. Als dat wel zo zou zijn, zouden we gewoon het verbruik kunnen rekenen.)

 

Eigenlijk heb ik liever dat deze mensen niet meer bij mij terugkomen. Is er een manier om gasten te blokkeren, zodat zij niet nog een keer bij ons kunnen boeken?

groet,

Noël

10 Antwoorden 10
Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

@Noël-and-Tom0 stom dat jullie zo’n vervelende ervaring hebben gehad. Volgens mij kun je alleen iemand ‘negatief beoordelen’ tijdens de recensie en daarna niet meer.

Noël-and-Tom0
Level 2
Vlissingen, The Netherlands

Ik zie inderdaad ook verder geen mogelijkheid voor daarna. Ik ben echter een beetje huiverig om een negatieve recensie te geven, omdat wij zelf natuurlijk ook geen negatieve recensie willen, die je dan geheid krijgt natuurlijk..  Ik ga nog eens even denken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen/oplossen. 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Noël-and-Tom0 
Bij de gastgegevens zie ik staan: "maak melding van dit profiel" 
Ik durf dit echter niet te selecteren, omdat ik niet weet wat er dan gebeurt (bij een gast uit Brazilie waar ik erg blij mee was)

 

Bij ons zijn de meters ook niet direct bij onze woningen, maar ik laat onze beheerder daar altijd foto's van maken.
Ik breng de kosten dan in rekening. Dat staat overigens in onze advertentie en wordt nogmaals herhaald in de welkomstbrief.
Om administratieve lasten te voorkomen zou je ook kunnen overeenkomen dat tot een bepaald verbruik per dag de kosten van energie in de huur begrepen zijn en dat het meerdere wordt doorbelast.
Dat zet er toch een rem op. Zeker bij Airco's kunnen gasten soms heel "gemakkelijk" zijn als ze de kosten niet hoeven te betalen. Dan laten ze de airco lekker de hele dag aanstaan zodat het "lekker koud is" als ze terugkomen. Sommogen zettn dan ook nog eens de ramen open

Noël-and-Tom0
Level 2
Vlissingen, The Netherlands

Dank voor je reactie Bob. Ik vermoed dat deze gasten inderdaad de airco's 24/7 hebben aan laten staan, evt. mét de ramen/deuren open en waarschijnlijk ook als ze er niet waren. En misschien is het inderdaad een goed idee om de keyholder ook foto's van de meterstanden te laten maken, om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen. Ik zal het er eens met haar over hebben.

En dit duidelijk vermelden in alle aankomstinformatie is dan wel belangrijk, zodat je zeker weet dat het vooraf gecommuniceerd is. Als ze dan nog beweren dat ze het niet wisten ligt het aan hun eigen onvermogen om de info te lezen. 

 

Nog een vraagje: indien gasten bij jou extra verbruik van energie moeten bijbetalen, hoe factureer je ze dan en hoe betalen ze? Contant, overschrijving? 

 

Groet,

Noël

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Noël-and-Tom0 

 

De betaling van de energie hangt af van waar de gasten wonen.
Wanneer ze in het Euro gebied wonen, laat ik ze via de bank een borg van € 250 betalen.

Na hun verblijf bereken ik hun verbruik en de volgende dag hebben ze het saldo weer op hun rekening.

 

Gasten van buiten het Euro gebied laat ik bij aankomst een contante borg betalen aan mijn beheerder.

Die berekent bij vertrek hun verbruik en geeft ze het verschil terug.

Een andere mogelijkheid is om via het resolutiecentrum van airbnb de vordering in te dienen.

Heel belangrijk:
- zet het in je advertentietekst

- zet het in je huisregels

- bevestig het in je bedankbrief (als je die stuurt)

Noël-and-Tom0
Level 2
Vlissingen, The Netherlands

Zinvolle antwoorden Bob, daar kan ik wat mee, dankjewel. Ik ga er werk van maken!

Patricia3617
Level 9
Maaseik, Belgium

Hallo Noel & familie,

Wat gasten geen 2de keer over de vloer krijgen is wel iets aan te doen , indien je insteld in jou advertentie dat men eerst een bericht moeten sturen voor ze kunnen boeken , dan heb jij het in handen of je die gasten  aanvaard of niet,

Wat jou electriciteit rekening betreft , ik raad je aan (maar dat is, wat ik persoonlijk vind hé, je doe ermee wat jij wilt) om jou nacht tarief wat op te trekken van aantal euro,s , omdat wanneer je nog een supplement  daarvoor  en nog een supplement voor dit , en nog een voor dat , weet je wel , op den duur knappen de mensen dat willen boeken af , omdat er dan zoveel meer geld lijkt dan een gewone boeking, (prijs per nacht , kuiskosten , en service kosten) is ruim genoeg voor de mensen dat willen boeken, weer is het mijn mening maar als je die supplementen in je nacht tarief inbrengt maakt het aantrekkelijker, 

Ik hoop je daarmee wat geholpen te hebben ,

Ik wens jullie nog veel succes en geluk met jullie accomodatie,

Vele groetjes , Patricia.😊

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Patricia3617 
Het is een sympathieke gedachte om zo min mogelijk supplementen aan je tarief toe te voegen.

Wanneer ik kijk naar warme landen, dan is de belangrijkste kostenpost de elektriciteit die door de airco's gebruikt wordt.
Als je de gasten die elektriciteit niet afzonderlijk aanrekent, dan zit daar geen rem op.
Dan zijn er gasten die laten de gehele dag de airco aanstaan, soms nog met de ramen open. Dat kan bij onze huizen dan oplopen tot € 350 per week.
Andere gasten zijn energie bewust. Doen de airco beperkt aan en zetten 'm uit als ze de slaapkamer verlaten. Hun kosten zijn dan € 70 per week.

Wanneer je de kosten van elektriciteit in het huurtarief verwerkt, wil je dat per saldo je kosten gedekt zijn.
Dan gaan de energie bewuste mensen de verspillers sponsoren.
Dat vind ik niet eerlijk en leg aan de gasten uit dat ik de energie bewuste gasten graag dat voordeel gun.
Op een enkele uitzondering na, zijn de gasten erg begripvol. Omdat ik een bezettingsgraad van ruim 84% heb, heb ik ook niet het idee dat deze aanpak een rem op de reserveringen geeft.

Bij m'n woningen in Nederland ligt dat anders. Daar heb ik geen enkele toeslag, met uitzondering van de toeristenbelasting.
De toeristenbelasting doe ik afzonderlijk omdat het regelmatig gebeurt dat ik gasten heb uit dezelfde plaats die bezig zijn met een verbouwing of een scheiding. Die hoeven geen toeristenbelasting te betalen.

Beste Bob , 

Deze forum dient om idéeen en uitwisselen van visies, niet op kritiek te geven over de manier van aanpak, ieder doet naar zijn gevoel wat hij wil, het is ook daarom dat ik goed preciseerd dat het mijn persoonlijk mening is , ik leg niemand iets op , ik ga je ook op het hart drukken waarom ik host ben, niet om rijk of om zoveel mogelijk geld te verdienen , ik haal enorm veel voldoening wanneer ik een gezinnetje zie vertrekken en dat ze de tijd van hun leven beleven hebben, heb ik een centje verdient ? oké goed meegenomen, heb ik mijn kosten gedekt? Ja altijd ! Heb ik ooit spijt van gehad dat ik een beetje geld heb verloren , absoluut niet !  Ik ben een zeer tevreden en fier Superhost , we zijn volzet tot eind februari 2024, maar ik voel me vooral voldaan en gelukkig , wat moet men nog meer wensen 😊

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Patricia3617 
Mocht je de uitleg van mijn aanpak als kritiek hebben ervaren, dan spijt me dat. Dat was geenszins de bedoeling.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf