doorloop op specificatie

doorloop op specificatie

Hallo,

 

In het CSV staat een post doorloop net als op de specificatie. hioe verwerk ik deze in de administratie?

 

Voorbeeld

Huurprijs € 200

Servicekosten AIRBNB 7,26 (incl BTW)

Totaal € 192,74.

 

Er wordt overgemaakt door AIRBNB €214,74. Dit komt omdat er € 22 aan doorloop staat.

 

Mijn vraag is hoe ik BTW bereken, ik dacht zelf 9% van € 200.

en hoe verwerk ik dan de doorloop van € 22?

 

Bedankt.

 

Groeten

Chris 

6 Antwoorden 6
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Chris17350 

 

De post "doorloop" betreft meestal belastingen, bijv. Toeristenbelasting.

Als je BTW plichtig bent, zul je via je advertentie BTW in rekening moeten brengen bij de gast, maar dan wel bij direct BIJ DE BOEKING !

Achteraf kan dat natuurlijk niet meer.

 

(Het BTW tarief in NLvoor accommodaties is inderdaad 9% )

Dag Emiel, 

 

nu begin ik het wellicht te begrijpen.

 

Als ik naar het bedrag toereken dan lijkt het alsof AIRBNB dus de BTW en toeristenbelasting stort en al rekening houdt met de voorbelasting. dan kom ik nl exact uit. Voor de zekerheid.

 

Huur                      € 200

BTW                      €18 +

Subtotaal            € 218

Kosten AIRBNB €7,26 -/-

Subtotaal           € 210,74

toeristenbel.     € 5,26 +

Subtotaal            € 216

Voorbelasting    € 1,26 -/- Btw kosten AIRBNB wordt dus nu verrekend  (totaal af te dragen € 18-1,26) 

Totaal                  € 214,74 en dit is precies wat er per bank is overgemaakt.

 

Als dit hem zo is en zo verwerkt hoort te worden dan snap ik hem nu.

Bedankt vast.

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Chris17350 

 

Ik wilde even naar je advertentie kijken, maar ik zie geen advertentie in je profiel.

En er zijn ook geen recensies. Is dit een uitbetaling van iemand anders ?

 

BTW over de huurprijs wordt alleen geheven bij de gast als de verhuurder dat zelf in de advertentie heeft opgegeven (tarief 9%) EN verhuurder natuurlijk een BTW nummer heeft.

 

De BTW (21%) over de host servicekosten (=3%) wordt NIET geheven als verhuurder een BTW nummer heeft.

 

De post "doorloop"  is BTW + Toeristenbelasting.

Wat is het tarief van de Toeristenbelasting in de advertentie ?

 

 

 

 

 

Dag Emiel,

 

ik doe de administratie van iemand die een AIRBNB runt. Ik was de doorloop nog niet eerder tegengekomen en de term kon ik niet vinden.

Het is niet netjes om zonder toestemming de naam te vermelden.

maar ik denk dat het zo werkt zoals ik heb omschreven, uiteraard met jouw hulp. Ik vond hieronder nog wat toen ik naar de kamers ga op AIRBNB bij de boeking . Alleen innen ze het bij de klant en dragen het niet af. Indien de AIRBNB houder de toeristenbelasting, de BTW afdraagt en van de kosten de BTW terugvordert moet het kloppen.

de verhuurder gaat BTW betalen € 18, vordert 1,26 terug en dragen 5,26 toeristenbelasting af. precies het bedrag van de doorloop van € 22. IK heb geleken en toeristenbelasting is €2,68 (dus x 2 is 5,26). 

In gebieden waar Airbnb afspraken heeft gemaakt met overheden of wettelijk verplicht is om lokale belastingen namens verhuurders te innen en af te dragen, berekent en int Airbnb deze belastingen bij gasten op het moment van reserveren. Airbnb draagt vervolgens namens de verhuurders belastingen af aan de van toepassing zijnde belastingdienst. Dit kan van toepassing zijn op toeristenbelasting, belasting toegevoegde waarde (btw) en goede en servicebelastingen (GST) op accommodaties. Lees meer over hoe het innen en afdragen van toeristenbelasting werkt bij Airbnb.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Chris17350 

 

OK, bedankt, ik denk dat we eruit zijn !

 

Als Airbnb zelf rechtstreeks belastingen afdraagt, gaa het in NL meestal om Toeristenbelasting. Momenteel alleen voor Airbnb's in een paar grote steden, oa Rotterdam en  Amsterdam.

 

Misschien nog aardig om te weten (is nl mijn situatie):

Als de verhuurder gebruik maakt van de KOR (kleine ondernemers regeling), dan hoeft geen 9% belasting te worden geheven en wordt ook door Airbnb de BTW op de Host Servicekosten niet geheven.

 

Daarnaast kent Airbnb meerdere systemen van Servicekosten, in NL kan de verhuurder kiezen. Jouw client heeft nu optie "Split fee"

https://www.airbnb.com/help/article/1857/airbnb-service-fees

 

Maar "Host-only fee" wint in populariteit, uiteraard zit daar ook weer een iets ander BTW verhaal aan vast.

 

Succes en met vriendeijke groeten,

Emie

Geen KOR , er zijn nog andere inkomsten die samen boven de 20k uitkomen.

bedankt dat je me op het goede spoor hebt gezet. we gaan de boekhouding kloppend maken!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf